مبارزه با پشه آئدس در ۸۷ نقطه کشور

تبلیغات بنری


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهبود محیط زیست، آموزش عمومی و آگاهی عمومی را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق پشه ایدز دانست پشه ایدز در حال حاضر در حداقل 87 نقطه در کشور در حال انجام است.

یورنا به گزارش ویپدا، شهنام آرشی در نشست مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس که در ستاد وزارت بهداشت با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های مختلف برگزار شد، گفت: : در حال حاضر 40 شهر ایران تحت تاثیر پشه آئدس قرار دارند. پشه آئدس باعث چهار بیماری می شود: دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا که در حال حاضر هیچ یک از آنها واکسن یا درمان قطعی ندارند.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و گرمی هوا نقش موثری در تکثیر و تکثیر پشه آئدس و بیماری های منتقل کننده آن در جهان داشته است. در پنجاه سال گذشته 10 کشور جهان به ایدز مبتلا شده اند اما اکنون تعداد این کشورها به 120 کشور رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 50 درصد جمعیت جهان در معرض بیماری‌های منتقله از طریق پشه آدس هستند، گفت: اپیدمی ناشی از گونه پشه Aedes aegypti می‌تواند انفجاری باشد. مانند اپیدمی اخیر در بنگلادش که باعث شد ۲۶۰۰ بیمار در یک روز در بیمارستان بستری شوند. این وضعیت نشان می دهد که تعداد مبتلایان در آن کشور هزاران نفر بوده است.

آرشی با بیان اینکه در نوع شدید این بیماری میزان مرگ و میر ناشی از نیش پشه آئدس و بیماری های منتقله از آن از 1 به 10 درصد می رسد، تصریح کرد: وجود این پشه تنها یک مشکل بهداشتی نیست ، اما منبع بیماری است. مشکلات در صورت عدم پیشگیری یکی دیگر مربوط به کشورهاست. اثرات بیماری های منتقل شده توسط این پشه نیز متفاوت است به عنوان مثال، زیکا باعث عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود.

وی با اشاره به سابقه مبارزه با پشه مالاریا در ایران گفت: ایران سابقه صدها سال مبارزه با مالاریا را دارد. 80 سال پیش از هر سه مرگ و میر در ایران یک مورد مربوط به مالاریا بود و پشه مالاریا عامل 40 درصد مرگ و میر در کشور بود. در سه سال گذشته، مالاریا دوباره در برخی استان‌ها شیوع پیدا کرده است و علت اصلی آن تغییرات آب و هوایی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص تفاوت پشه آئدس با پشه آنوفل گفت: پشه مالاریا شب‌ها و در خانه از خون تغذیه می‌کند، بنابراین اسپری یا پشه‌بند استفاده می‌شود. برای از بین بردن آن مفید است، اما پشه Aedes در طول روز بیرون از خانه زندگی می کند و صبح زود و نزدیک عصر غذا می خورد.

آرشی با توصیه به عدم خروج صبح و عصر از منزل در مناطق آلوده به پشه آئدس گفت: هرکسی که قصد سفر یا سفر به این مناطق را دارد باید لباس آستین بلند بپوشد. پشه Aedes، به خصوص پشه Aedes aegypti، دوست دارد از خون انسان تغذیه کند، هر ساعت از خون تغذیه می کند و در عرض 24 ساعت تعداد زیادی از مردم را مبتلا می کند. از این پشه

وی خاطرنشان کرد: پشه Aedes albopictus در استانداری های شمالی کشور بیشتر است. از 26 می 1403 هجری قمری، 149 مورد مبتلا به ایدز تشخیص داده شده است که 130 مورد آن از امارات وارد شده است. پشه Aedes به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده خودرو در محل‌های دفن زباله بسیار علاقه دارد. تخم های این پشه می تواند تا یک سال و نیم زنده بماند و در مکان های مرطوب تخم گذاری می کند و اگر دوباره باران ببارد، تخم هایش زیاد می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در ده سال گذشته با وجود کنترل‌های شدید مرزی به پشه و ویروس ایدز مبتلا شده‌اند، گفت: پشه های یک کشور باعث می شود که تخم پشه به مناطق دیگر صادر شود و موضوع برای آن کشور فرق می کند و به همین دلیل است که فرانسه اکنون درگیر مبارزه با ایدز است.

آرشی یادآور شد: پشه های مهاجم می توانند از طریق هواپیما، خودرو و کشتی به کشورهای دیگر سفر کنند. پشه آئدس اکنون جزایر جنوبی کشور مانند کیش، بندرلنگ، هرمز و قشم را آلوده کرده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه مسئولان مختلف کشور به این پشه، یادآور شد: تعداد کارشناسان بهداشتی محدود و مه گرفتگی نیز محدود است، بنابراین بهسازی محیط زیست و جلوگیری از قرار گرفتن مردم در معرض نیش پشه از مهمترین موارد است. وسیله پیشگیری اقداماتی که باید توسط سازمان ها و افراد انجام شود.

وی با تایید صحت تکالیفی که سازمان دفاع مقدس در خصوص درهم ها به مسئولان ابلاغ کرده است، گفت: مناطق آزاد و مناطق آلوده باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام دهند و استانداران بالاترین مقام استانداری هستند که باید در این امر ورود کنند. ، در غیر این صورت اپیدمی ممکن است منجر به بسته شدن برخی از جزایر و کنترل ترافیک شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پشه آئدس پس از ظهور قابل از بین بردن نیست، گفت: باید با آن مبارزه کرد چرا که تمام بیمارستان های این کشور درگیر این بیماری هستند و هزاران بیمار از این طریق وارد ایران شده اند. آنها

آرشی خاطرنشان کرد: شیوع پشه ها و بیماری های آنها اجتناب ناپذیر است اما فعالیت هایی مانند بهبود محیط زیست باعث کاهش تعداد پشه ها، کاهش احتمال ابتلای بیماران و کاهش وسعت اپیدمی می شود. اگر آژانس ها اقدامات لازم را انجام ندهند، ممکن است همزمان با هزاران بیمار در یک اپیدمی گسترده مواجه شویم.

وی بهترین اقدامات برای کاهش بیماری و پیشگیری از اپیدمی ایدز را بهبود محیط زیست، افزایش فرهنگ سلامت مردم و آگاهی بخشی به خصوصیات این پشه و بیماری های آن دانست و گفت: افرادی که گزیده شده اند و علائم دارند از این بیماری مانند تب و بدن درد باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری تب برفکی را در استان‌های جنوبی کشور یعنی سیستان، بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان تایید کرد. در شمال کشور، استان گیلان نیز به این بیماری مبتلا شده است و استان های مازندران و گلستان تقریباً به این ویروس مبتلا هستند. سایر استان‌ها، به‌ویژه استان‌های همجوار این استان‌ها نیز در معرض شیوع و آلودگی آئدس هستند، اما تا زمانی که استان آلوده نباشد، امکان بهبود وجود دارد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *