ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک برای نوزادان بالای ۲ ماه؛ از مقابله با سینه پهلو و مننژیت نوزادان تا کاهش عفونت‌های خون، مغز و ریه

تبلیغات بنری


گفتگو

یک فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک را تشریح کرد و گفت: وظیفه اصلی این واکسن پیشگیری از پنوموتوراکس و مننژیت در نوزادان است، البته این واکسن تا حدودی از عفونت های تنفسی مانند عفونت سینوسی نیز پیشگیری می کند.

علی رضا ناچیان در گفتگو با مرحله بسته به شروع تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان وی گفت: بیش از 10 سال است که منتظر ورود واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشور هستیم، در حالی که بیش از 150 کشور دنیا سال هاست این واکسن را در برنامه واکسیناسیون خود تزریق می کنند.

عملکرد اصلی واکسن پنوموکوک پیشگیری از ذات الریه و مننژیت در نوزادان است.

وی ضمن اشاره به اینکه واکسن پنوموکوک برای همه نوزادان دو ماهه به بالا قابل استفاده است، ادامه داد: عملکرد اصلی این واکسن پیشگیری از پنوموکوک و مننژیت در نوزادان است، البته این واکسن از عفونت های تنفسی مانند عفونت سینوسی نیز جلوگیری می کند. یک مقدار . به طور کلی این واکسن به این دلیل استفاده می شود که نوزادان در برابر باکتری های پنوموکوک ضعیف هستند و به نوزادان کمک می کند.

این فوق تخصص عفونی اطفال با اشاره به اینکه واکسن پنوموکوک می تواند عفونت های خونی، مغزی، ریوی و غیره را در کشور به میزان قابل توجهی کاهش دهد، افزود: این واکسن از سن دو ماهگی تزریق می شود و بر اساس برنامه واکسیناسیون جدید 3 دوزهای آن در 2، 4 و 12 ماهگی به نوزادان داده می شود.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای در کشور برای تزریق این واکسن به سالمندان وجود ندارد، گفت: واکسن های مشابهی وجود دارد که سال ها برای افرادی که از شرایط خاص رنج می برند استفاده می شود.

واکسن کونژوگه پنوموکوک برای چه کسانی توصیه می شود؟

ناچیان گفت: برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بیماران سرطانی و دیابتی، افراد دارای نقص ایمنی و مشکلات کلیوی، بیمارانی که تحت عمل پیوند اعضا و کاشت حلزون قرار گرفته اند، کودکانی که آسیب های جسمی شدیدی دارند و افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با کم خونی مادرزادی اگر طحال آسیب دیده یا برداشته شده باشد، توصیه می شود اگر واکسن پنوموکوک در برنامه واکسیناسیون کشور تزریق نشده است، آن را جداگانه دریافت کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *