مارک روته دبیرکل جدید ناتو کیست؟

تبلیغات بنری


اعضای ناتو در نشست امروز، مارک روته، نخست وزیر سابق هلند را به عنوان دبیرکل جدید این ائتلاف نظامی انتخاب کردند.

یورنا امروز چهارشنبه 5 جولای، متحدان ناتو مارک روته، نخست وزیر سابق هلند را به عنوان رئیس جمهور بعدی این اتحاد نظامی برگزیدند.

انتصاب روته پس از آن رسمی شد که تنها رقیب او برای این سمت، کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی، هفته گذشته اعلام کرد که رقابت را ترک خواهد کرد.

از سال گذشته بحث جانشینی استولتنبرگ مطرح شد و پیش از آن نام هایی مانند مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک برای سمت دبیرکلی ناتو مطرح شده بود.

روته این سمت را به عهده خواهد گرفت و جانشین ینس استولتنبرگ نروژی می شود که پس از یک دهه کناره گیری می کند.

جولای گذشته استولتنبرگ اعلام کرد که در پی تصمیم اعضای این ائتلاف نظامی، دوره دبیرکلی وی تا اکتبر 2024 تمدید شده است.

نمایندگان 32 کشور عضو این ائتلاف در جریان نشست خود در مقر ناتو در بروکسل این تصمیم را گرفتند. روته گفت که مشتاقانه منتظر شروع ماموریت “با انرژی زیاد” است.

روته پس از اعلام تمایل خود برای تصدی این سمت در سال گذشته، از حمایت اولیه اعضای اصلی ائتلاف از جمله ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان برخوردار شد.

برخی دیگر، به ویژه کشورهای اروپای شرقی، محتاط تر بودند و معتقد بودند که این موقعیت باید برای اولین بار به فردی از منطقه آنها داده شود.

استولتنبرگ گفت: من به گرمی از انتخاب مارک روته به عنوان جانشین متحدان ناتو استقبال می کنم.

تاریخچه فعالیت مارک روتی

روته، فارغ التحصیل تاریخ، برای اولین بار در سال 2010 نخست وزیر هلند شد، اما در ژوئیه گذشته پس از فروپاشی ائتلاف چهار حزبی او بر سر چگونگی محدود کردن مهاجرت، استعفا داد.

این سیاستمدار هلندی از اول اکتبر پس از اینکه ینس استولتنبرگ، نخست وزیر سابق نروژ به مدت یک دهه مسئولیت این ائتلاف را برعهده گرفت، ریاست ائتلاف 32 کشوری را بر عهده خواهد گرفت.

روته از آغاز جنگ در اوکراین از این کشور حمایت کرده است. در واقع، این یکی از دلایلی بود که او در وهله اول به دنبال این موقعیت بود.

اما اتحادیه اروپا به‌ویژه با چالش‌های حیاتی در رابطه با شکاف‌ها در قابلیت‌های دفاعی مواجه است که باید در سال‌های آینده به منظور برآورده کردن جاه‌طلبی‌های این ائتلاف برطرف شود.

با وجود رکورد 270 میلیارد یورویی هزینه دفاعی اتحادیه اروپا در سال 2023، این اتحادیه فاقد مواردی مانند مهمات، اطلاعات یا نظارت است و همچنان به شدت به تولیدات آمریکایی وابسته است.

روته قبلاً از نیاز اروپا به توسعه قابلیت‌های دفاعی خود صحبت کرده بود، اما در غیاب آمریکایی‌ها (که همچنین بخشی از ناتو هستند) تمایلی به این کار نداشت.

او گفت: «بدیهی است که اگر مجبور باشیم محصولات اروپایی را بخریم، عالی است، اما صادقانه بگویم، ما هرگز بدون خرید محصولات آمریکایی به آنجا نخواهیم رسید، و سپس می‌توانید این کار را به روشی بسیار باز انجام دهید.» کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه گذشته.

روته که در سال 1967 در لاهه متولد شد، مدت‌ها چهره‌ای برجسته در سیاست هلندی و بین‌المللی بوده است و قبل از ورود به سیاست در اوایل دهه 1990، به عنوان معلم شروع کرد و به سرعت در صفوف حزب خلق برای آزادی و دموکراسی (VVD) ارتقا یافت. ترویج.

روته به خاطر مواضع سیاسی راست میانه اش معروف است و به عنوان یکی از اعضای VVD از سیاست های بازار آزاد، محافظه کاری مالی و لیبرالیسم اجتماعی حمایت می کند.

رویکرد روته اغلب بر اصلاحات اقتصادی، کاهش مخارج دولت و ارتقای مسئولیت فردی تأکید می‌کند و به دلیل رویکرد عمل‌گرایانه‌اش شناخته می‌شود.

برجسته ترین دستاورد او در سال 2010 بود که نخست وزیر هلند شد. سمتی که او تا سال 2023 در این سمت بود و او را به باسابقه ترین نخست وزیر هلند تبدیل کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *