لزوم استفاده از ارز‌های محلی به جای دلار در مبادلات تجاری بریکس

تبلیغات بنری


معاون امور بین الملل بانک مرکزی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ارزهای داخلی در معاملات تجاری گروه بریکس، گفت: کاهش وابستگی به دلار آمریکا و افزایش استفاده از ارزهای داخلی در معاملات اقتصادی و تجاری، استفاده از طرح تسویه حساب مالی چندجانبه بین اعضای بریکس بر استفاده از کانال های تبادل اطلاعات بانکی سریع و مطمئن بریکس تاکید کردند.

یورنا به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محسن کریمی در سومین اجلاس نمایندگان مالی و بانک های مرکزی کشورهای بریکس که در شهر ریودوژانیرو برزیل در حال برگزاری است حضور یافت و برخی از اعضا نیز به صورت مجازی در آن حضور یافتند و به تشریح سیاست های بانک مرکزی پرداختند. در زمینه توسعه همکاری مالی هدف مشترک همه کشورهای عضو را کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری و افزایش استفاده از ارزهای محلی عنوان کرد و بانک مرکزی ایران افزود. حمایت و آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه پل BRICS اعلام می کند.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در این جلسه در تماس تصویری زنده به موضوعات مربوط به یادداشت مفهومی پل بریکس، سازوکار تسویه مالی چندجانبه و همچنین گروه سریع و امن بریکس اشاره کرد و توضیح داد: بانکداری کانال های تبادل اطلاعات (مکاتبات بانکی مستقل از سوئیفت) برای اعضای بریکس مهم است، توضیح اینکه مسائلی مانند شفافیت ناکافی، هزینه های بالا و سرعت پایین تراکنش و همچنین عدم دسترسی عادلانه به کانال های پرداخت فرامرزی برای همه شرکت کنندگان، دلایل اصلی اهمیت پل BRICS.

همانطور که تیم بریکس روسیه اشاره کرد، این پیش نویس می تواند به عنوان یک تفاهم نامه اولیه تلقی شود و با توجه به پتانسیل خوب استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) و تمرکززدایی، کریمی همچنین خاطرنشان کرد که این پیش نویس را تدوین و ارائه کرده است.

وی گفت: پل بریکس نه تنها با استفاده از قراردادها و خطوط سوآپ دوجانبه (BSL) در تضاد است، بلکه این قراردادها را تقویت، مسیر عملیاتی آنها را تسهیل می کند و زمینه را برای گسترش آنها به قراردادهای خط نقدینگی چندجانبه و هموار می کند. امکان گسترش، زیرا آنها را در قراردادهای خط نقدینگی چندجانبه تسهیل می کند، و از آنجایی که بسیاری از کشورهای عضو در حالی که پل قبلاً این خطوط سوآپ نقدینگی را ایجاد کرده است، فعال سازی و چندجانبه سازی این خطوط سوآپ تا حد زیادی تسهیل شده است.

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع چارچوب قانونی، افزود: انتظار می رود حقوق همه اعضا از جمله جنبه های زیرساختی پلت فرم پل بریکس رعایت شود. ملاحظات مناسب در نظر گرفته خواهد شد. مکانیسم کنسرسیوم همچنین می تواند حمایت قانونی مناسبی برای پل BRICS فراهم کند که باید بیشتر گسترش یابد.

معاون بانک مرکزی بین‌المللی با بیان اینکه این سازوکار فرصتی را برای کشورهای مشارکت‌کننده فراهم می‌کند تا اقداماتی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در حوزه‌های قضایی خود اجرا کنند، افزود: توانمندی‌های شورای مبارزه با پولشویی موجب ارتقای تامین مالی تروریسم در کشور می‌شود. برجام، و از طریق این ابتکار، اعضا می توانند از استانداردها و توصیه های بین المللی مرتبط بهره مند شوند و نیازی به اتکا به توصیه های برخی از موسسات که بر ارزیابی های هدفمند تکیه دارند، نخواهد بود.

وی افزود: در خصوص مدل عملیاتی، تسویه های درون پلت فرمی باید با در نظر گرفتن ارزهای ملی اعضا و تاکید بر استفاده از ارزهای ملی و پرهیز از دلار و یورو انجام شود.

کریمی خاطرنشان کرد: ایران تجربه عملی دارد و از طریق گروه تخصصی آن را اعلام خواهد کرد و با توجه به تعریف دقیق مدل انتخابی و پیشرفت چندین تجربه مشابه جهانی، انتظار می رود این طرح در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اجرایی شود. با تاکید بر اهمیت و فوریت پل BRICS انجام این کار.

وی با بیان اینکه در این راستا ارزها یا واحدهای حسابی منتخب باید به گونه ای تعریف شود که با اقتصاد همه اعضا سازگار باشد و بتواند از مزایای ارزهای داخلی بهره مند شود، گفت: حرکت در چارچوب اصول اولیه به ویژه امنیت. ، استقلال، فراگیری و پایداری، برای ایجاد تغییرات در سیستم پولی و مالی بین المللی که کمک می کند… با در نظر گرفتن منافع همه اعضا، این رویکرد دسترسی عادلانه تری به زیرساخت های سیستم پولی و مالی بین المللی را تضمین می کند که از آن حمایت می کند. رشد اقتصادی بیشتر

معاون بانک مرکزی بین المللی کشورمان در این دیدار از پیشنهادات تیم بریکس روسیه در زمینه آغاز تحقیقات بر روی پل بریکس به ویژه اهداف و اصول ذکر شده در تفاهم نامه اولیه حمایت کرد و افزود: بانک جمهوری اسلامی ایران نیز تشکیل کارگروهی مسئول تعیین دوره های پژوهشی و تهیه پیش نویس کاغذ سفید و جدول زمانی اولیه را به عنوان گام بعدی تایید کرد.

کریمی در ادامه با تشریح پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، بر ضرورت تکمیل این طرح و رفع ابهامات موجود تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید به ابعاد مختلف توجه شود. طرح. پل BRICS شامل سطح دسترسی، اختیارات اعضا، اطلاعات، مکانیسم اجماع، درجه تمرکززدایی، حقوقی، زیرساختی، فناوری، امنیت اطلاعات، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ​​همچنین نقدینگی و تشکیل. وجود گروهی از کارشناسان و هماهنگی آنها در مراحل مختلف سکوی پل ضروری است.

وی افزود: به عبارت دیگر به جای چند زیرگروه کارشناسی، کارگروهی پیشنهاد می شود که بررسی جوانب مربوطه و تهیه پیش نویس و جدول زمانی را بر عهده خواهد داشت و در این راستا ضرورت و مزایای استفاده از دفتر کل توزیع شده ( DLT) با توجه به اهمیت آن در حل مشکل تمرکز بین کشورهای عضو. باید به وضوح توضیح داده شود.

وی استفاده از سیستم تک مدل را مناسب ترین گزینه برای دستیابی به اهداف در این زمینه دانست و گفت: در حال حاضر در مرحله مطالعه مدل مشابه در ACU هستیم و آمادگی داریم این تجربه را با سایرین به اشتراک بگذاریم. همچنین، با توجه به پروژه mBridge و پیشرفتی که به دست آورده است، پیشنهاد می کنیم که این تجربه بین چین و امارات متحده عربی به اشتراک گذاشته شود.

معاون بانک مرکزی بین المللی افزود: در حال بررسی اطلاعات ارائه شده در خصوص سپرده های مرکزی (CSD) کشورهای عضو هستیم و نتایج پرسشنامه و همچنین بررسی مدل های پیشنهادی برای تسویه بریکس در موعد مقرر اعلام خواهد شد. دوره. در اسرع وقت.

وی در پایان گفت: خوشبختانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در حوزه امنیت اطلاعات در حوزه مالی دارد و قصد دارد تا حد امکان در مانورهای الکترونیکی بریکس که در دست برنامه ریزی است، شرکت کند. این نوع مانورهای سایبری قابلیت‌های سایبری بخش مالی در کشورهای بریکس را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *