لزوم تقویت توان تسهیلات دهی بانک‌ها/ جزئیات برنامه بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج به یک سوم تا پایان سال

تبلیغات بنری


مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی تصریح کرد: با رویه های انجام شده توسط بانک مرکزی و با تصویب شورای عالی این بانک، به زودی منابع جدیدی برای بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه رسالت و ازدواج جهیزیه اختصاص می یابد. برای پرداخت وام ازدواج و یک سوم از صف متقاضیان تا پایان سال جاری کاهش می یابد.

یورنا- به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه برآوردها حاکی از نیاز به 800 هزار میلیارد تومان منابع برای بازپرداخت وام ازدواج است، گفت: این در حالی است که توان شبکه بانک پرداخت از 300 هزار میلیارد تومان فراتر نمی رود الکردی: بانک مرکزی برای تامین منابع و کاهش صف متقاضیان نامه نگاری کرده است علاوه بر این، منابع بانکی نیز به شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات ازدواج وارد می شود.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز 27 تیرماه مبلغ 58.5 هزار فقره تسهیلات ازدواج به 176 هزار و 206 متقاضی و مبلغ 14.2 هزار و 158 متقاضی تسهیلات فرزندآوری از طریق شبکه بانکی پرداخت شده است. که نشان می دهد شبکه بانکی 104 درصد از وظایف محوله را انجام داده است.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی همچنین گفت: در حال حاضر مجموع تسهیلات پرداختی کامل برای متقاضیان و افراد ثبت نام شده کامل منتظر دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندان در شبکه بانکی از مرز 220 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس گذشت. برای امسال از 200 هزار میلیارد تومان گذشت. طبق قانون امسال هر متقاضی به طور متوسط ​​350 میلیون تومان وام ازدواج دریافت می کند.

نادعلی در تشریح منابع مالی برای بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در حوزه بانکی گفت: جزئیات برنامه های بانک مرکزی برای تامین مالی جدید در شبکه بانکی برای کاهش صف وام ازدواج برای سال 1403 هجری شمسی اعلام می شود. پس از صدور آن قرار دادن کارهای پایانی

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری با تایید اینکه سامانه ثبت نام وام ازدواج روزانه حدود 4000 نفر را توسط پنج بانک در استانداری های مختلف ثبت نام می کند، گفت: به همین دلیل تعداد متقاضیان وام ازدواج و متقاضی ثبت نام بالاست. آنها ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

وی افزود: با تکمیل برنامه ریزی ها، هفته آینده جلسه مشترکی با مدیران عامل بانک ها در بانک مرکزی برگزار می شود تا با اتخاذ رویه های جدید، بانک ها برای مشارکت موثرتر در بازپرداخت وام ازدواج و امکان پذیرش مطالبات جدید تشویق شوند. .

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به اینکه سالانه در ماه های پایانی سال بین 150 تا 200 هزار متقاضی وام ازدواج وجود دارد، گفت: با توجه به ضامنان این وام، قانون نیز بر تایید ضامنین تاکید دارد. بر این اساس، بانک ها اصالت فرد و حامی او را تأیید می کنند. اگر رتبه اعتباری فرد و ضامن او پایین باشد، البته برای جبران پایین بودن رتبه اعتباری فرد، ضامن با رتبه اعتباری بالا تایید می شود.

نادعلی مهم ترین دلیل تشکیل صف متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را کمبود منابع و فاصله منابع وام با تسهیلات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در حالی که منابع وام بانک ها تنها 30 درصد رشد داشته است. آنها شاهد رشد 60 تا 70 درصدی در میزان تسهیلات ازدواج بودند که ما قبل از مجلس داشتیم. علاوه بر این، افزایش سقف فردی تسهیلات و ثابت نگه داشتن میزان منابع باعث افزایش تعداد متقاضیان در لیست انتظار شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده در قالب وام ازدواج یا زایمان را حاصل منابع جدید تهیه شده در شبکه دانست و تصریح کرد: شبکه بانکی می تواند در هنگام پرداخت تسهیلات جدید پرداخت کند تسهیلات به بانک برگشته است در این زمینه، مانده تسهیلات یکسان نیست، اما میزان تسهیلات برگشتی به علاوه رشد سپرده های سی دی بل، استاندارد است. با این حساب قدرت بانک ها نمی تواند بیشتر از این باشد.

وی حداکثر ظرفیت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه از شبکه بانکی را 300 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان سهم تسهیلات حمایتی ازدواج و فرزندان 200 همات و سهم تسهیلات اشتغال 100 همات است. بر این اساس موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد.

نادعلی گفت: در همان زمان در شورای تشخیص اعلام شد که اگر 300 ژامبون به تسهیلات ازدواج و فرزندان و 100 ژامبون به تسهیلات اشتغال اختصاص داده شود، این موضوع از توان بانک ها خارج است. تسهیلات و وظیفه ای خارج از توان شبکه بانکی در نظر گرفته شده بود و امکان پرداخت آن وجود نداشت.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی افزود: بنابراین به نفع نظام، سقف جمعی کاهش یافت، اما سقف فردی کاهش پیدا نکرد، بنابراین طبیعی است که 200 تامین کننده بین یک نفر تقسیم شوند. تعداد کمتری از متقاضیان

الندعلی تصریح کرد: در عین حال برای استفاده حداکثری از منابع شبکه بانکی، علاوه بر سپرده های قارالحسنه، سپرده های جاری قرالحسنه نیز در بازپرداخت وام ازدواج نقش داشتند و در این راستا از این پس وام قرض الحسنه نیز پرداخت شد. در بالا. تا 50 درصد از تغییر موجودی حساب جاری بانک برای بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه شامل ازدواج، زایمان و اشتغال در ابلاغ سهمیه بانک ها بوده است.

وی افزود: منابع در طول سال دریافت و پرداخت می شود و اینطور نیست که 200 فقره وام ازدواج در ماه های اول سال پرداخت شود و منابع دیگری وجود نداشته باشد. در واقع منابع قرض الحسنه بانک ها از جمله تسهیلات برگشتی و منابع جدید تهیه شده در شبکه بانکی در طول سال به منابع جدید قرض الحسنه تبدیل می شود.

مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی آوزد: بانک مرکزی نیز اقدامات ویژه ای را برای کاهش متقاضیان وام ازدواج و فرزند انجام داد، به طوری که در سال گذشته با وجود اینکه دو بانک قرض الحسنه مهر و رسالت معاف شدند. از بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند با رایزنی اضافه شده این دو بانک نیز بانک هایی هستند که این تسهیلات را پیش می برند و در سال گذشته 25 تامین کننده جدید برای کاهش لیست انتظار به بانک ها تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر منابع وام بانک ها در قالب دو بانک تخصصی رسالت و مهر برای بازپرداخت وام قرض الحسنه متمرکز است و همه سپرده گذاران در این دو بانک انتظار دریافت تسهیلات دارند و در نتیجه رشد منابع وام در کشور. سایر بانک ها برای پرداخت تسهیلات رشد چندانی نداشتند و عمدتاً در این دو بانک متمرکز شدند.

نادعلی تصریح کرد: طبق قانون منابع قرض الحسنه باید علاوه بر منابع وام موجود در امور ازدواج و وام فرزند از پس انداز نیز استفاده شود. بنابراین اگر موجودی سپرده وام بانکی 800 هزار میلیارد تومان باشد، باید توجه داشت که سپرده گذاران معادل مبلغ سپرده شده توسط بانک بستانکار بوده و بانک این منابع را وام داده است و باید مسترد شوند.

وی افزود: مدت زمان بازگشت این تسهیلات که 7 سال بود اکنون به 10 سال تبدیل شده است به طوری که از هر وام به بانک تنها 10 درصد بازپرداخت می شود. یعنی از 800 سهم هر سال 80 سهم به بانک بازگردانده می شود. این منابع برگشتی و منابع جدید ارائه شده توسط بانک ها در طول سال برای بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه جدید به متقاضیان استفاده می شود.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی افزود: طبق قانون بین 5 تا 7 درصد منابع وام جاری مورد نیاز بود که اکنون این درصد حذف شده است. ضمناً حساب های جاری دیسک الحسنه، حساب جاری یا جاری است و وجوه این حساب ها گردشی بالایی دارد و این پول زیاد به حساب جاری واریز نمی شود. علاوه بر این، این حساب های جاری به بانک ها کمک می کند تا نرخ تجهیز منابع را کاهش دهند تا بتوانند 23 درصد تسهیلات را بازپرداخت کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *