لزوم توجه دولت چهاردهم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها/ راه‌اندازی این مجتمع‌ها می‌تواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند

تبلیغات بنری


نایب رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی، صنعت و معدن تهران با تاکید بر اینکه توسعه پالایشگاه های نفت مزیت های زیادی برای کشور دارد، گفت: راه اندازی این مجتمع های بزرگ صنعتی می تواند به تبدیل شدن کشور به قطب منطقه ای انرژی کمک کند. و دولت چهاردهم باید برای این موضوع برنامه مدون داشته باشد

یورنا- پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های صنعتی عظیمی هستند که سودهای کلانی برای صاحبان خود ایجاد می‌کنند. با توجه به مزیت های این واحدهای صنعتی، توسعه آنها در کشورهای مختلف به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. شواهد حاکی از آن است که در کشورهای توسعه یافته، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به طور جداگانه وجود ندارند، بلکه در کنار یکدیگر توسعه می یابند. بنابراین زمین برای کار به عنوان یک پالایشگاه نفت آماده شد.

در شرق آسیا، توسعه پالایشگاه های نفتی کوچک در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته است. چین تعداد زیادی از این واحدهای صنعتی را در اختیار دارد و از مزایای فراوان آنها سود می برد. در کشور ما نیز نیاز به توسعه پالایشگاه های نفت درک شده است. مجلس نمایندگان کنترل های قانونی در خصوص تخصیص خوراک و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی را تصویب کرد.

برخی کارشناسان معتقدند بستر لازم برای توسعه پالایشگاه های نفت در کشور فراهم است و از آنجایی که این واحدهای صنعتی سودآور نیازمند سرمایه گذاری های کلان هستند، باید حمایت های لازم در زمینه تغذیه از این واحدها صورت گیرد. در این راستا انتظار می رود تنفس برای بازگشت سرمایه اولیه سرمایه گذاران اجرایی شود.

در همین زمینه، حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی، صنعت و معدن تهران تایید کرد: گفت و گو با میزان وی با اشاره به اینکه پالایشگاه های نفت باید یکی از اولویت ها و ضرورت های کشور باشد، گفت: این مجتمع های بزرگ صنعتی منفعت زیادی برای کشور دارند. مزیت های پالایشگاه های نفت بر هیچکس پوشیده نیست و همه بر ضرورت ایجاد این واحدهای صنعتی در کشور اذعان دارند. زیرا فرآورده های پالایشگاه های نفت می تواند نقش ما را در بازارهای بین المللی ارتقا دهد و برای کشور سودآور باشد. همچنین با ایجاد پالایشگاه‌های نفت، می‌توان به این کشور کمک کرد تا به قطب انرژی در منطقه تبدیل شود. اما باید از ارائه رانت خوراک خودداری کنیم و از برخی سوء استفاده ها در این زمینه جلوگیری کنیم.

صالحی افزود: اعطای اجاره مواد غذایی در کشور قطعا باید متوقف شود. اما به عنوان کشوری که دارای دومین منابع گازی در جهان است، نمی‌توانیم مانند کشورهایی که منابع گازی را در اختیار ندارند، غذای فعالان را تامین کنیم. اگر چنین باشد، امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی برای اپراتورهای کشورهای دیگر که از مزیت خوراک استفاده می کنند را حذف می کنیم.

وی درباره لزوم اجرای قانون تخصیص علوفه که در مجلس نمایندگان تصویب شده و هنوز اجرایی نشده است، گفت: مشوق هایی که برای سرمایه گذاران در نظر می گیریم باید ملموس و اجرایی شود. مشوق ها باید به گونه ای باشد که از یک سو منافع سرمایه گذار را پیش برده و از سوی دیگر برای دولت، مردم و کشور مزیت ایجاد کند.

نایب رئیس کمیته انرژی اتاق تهران با تاکید بر اینکه اجرای مشوق تخصیص خوراک در راستای ایجاد توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور ضروری است، تصریح کرد: این سیاست ها باید با برنامه ریزی های انجام شده اجرایی و اجرایی شود. تمام جدیت و دقت به نحوی که منافع کشور تامین شود. دولت چهاردهم باید برای توسعه پالایشگاه های نفت برنامه مدونی داشته باشد. لازم است دولت ارتباط خود را با پالایشگاه‌های نفت مشخص کند و وزیر نفت نیز برنامه مدونی برای حمایت از توسعه ظرفیت پالایشگاه‌ها با محوریت بخش غیردولتی و خصوصی اقتصادی داشته باشد.

دبیرکل اتحادیه صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: دولت باید نقش تسهیل گر، نظارت، هدایت و بسترسازی برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه پالایشگاه های نفتی را بر عهده بگیرد.

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *