ضرورت افزایش استقلال بانک مرکزی در مدیریت بهتر بازار ارز

تبلیغات بنری


یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای اینکه بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز عملکرد بهتری داشته باشد باید قدرت و ابزار آن را افزایش دهیم.

یورنا – با یک پسر حسن حیدری; یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بانک مرکزی ابزار و اختیارات مناسبی برای مدیریت بازار ارز ندارد، گفت: بنابراین برای اینکه این بانک عملکرد بهتری داشته باشد و به جایگاه اصلی خود برسد، باید قدرت و ابزار آن باشد. برای بهبود مدیریت بازار ارز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که ذخایر ارزی کشور از طریق صادرات نفت، پتروشیمی، فلزات و … تامین می شود و این ارزها خارج از اختیارات بانک مرکزی است. یعنی ورود ارزهای خارجی به کشور متاثر از دیپلماسی عمومی کشور است و در نتیجه این بانک برای مدیریت بهتر بازار باید مقداری ارز داشته باشد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: تاکنون اگر دولت ارز را به بانک مرکزی تخصیص می داد، این بانک می توانست در بازار دخالت کند، همان طور که در دهه 80 قیمت دلار بین 800 تا 1000 تومان ثابت بود. یک دهه. اما زمانی که ورود ارز به کشور قطع شد و بانک مرکزی هیچ ارزی تحت کنترل خود نداشت، نرخ ارز افزایش یافت.

الحیدری افزود: بنابراین باید قوانینی صادر شود که اقتدار، قدرت و استقلال بانک مرکزی را افزایش دهد. ابزارهای مختلفی نیز باید در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل نارضایتی از بانک ها که طی یک سال گذشته شاهد عملکرد خوبی در این حوزه بوده ایم، گفت: بخش مهمی از ایجاد نارضایتی ناشی از اضافه برداشت است اما بانک مرکزی این کار را انجام نمی دهد. . آنها ظرفیت رسیدگی به این حجم از تسهیلات اضافه برداشت را دارند. بنابراین این بانک و رئیس بانک مرکزی باید از استقلال بیشتری برخوردار شوند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: خوشبختانه اخیراً با تصویب قانون جدید بانک مرکزی، استقلال این بانک افزایش یافته و شورای پول و اعتبار حذف و شورای عالی جایگزین آن شده است. وظایف خود را به عهده بگیرد. این یک رویداد چشمگیر خواهد بود.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی از نظر واقع بینانه از آزادی مناسبی برخوردار نیست در حالی که مثلا وزیر نفت و وزیر حراست از آزادی بالاتری نسبت به رئیس کل بانک مرکزی برخوردارند. بانک. بانک مرکزی. در نتیجه این مشکلات ما نمی توانیم بانک های مرکزی را از نظر عملکرد ارز رتبه بندی کنیم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *