عکس| آروکات؛ «دنیایی از قند» که در انتهای منظومه شمسی کشف شد

تبلیغات بنری


آفتاب نیوز:

اخترشناسان اخیرا توانستند گلوکز را در یک جرم آسمانی به نام “آروکات” کشف کنند. این «جهان قند» در انتهای منظومه شمسی، جایی فراتر از مدار نپتون و حتی پلوتو قرار دارد، جایی که به آن «کمربند کویپر» می‌گویند.

کلمه Arrokoth به معنای “آسمان” در زبان منقرض شده بومیان آمریکایی Powhatan است. آروکات دورترین جرم منظومه شمسی است که تاکنون توسط یک فضاپیما دیده شده است.

در اطراف منظومه شمسی سیارک های یخی بی شماری وجود دارند که به دور منظومه می چرخند و برخی از این سیارک ها میلیاردها سال قدمت دارند و می توانند حاوی مواد لازم برای حیات باشند.

جرم آسمانی “آروکات” که در واقع یک سنگ یخی است، از سال 2019 برای دانشمندان شناخته شده است. در آن سال، ماهواره افق های جدید ناسا برای اولین بار تصویری از این سنگ را که شبیه دو توپ یخی بزرگ است به زمین فرستاد. به هم چسبیده و در فاصله 6.5 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد.

قطر یکی از این گلوله ها حدود 20 کیلومتر و قطر گلوله دوم حدود 15 کیلومتر است که در ناحیه ای گردن مانند به یکدیگر متصل شده اند و شکلی شبیه به «آدم برفی» می دهند.

تاکنون دانشمندان می‌دانستند که این جرم آسمانی فاقد آب است، اما حاوی یخ متانول است و آنچه در تصویر «آروکات» توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب می‌کند، شکل آن نیست، بلکه رنگ عجیب و غریب قرمز حنای آن است. به همین دلیل، نوع ترکیبات شیمیایی و فرآیندهای اساسی که باعث رنگ عجیب سطح آن شده است همواره مورد سوال دانشمندان بوده است.

آنها به دنبال کشف دلیل تبدیل یخ متانول در این گوی به مولکول های آلی قرمز بودند.

اکنون پس از چندین سال تحقیق، دانشمندان یک تیم بین المللی متشکل از محققان شیمی از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)، دانشگاه نیس فرانسه و همچنین دانشگاه هاوایی در گزارش مشترک خود اعلام کردند که آنها دلیل رنگ عجیب این جرم آسمانی را کشف کرده اند.

با استفاده از تحقیقات و شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی، آن‌ها بیان می‌کنند که تنها یک «سطح غنی از قند» می‌تواند رنگ قرمز متمایز این سنگ یخی را توضیح دهد.

به گفته آنها، “رگه ها” سرشار از انواع قندهای بیولوژیکی هستند. قندهایی مانند گلوکز (ماده ای که در خون در گردش است و ما هر روز مصرف می کنیم)، ریبوز و بادام (قند موجود در میوه ها و آجیل).

دانشمندان این تیم توانستند گلیسیرین یا گلیسیرین را در ترکیب این گوی بهشتی کشف کنند که همان ماده مرطوب کننده موجود در صابون برای مرطوب کردن پوست و همچنین در شیرینی ها (برای بهبود بافت آنها) است.

به عبارت دیگر، این شخص الکتریکی فیروزه ای مایل به قرمز حاوی مولکول های مورد نیاز برای ایجاد حیات و ایجاد دنیای موجودات زنده است.

دانشمندان بر این باورند که به احتمال زیاد این «دنیای قندها» همراه با دیگر جهان‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند، در تاریخ اولیه جهان روی زمین تأثیر گذاشته و مولکول‌های لازم را به سیاره ما منتقل کرده و در نتیجه زمینه را برای شکل گیری “حیات” در زمین. زمین را فراهم کردند.

تبلیغات بنری

aftabnews به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *