ضرورت تالیف دستورالعمل پزشکی و سبک زیست بهداشتی برای زائران در حج/ زائران بدحال با اولین پرواز‌ها از عربستان بازگردانده می‌شوند

تبلیغات بنری


معاون ولی فقیه در امور حج و عمره در دیدار با مسئولان مرکز پزشکی حج و عمره از آنان خواست دستورالعمل های پزشکی و سبک زندگی سالم در ایام حج را تدوین و قبل از سفر به زائران ارائه کنند.

یورنا- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن حلال حمر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب نماینده حج و فقیه در دیدار با مسئولان مرکز پزشکی حج مکه مکرمه تاکید کرد: باید برنامه ریزی کرد. بر اساس حجی مطلوب، ارزان و آسان باشد. وی بیان کرد: با تعامل و هماهنگی هایی که با فرهنگستان علوم پزشکی صورت گرفت، به دنبال زائرانی هستیم که توانایی ادای حج را داشته باشند. هیچ مشکل جسمی نداری

وی گفت: مشکلاتی در این کشور وجود دارد که برخی از آنها جان زائران را تهدید می کند. به عنوان مثال، در روز عید در راه بازگشت از رمی جمرات، طبق گزارش ها اجازه نصب علائم در جاده را ندادند. یا مسیرها را منحرف کردند و این باعث شد که زائران زیادی در راه جمرات کشته شوند. آنها می گویند سایر کشورهایی که زائران کمتری دارند، تعداد بیشتری از مرگ و میر را داشته اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می کنیم و خود زائران نیز باید همکاری کنند، از مسئولان مرکز پزشکی حج و حج خواست تا سبک زندگی سالم زائران در ایام حج را تدوین و توصیه های پزشکی، درمانی و بهداشتی در حج را به آنها ارائه کنند. همایش های بزرگ نوشتن دستورات زندگی به سبک حج خدمت بزرگی برای حفظ سلامتی زائران و جلوگیری از صدمات است.

معاون فقیه در امور حج با اشاره به اینکه اسلام بر همه کشورها و مناصب زن و مرد حاکم است، افزود: هتل های نزدیک منا در سال آینده باید اجاره شود. راهکارهایی وجود دارد که به زائران امکان استراحت، شادابی و حفظ انرژی در ماه تشریق را می دهد.

وی ادامه داد: گرمازدگی معضلی است که طی چند سال آینده با آن مواجه خواهیم شد و باید برای هر زائر برنامه های فردی داشته باشیم و بسته ای در اختیار آنها قرار دهیم. بحث انتقال بیماران بیمار به کشورمان نیز بسیار ضروری است و باید تلاش شود تا هر چه سریعتر آنها به کشور بازگردانده شوند.

امام جماعت حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه سلامت زائران یکی از دغدغه های مهم در حج است، اظهار داشت: انجام مکرر عمره موجب کاهش توان مردم می شود و هشدارهای پزشکی می تواند موثر باشد. استفاده از نیروهای جهادی نیز بسیار مهم است. افرادی در گروه ها هستند که می توانند مراقبت های پزشکی یا اولیه را ارائه دهند. همچنین باید از زائران داوطلب استفاده کنیم که بسیاری از آنها توانمند و با انگیزه هستند.

همانطور که برحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در سخنانی گفت: در خصوص سفر زائران به حج دستورات ویژه ای را در قالب های مختلف از جمله کتاب، فیلم، بروشور و بروشور تهیه کرده ایم و باید فرصت ارتباط داشته باشیم. با زائران تا قبل از سفر به آنها اطلاع داده شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله ابتکاراتی در حوزه پزشکی داشتیم، افزود: امسال در بین ماموریت های سایر کشورها، ایران کمترین آمار فوت را به ثبت رساند. دو سال است که تلاش ویژه ای برای ارائه خدمات بهتر انجام داده ایم و امسال نیز داوطلبانی داشتیم که درخواست یک ساعت استراحت داشتند.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و حج وابسته به جمعیت هلال احمر ضمن تشکر از مسئولان حوزه حج و عمره برای ارائه خوب خدمات درمانی گفت: علیرغم کاهش تعداد کارگران این مرکز. سعی کردیم اختلالی در ارائه خدمات ایجاد نکنیم و در عین حال با قدرت و توان مورد نیاز برای ارائه خدمات درمانی اقداماتی را انجام داده ایم.

وی نقاط قوت مرکز پزشکی حج و عمره را نسبت به سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: حضور به موقع همکاران برای ایجاد بیمارستان و درمانگاه در مکه مکرمه قبل از ورود زائران، رفع مشکلات نرم افزاری در ثبت مراجعات و مدیریت موثر خدمات. ارزیابی قیمت ها، تکمیل خدمات درمانی، ارائه دارو در روزهای تشریق و ایجاد درمانگاه در 9 مدرسه، کنترل آفتاب زدگی با محلول های قرص جوشان از نکات مثبت امسال در حوزه پزشکی و درمانی است.

مرعشی ابراز امیدواری کرد که ادامه مراسم حج با انتقال زائران بیمار به کشور در اولین پروازها از تلفات و جراحات بیشتر زائران جلوگیری کند.

وی گفت: در دو روز گذشته شاهد جان باختن دو زائر اهل سنت بودیم که امیدواریم علما در کاروان ها به زائران توصیه کنند که از حجم زیاد زائران زن که باعث از دست دادن توان آنها می شود خودداری کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *