قدرت‌نمایی پهپادی حزب‌الله؛ ضربه به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

تبلیغات بنری


سلسله عملیات های حزب الله لبنان در عمق اراضی اشغالی طی ماه های اخیر اقدامی بود که رژیم صهیونیستی را شوکه کرد و این رژیم برای آن آمادگی نداشت.

یورنا – حزب الله لبنان یکی از عمیق ترین حملات خود را در اواسط ماه مه با استفاده از یک پهپاد انفجاری انجام داد که مستقیماً یکی از مهم ترین سیستم های نظارتی نیروی هوایی اسرائیل را مورد اصابت قرار داد.

این عملیات و سایر حملات موفق پهپادها گزینه مرگبار دیگری را علیه رژیم صهیونیستی به حزب الله لبنان داد.

فابیان هینز، محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، درباره توانمندی های حزب الله در زمینه پهپادها می گوید: این تهدیدی است که باید جدی گرفته شود.

نمایش قدرت پهپاد حزب الله؛ ضربه ای به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

توانایی حزب الله لبنان در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

در حالی که رژیم صهیونیستی برای محافظت در برابر زرادخانه موشکی حزب الله، سامانه های پدافند هوایی از جمله گنبد آهنین را توسعه داده است، تاکید کمتری بر توانمندی پهپادهای مقاومت اسلامی لبنان شده است.

هاینز گفت در نتیجه تلاش کمتری برای توسعه قابلیت های دفاعی در برابر پهپادهای حزب الله صورت گرفته است.

در گزارش منتشر شده توسط موسسه مطالعات امنیت داخلی، یک مرکز تحقیقاتی مستقل وابسته به دانشگاه تل آویو، آمده است: این حمله نشان دهنده بهبود دقت و توانایی فرار از پدافند هوایی اسرائیل است.

از زمانی که تبادل آتش تقریباً روزانه در امتداد مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی در اوایل اکتبر 2023 (مهر 1402) آغاز شد، حزب‌الله از پهپادها برای فرار از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل و حمله به مواضع نظامی این رژیم در امتداد مرز و همچنین در عمق استفاده کرده است. سرزمین های اشغالی

نمایش قدرت پهپاد حزب الله؛ ضربه ای به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

فرآیند شناسایی توسط حزب الله در عمق سرزمین های اشغالی انجام می شود

حزب‌الله همچنین پهپادهایی فرستاد که از تأسیسات حیاتی در سرزمین‌های اشغالی شمالی، از جمله در حیفا و حومه آن و پایگاه هوایی رامات دیوید، در جنوب شرقی شهر ساحلی عکس‌برداری می‌کرد.

حزب الله استفاده از پهپادها را برای شناسایی و حملات در جریان درگیری سوریه افزایش داده است. همچنین در سال 2022 که لبنان در حال مذاکره غیرمستقیم برای تعیین مرزهای دریایی خود با رژیم صهیونیستی بود، حزب الله 3 پهپاد را بر فراز یکی از بزرگترین تاسیسات گازی این رژیم در دریای مدیترانه فرستاد.

نمایش قدرت پهپاد حزب الله؛ ضربه ای به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

عملیات اربعین و هدف قرار دادن مقر یگان 8200

اخیراً در جریان عملیات اربعین، حزب الله حملات خشونت آمیزی را علیه اهدافی در اعماق سرزمین های اشغالی از جمله پایگاه های نظامی و سیستم های دفاعی مانند گنبد آهنین انجام داد.

یکی از اهداف اصلی عملیات اربعین یگان 8200 واقع در شمال سرزمین های اشغالی بود. این عملیات در پی ترور فؤاد شکر، فرمانده معظم کل حزب الله توسط رژیم صهیونیستی انجام شد و توانایی حزب الله در هدف قرار دادن دقیق زیرساخت های کلیدی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

نمایش قدرت پهپاد حزب الله؛ ضربه ای به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

این وضعیت بار دیگر پرسش هایی را درباره آمادگی واحد 8200 برای مقابله با تهدیدات آتی ایجاد کرده است.

واحد 8200، بخش مهمی از ارتش اسرائیل، به عنوان بازوی اصلی جمع‌آوری اطلاعات و هدایت عملیات‌های جنگ سایبری این رژیم شناخته می‌شود. این واحد نه تنها بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است، بلکه یکی از مهم‌ترین واحدهای اطلاعاتی جهان است.

ماموریت آن شامل جاسوسی الکترونیکی، رهگیری ارتباطات، رمزگشایی پیام ها و انجام عملیات الکترونیکی پیچیده است.

قدرت پهپاد حزب الله؛ تهدیدی که رژیم صهیونیستی انتظارش را نداشت

با وجود موفقیت های خود، واحد 8200 نیز با شکست های بزرگی روبرو شد. غیرقابل پیش بینی بودن جنگ اکتبر 1973 و عدم مقابله با هجوم الاقصی در 7 اکتبر 2023، اعتبار این یگان را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

این شکست ها نشان داد که حتی پیشرفته ترین واحدهای اطلاعاتی نیز می توانند در برابر تهدیدات پیچیده و غیرقابل پیش بینی آسیب پذیر باشند.

نمایش قدرت پهپاد حزب الله؛ ضربه ای به رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی

رویدادهای اخیر نشان می دهد که واحد 8200 علیرغم توانایی های بالای خود با چالش های قابل توجهی مواجه است که می تواند توانایی آن را در حفظ امنیت سرزمین های اشغالی زیر سوال ببرد.

با توجه به ناکامی های اخیر، این سوال مطرح می شود; آیا واحد 8200 می تواند بر نقاط ضعف خود غلبه کند و دوباره به عنوان یک نیروی برجسته در جنگ سایبری و اطلاعاتی ظاهر شود؟ جهان نظاره گر است که آیا این واحد می تواند در برابر تهدیدات آتی موثر باقی بماند یا خیر.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *