لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای تکمیل سند ملی سلامت و تغییرات اقلیم

تبلیغات بنری


رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: دستگاه های اجرایی باید برای تکمیل سند ملی سلامت و تغییر اقلیم که باید به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برسد، همکاری کنند.

یورنا به گزارش ویپادا، محمد اسماعیل مطلق گفت: تغییر اقلیم یکی از مهم ترین چالش های قرن حاضر و یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت جهانی است که زندگی انسان ها را تهدید می کند. تغییرات اقلیمی به طور مستقیم با تغییر الگوی آب و هوا و به طور غیرمستقیم با تغییر کیفیت آب، هوا و غذا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد. اثرات منفی مستقیم تغییرات آب و هوایی شامل آسیب ها و بیماری های ناشی از افزایش فراوانی و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی مانند افزایش سطح آب دریا، خشکسالی، طوفان، طوفان و سیل است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی کیفیت هوا، آب آشامیدنی، منابع غذایی و سرپناه ایمن را تهدید می کند. تغییرات آب و هوایی باعث اختلال در سیستم های غذایی، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​شده و خطر ناامنی غذایی و سوء تغذیه را افزایش می دهد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصریح کرد: استرس گرمایی باعث بیماری هایی مانند بی حالی، اسهال، حساسیت های پوستی، سکته و حتی مرگ می شود. تغییرات آب و هوا و آلودگی هوا اثرات متقابل دارند. آلودگی هوا از یک طرف باعث تغییر اقلیم می شود و از طرف دیگر تغییر اقلیم باعث آلودگی هوا می شود. تغییر اقلیم از طریق گرم شدن کره زمین و تشدید انتشار آلاینده هایی مانند ازن و ذرات معلق تأثیر منفی بر کیفیت هوا دارد. آلودگی هوا یکی از مهم ترین عوامل خطر محیطی است که بیشترین بار بیماری های محیطی را به دوش می کشد. تغییرات اقلیمی همچنین منجر به تغییر الگوی بیماری های منتقل شده از طریق آب، غذا و ناقلین می شود و باعث افزایش بیماری های عفونی منتقل شده از طریق آب، غذا و ناقلین، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و بیماری های ناشی از آلودگی هوا می شود. . بیماری هایی مانند مالاریا، فیلاریازیس، تب دنگی، تب زرد، لیشمانیوز، شیستوزومیازیس و بیماری خواب آفریقایی توسط ناقلانی مانند پشه، مگس زمینی، حلزون و مگس سیاه منتقل می شوند.

موتلفه گفت: تغییر اقلیم باعث افزایش بالقوه جابجایی جمعیت، کاهش رشد اقتصادی، تشدید فقر، اختلال در معیشت مردم، افزایش بیماری‌های روانی و افزایش درگیری و خشونت می‌شود. تغییرات اقلیمی همچنین پیامدهای زیادی بر سلامت جامعه به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله گروه‌های کم درآمد، زنان به‌ویژه مادران باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان، سالمندان، اقلیت‌های قومی و مهاجران به‌ویژه در گروه‌های کم‌درآمد و متوسط ​​دارد. کشورهای درآمدی – کشورهای کم درآمد، با دسترسی کمتر، به خدمات بهداشتی و حمایت اجتماعی دسترسی خواهند داشت.

وی بیان کرد: ایران یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی، 3 برابر متوسط ​​تبخیر جهانی، 3 برابر متوسط ​​سرانه بیابان جهانی، یک سوم متوسط ​​سرانه جهانی جنگل و 7.5 میلیون هکتار کانون بیابانی دارد که یک درصد بالایی از فرسایش خاک و فراوانی وقایع شدید آب و هوا مانند سیل، خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها، به شدت در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در پایان گفت: دستگاه های اجرایی باید برای تکمیل سند ملی سلامت و تغییر اقلیم که باید به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برسد همکاری لازم را داشته باشند. .

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *