ضرورت گذراندن دوره پیش دبستانی چیست؟ – یورنا
به گزارش یورنا به نقل از یورنا، سیامک طهماسبی با اشاره به آخرین آمار موجود از تعداد کودکان پیش دبستانی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر حدود 8 تا 9 میلیون کودک در مقطع پیش دبستانی تحصیل می کنند. در کشور و در این میان، کودکان به دلیل رشد مغز و تجربیات جدید، محیط آموزشی بسیار خوبی دارند.
وی با اشاره به اینکه نگرش ها و گرایش ها در دوران پیش دبستانی شکل می گیرد به گونه ای که وجود نگرش مثبت یا منفی نسبت به هر موضوعی با این دوره پیوند می خورد، افزود: در این دوران کودک به بازی و تجربه نیاز دارد. محیط، ارضای کنجکاوی نسبت به محیط، ارتباط خوب با والدین، ایجاد فضای مثبت در بین اعضای خانواده و شناخت و انتقال الگوی جنسی شماست. بنابراین، اگر بچه ها بخواهند به شایستگی ها دست یابند، باید مهارت هایی را بیاموزند.
این استاد گروه توسعه مهدهای کودک دانشگاه توانبخشی و علوم بهداشت اجتماعی گفت: با وجود این، کودکان مناطق محروم از دریافت چنین آموزشی محروم هستند، بنابراین ضریب پوشش در مهد اول نسبت به مهد دوم بسیار پایین است. و در نتیجه کودکان ساکن در مناطق دریافت نمی کنند کودکان از آموزش های مشابه برای دستیابی به مهارت های اولیه در مدرسه محروم می شوند و به همین دلیل عدالت آموزشی در این زمینه نیز زیر سوال می رود.
طهماسبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاوت کودکان پیش دبستانی با کودکانی که به آن نمی روند، گفت: با توجه به افزایش خطرات و گسترش فضای مجازی و رسانه ها، نیاز به مراجعه به پیش دبستانی است. مدرسه دوبرابر شده است اما گاهی امکان رفتن وجود دارد کودکان سه تا چهار سال قبل از شروع دبستان به مهدکودک می روند اما به دلیل کیفیت پایین مرکز، مهارت های اجتماعی، اخلاقی و عاطفی کودک به درستی آموزش داده نمی شود. به همین دلیل است که کودک تحت تأثیر قرار می گیرد. اتمام دوره پیش دبستانی بستگی به کیفیت مهدکودک دارد و نمی توان گفت هر کودکی که این دوره را گذرانده است لزوما مهارت های لازم را کسب کرده است.
وی در این راستا به کیفیت مهدکودک ها و اهمیت دوره پیش دبستانی در کشور پرداخت و اظهار داشت: اگرچه تشکیل سازمان ملی آموزش و پرورش پیش دبستانی در مجموع با توجه به سطح گام خوبی بود. از نیازها و مشکلات موجود در کشور و با توجه به اهمیت دوره پیش دبستانی، کار انجام شده در این زمینه بسیار کم بود، زیرا گذراندن این دوره در کشور ما اجباری نیست و تولید محتوای آن ضروری است. همچنین غیرمتمرکز است تا هر مهدکودکی برای خودش فعالیت کند که همین طور است و با توجه به اهمیت این چرخه، مطالب مشخص باید در همه مراکز ثابت باشد.
طهماسبی با تاکید بر اینکه تمرکززدایی از تولید محتوا پیامدهایی برای این دوره در کشور داشته است، معتقد است که اگر دوره پیش دبستانی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، معلم آموزش دیده و آموزش مناسب داشته باشد، از نظر روانی سالم باشد و آموزش خوب باشد. . این دوره نیز طبق استانداردها ارائه می شود و در رشد مهارت های اجتماعی، عاطفی و شناختی کودک و موفقیت و بهروزی کودک تا بزرگسالی موثر خواهد بود.
انتهای پیام/