قدرت ۳۰ برابری مغز انسان در پردازش اطلاعات نسبت به ابرکامپیوتر‌ها

تبلیغات بنری


این جراح مغز و اعصاب با اشاره به شگفتی های مغز انسان گفت: قدرت مغز انسان در پردازش اطلاعات 30 برابر بیشتر از ابررایانه های فعلی دنیاست.

یورنا – به گزارش ویپدا، علی رضا زالی در برنامه دکتر در مراسم بزرگداشت روز جهانی مغز گفت: علت نامگذاری این روز از سوی انجمن بین المللی مغز این است که در دهه های آینده بیماری های مغز و اعصاب یک بیماری را تشکیل می دهند. بخش مهم. از بار بیماری ها

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از بیماری های مغزی و عصبی قابل پیشگیری است، انتخاب این روز توجه مردم، مسئولان و سیاست گذاران کشورهای مختلف به سلامت مغز از منظر پیشگیرانه است.

زالی بیماری آلزایمر را بیماری بسیار پیچیده ای دانست و افزود: متأسفانه در سال های آینده پیش بینی می شود در روندی جهانی از جمله در ایران با افزایش این بیماری مواجه باشیم. آمارهای جهانی نشان می دهد که 35 درصد از افراد بالای 85 سال در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

به گفته وی، آلزایمر در افراد زیر 65 سال شایع نیست و در مورد افراد زیر 65 سال نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی است.

زالی با اشاره به اینکه مغز یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است، گفت: قسمتی از بدن که بیشترین مصرف انرژی را دارد مغز است. مغز تنها 2 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، اما 25 درصد از برون ده قلب به مغز اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه وزن مغز انسان حدود 1360 گرم است، تصریح کرد: وزن مغز یک مرد 10 درصد بیشتر از وزن مغز یک زن است، اما این بدان معنا نیست که به عنوان مثال، مغز اینشتین بیشتر است وزن مغز 1230 گرم گرم که بیشتر از وزن مغز یک انسان معمولی و کمتر است.

به گفته وی، تراکم سلول های عصبی در زنان بیشتر از مردان است.

وی درباره برخی از شگفتی های مغز زنان که مردان از آن بی بهره هستند، بیان کرد: به عنوان مثال وقتی مردان جلوی تلویزیون روزنامه می خوانند، فقط به روزنامه توجه می کنند و متوجه اتفاقات اطراف خود نمی شوند، در حالی که زنان در عین حال، روزنامه ها را جلوی تلویزیون می خوانند. آشپزی می کنند، تلویزیون تماشا می کنند، از فرزندان خود مراقبت می کنند و … و این کار یکی از ویژگی های مغز زنان است که چندین کار را همزمان انجام می دهد.

زالی خاطرنشان کرد: بخشی از مغز به نام هیپوکامپ وجود دارد که ارتباط مستقیمی با حافظه و پردازش اطلاعات دارد و در خانم ها بزرگتر از آقایان است و در خانم ها در دوران قاعدگی فعالیت هیپوکامپ تغییر می کند. نوسانات هورمونی و در ابتدای این دوره و در پایان آن.

وی با اشاره به اهمیت عملکرد مغز گفت: روزانه بیش از 50 هزار فکر به ذهن ما خطور می کند که متأسفانه 70 درصد آن افکار منفی (اعتماد به نفس، ترس، استرس، اضطراب و…) است.

زالی ادامه داد: مغز در هر دقیقه توانایی تفکر 3500 فکر را دارد و قدرت پردازش اطلاعات مغز انسان معادل 30 برابر قدرت ابررایانه های فعلی دنیاست.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود 100 میلیارد نورون مغز و 644 کیلومتر رگ در جمجمه انسان، گفت: اگر بخشی از مغز انسان را به اندازه یک دانه شن در نظر بگیریم بیش از 10 هزار سلول عصبی وجود دارد. و 1500 سلول عصبی سیناپس اتصالات عصبی

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه در طول رشد جنین در هر دقیقه 8000 نورون تولید می شود، گفت: تعداد نورون های ما در بدو تولد یکسان است و تغییر نمی کند، اما پدیده ای به نام پلاستیسیته مغزی وجود دارد که با ایجاد اتصالات مغزی ایجاد می شود. باعث رشد مغز می شود که از بدو تولد تا 25 سالگی ادامه دارد.

وی ادامه داد: از 25 سالگی روند پیری آغاز می شود. با این حال برخی از مهارت های انسان با افزایش سن افزایش می یابد، مثلاً از 80 سالگی به بعد مهارت های واژگانی افراد رشد می کند.

وی اظهار داشت که 20000 سال پیش مغز انسان به اندازه یک توپ تنیس کوچک شد.

زالی با اشاره به اینکه جی پی اس در دوران تکامل مغز انسان از گذشته به ارث رسیده است، گفت: اما زمانی که از جی پی اس موبایل استفاده می کنیم این توانایی در مغز ما از بین می رود.

این متخصص تصریح کرد: از اواسط قرن هجدهم تقریباً 13.5 امتیاز در ضریب هوشی انسان به دلیل انتقال بخشی از فعالیت های مغزی ما کاهش یافته است.

مغز بزرگتر نشانه هوش بیشتر نیست

زالی با اشاره به اینکه اندازه مغز نشانه هوش بیشتر انسان نیست، گفت که مغز نئاندرتال 10 درصد بزرگتر از انسان امروزی است.

زالی استفاده از هر دو نیمکره مغز را تصوری اشتباه دانست و گفت: به جز صحبت کردن و نوشتن، از هر دو نیمکره مغز همزمان استفاده می کنیم.

به گفته وی، انسان در حالت عادی از تمام قسمت های مغز خود استفاده می کند و حتی در هنگام خواب نیز مغز انسان فعال است.

زالی با اشاره به وابستگی شدید مغز انسان به قند گفت: مغز انسان تنها پنج تا 10 دقیقه کمبود خون و اکسیژن را تحمل می کند و پس از آن سلول های مغز آسیب می بینند.

11 روز تاب آوری مغز انسان در برابر بی خوابی

وی به خواص شگفت انگیز مغز اشاره کرد و گفت: مغز انسان تا 11 روز بی خوابی و تا دو روز آب نگرفتن را تحمل می کند. همچنین انتظار می رود که تا 20 روز بدون غذا با استفاده از مقداری ذخایر انرژی دوام بیاورد.

اولین عمل جراحی مغز در کجا انجام شد؟

زالی با اشاره به کاوش های انجام شده در شهر سوخته خاطرنشان کرد: اولین عمل جراحی جمجمه و مغز در جهان توسط ایرانیان انجام شد.

به گفته وی، در این جراحی دختری 13 ساله از جمجمه بزرگتر از حد طبیعی و هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی) رنج می برد. پزشکیان ایران باستان در سمت راست جمجمه این بیمار سوراخی در استخوان جداری ایجاد کردند و مایع اضافی مغز را خارج کردند.

زالی با اشاره به اثربخشی این جراحی گفت: بررسی ها نشان داده است که این بیمار یک سال پس از این عمل زنده مانده است.

وی با اشاره به دیگر جنبه های تمدنی در شهر سوخته اظهار داشت: اولین چشم مصنوعی نیز در شهر سوخته پیدا شد که پنج هزار سال پیش به چشم چپ زنی 35 ساله پیوند خورده است.

حرکت جراحان مغز ایرانی بر لبه های دانش

وی در پایان بر لزوم آشنایی با تاریخ پزشکی ایران باستان تاکید کرد و گفت: به دلیل این استعداد و پیشرفتی که ایرانیان از آن برخوردارند، امروزه در عرصه جراحی مغز و اعصاب در سراسر کشور، جراحان برجسته مغز و اعصاب در حال حرکت هستند. از دانش

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *