فروش برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی به ۷۵ درصد می‌رسد

تبلیغات بنری


وزیر نیرو با بیان اینکه میزان تراکنش های برق در بورس انرژی به بیش از 60 درصد رسیده و تا پایان سال به 75 درصد می رسد، گفت: ظرفیت تولید نیروگاه های حرارتی نسبت به سال گذشته 10 هزار و 382 مگاوات افزایش یافته است. سال آغاز دولت سیزدهم.

یورنا علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست مشترک با اعضای کمیته انرژی که در مرکز کنترل شرکت مادر تخصصی توانیر برگزار شد، گفت: سازمان انرژی یکی از کمیته های مهم جهان اسلام است. مجلسی که مصوبات آن نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در عرصه های مختلف دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: انرژی یکی از مولفه های مهم رشد و توسعه کشور است که استفاده صحیح از آن می تواند به جمهوری اسلامی ایران کمک کند تا گام های بلندی در پیشرفت کشور بردارد.
وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از انرژی الکتریکی افزود: حدود 70 سال است که دولت های مختلف در ایران به دلیل اقتصاد حمایتی حاکم بر صنعت برق در توسعه این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند که در این امر و بررسی های جدی ضروری است. باید.

محرابیان با تقدیر از عملکرد مجلس یازدهم به ویژه کمیسیون انرژی در تصویب قوانین مناسب برای رشد و توسعه صنعت برق گفت: رویه ها و مصوبات مجلس گذشته در حوزه برق نقطه عطفی است که در صورت اجرای کامل، نقش مهمی در بهبود وضعیت این صنعت خواهد داشت.

وزیر نیرو با ابراز امیدواری از تداوم رویکردهای مجلس یازدهم در حوزه انرژی در مجلس فعلی، افزود: نیروهای توانمند و نخبه بسیاری در صنعت برق ایران وجود دارند که با تغییر رویکردها در صنعت برق و اصلاح قوانین می تواند اتفاقات بزرگ و فاخری را در ایران رقم بزند. این صنعت برای کشور و منطقه تحول ایجاد خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سه برنامه بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای توسعه صنعت برق تدوین کردیم، افزود: در حوزه برق یک برنامه 20 ساله تدوین و تنظیم شد. که توسط مقام معظم رهبری فراخوانده و به تصویب رسید، همچنین یک برنامه میان مدت در راستای برنامه هفتم توسعه و سه برنامه کوتاه مدت یک ساله اجرا شد.

محرابیان با تاکید بر اینکه برای رفع عدم تعادل در برق باید به ابعاد عرضه و تقاضا به طور همزمان توجه شود، گفت: ایجاد یک نیروگاه هزار مگاواتی بدون توجه به موضوع تامین سوخت حداقل نیازمند یک نیروگاه است. . میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و بنابراین اگر موضوع تولید انرژی بدون در نظر گرفتن مدیریت تقاضا دنبال شود، این موضوع هزینه های بسیار بالایی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

وزیر نیرو به تفاوت مصرف برق ایران با برخی کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال تقاضای برق مصرفی در ترکیه حدود 50 هزار مگاوات، مصر 30 هزار مگاوات و آلمان 80 هزار مگاوات است. امسال تقاضای برق در ایران به بیش از 79 هزار مگاوات رسید که نشان دهنده ظرفیت بالای مدیریت مصرف برق در نقاط مختلف ایران است.

وی همچنین به وعده ایجاد نیروگاه های برق با ظرفیت 30 هزار مگاوات در ابتدای دولت اشاره کرد و گفت: 20 هزار مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه های حرارتی و 10 هزار مگاوات مربوط به انرژی های تجدیدپذیر است.

محرابیان در این خصوص افزود: در سه سال گذشته ظرفیت کامل نیروگاه حرارتی با ظرفیت 10 هزار و 382 مگاوات محقق شده و 7 هزار و 838 مگاوات دیگر نیز در دست ساخت است.

اجرای چندین اقدام برای جذابیت اقتصاد برق در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

وزیر نیرو در خصوص انرژی های تجدیدپذیر نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد صنعت برق اجازه جذب سرمایه گذاری برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر را نمی دهد، گفت: در سه سال گذشته اقدامات متعددی برای جذاب شدن اقتصاد برق در کشور انجام شده است. حوزه انرژی های تجدیدپذیر از جمله این اقدامات راه اندازی تابلوی سبز بورس بود و هم اکنون حدود 13 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در بخش انرژی های تجدیدپذیر در دست ساخت است و در صورت اجرای دقیق برنامه ها، آن امکان پذیر خواهد بود. از سال آینده اجرایی خواهد شد.

تولید 45.7 تراوات ساعت برق در دولت سیزدهم

محرابیان در خصوص تولید برق افزود: دولت سیزدهم طی سه سال گذشته 45.7 تراوات ساعت برق تولید کرد که میانگین سالانه آن به 15.2 تراوات ساعت رسید و نسبت به میانگین تولید سالانه در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش داشت. 6.5 تراوات ساعت

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات انجام شده برای اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق اشاره کرد و گفت: در دولت نهم قیمت هر کیلووات ساعت انرژی در ایران 40 تومان معادل 4 سنت بود اما به قیمت 40 تومن. این نرخ در ابتدای دولت سیزدهم 90 تومان بود و به ربع سنت رسید که نشان می دهد صنعت برق در ایران به مرور زمان به جای توسعه و افزایش درآمد، به موتوری برای ایجاد بدهی تبدیل شده است. از نظر اقتصادی و درآمد.

محرابیان در این خصوص افزود: در سه سال گذشته یکی از برنامه های جدی وزارت نیرو اصلاح معاملات مالی در صنعت برق بود در حالی که در گذشته برخی نیروگاه ها 5 سال مطالبات انباشته داشتند که اکنون بیش از 60 درصد برق نیروگاه عرضه شده در بورس، انرژی به مشترکین فروخته می شود و نیروگاه ها درآمد خود را به صورت نقدی دریافت می کنند.

وی پیش بینی کرد میزان فروش برق در بورس تا پایان سال به 75 درصد برسد. تا پایان سال و این هدف در سال اول اجرای برنامه محقق شد.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر رویه سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی کشور بر اساس قانون رفع موانع توسعه صنعت برق تغییر کرده است و برای سرمایه گذارانی که در حال ساخت نیروگاه های با راندمان بالا هستند عوامل جذب فوق العاده ای در نظر گرفته شده است. مشروط بر اینکه در قانون لحاظ شده باشد.

محرابیان در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم مدیریت مصرف برق ضمن افزایش ظرفیت تولید تاکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها با افزایش قیمت برق در پیک مصرف و قیمت گذاری لحظه ای برق، مشترکین مجبور به کاهش هستند. مصرف آنها در ساعات اوج مصرف، اما در فصل گرما در سه سال گذشته، برنامه های مختلفی را برای بخش های مختلف تدارک دیده ایم تا بتوانیم در عین حال از پیک مصرف برق، برق کافی را در اختیار بخش های مختلف قرار دهیم.

وی در این خصوص توضیح داد: در بخش صنعت، صنایع به سه گروه کوچک، متوسط ​​و بزرگ تقسیم می‌شوند و در حالی که در فصل گرما بدون محدودیت در اختیار صنایع کوچک قرار می‌گرفت، شهرهای صنعتی نیز مانند صنایع متوسط، برق تولید نمی‌کنند. فقط برای یک روز که فقط برای یک دوره گرم بود، این یک روز به یک روز و نیم افزایش یافت و برق تحویلی به صنایع بزرگ نیز با جابجایی از روز به شب مدیریت شد.

نیروگاه صنعتی 6000 مگاواتی خودتامین در حال ساخت

محرابیان در خصوص صنایع انرژی افزود: بر اساس ماده 4 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق، صنایع انرژی زا موظف به احداث نیروگاه های خودکفا هستند و تاکنون 1800 مگاوات نیروگاه صنعتی نصب شده است. . در حال بهره برداری است و 6000 مگاوات دیگر نیز در دست ساخت است.

وزیر نیرو افزود: در بخش اداری با تغییر ساعت اداری تا 1400 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شد و در بخش خانگی با اعطای جوایز و مشوق ها تلاش شد تا میزان مصرف برق خانگی کاهش یابد کمپین های انرژی به 40 درصد از مشترکان خانگی در ازای مشارکت در برنامه های پاداش پس انداز پاداش داده می شود.

محرابیان همچنین به طرح ارتقای راندمان دستگاه های سرمایشی در کشور اشاره کرد و افزود: در ابتدای دولت طرح تولید کولرهای آبی با موتور BLDC در دستور کار قرار گرفت و اکنون این اقدام در برق 40 درصد شده است. و 50 درصد در بخش مصرف آب باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود چرا که این امر در واحدهای تولیدی به یک نیاز تبدیل شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *