صحیفه سجادیه به لحاظ اهمیت و ارزش کم‌تر از نهج البلاغه نیست

تبلیغات بنری


گفتگو

کارشناس علوم قرآن امام سجاد (علیه السلام) پس از واقعه کربلا در قالب یک دعا، لشکرکشی علیه بنی امیه را مطرح کرد و خود را به مقابله با فساد و ظلم بنی امیه هدایت کرد. .

حجت الاسلام والمسلمین رامین بابا الحسینی در گفت و گو با مرحله وی در خصوص رویکرد سیاسی و مبارزات امام سجاد (علیه السلام) گفت: پس از واقعه کربلا، بنی امیه شادی کردند و با این تصور که او مخالفان خود را سرکوب کرده است و هیچ کس در مقابل خطاهای آنان ایستادگی نمی کند. ، او به دنبال ایجاد نوعی خفگی بود. جامعه پس از واقعه کربلا در شهرهای مکه و مدینه با سرعت زیاد به سمت انحطاط اخلاقی و فساد حرکت کرد.

وی ادامه داد: امام سجاد (علیه السلام) برای مبارزه با فساد و زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی مجبور شد راه دیگری را انتخاب کند. او حقایقی را به زبان دعا مطرح کرد و رهبری جامعه را بر عهده گرفت.

بابا حسینی به اهمیت کتاب السجادیه پرداخت و گفت: کتاب السجادیه از نظر اهمیت و ارزش کمتر از نهج البلاغه نیست. دانش ارائه شده در این کتاب در زندگی جامعه بشری بسیار مفید است. در این اثر مهم ترین نیاز انسان از طریق دعا برطرف می شود.

این کارشناس علوم قرآن با بررسی نظر مقام معظم رهبری درباره سجادیت، تاکید کرد: دو جریان اصلی در زمان امام سجاد (علیه السلام) مطرح شد که یکی از آنها بیان معارف اسلامی مانند معاد و اهمیت امامت و نبوت و دین. و موارد دیگر مربوط به صفات الهی، بله، نکته دوم، یعنی انسان سازی، تحقق و اجرای این امر، مهم بود. به این ترتیب خلاصه و خلاصه همه این اندیشه ها در تربیت اسلامی به جامعه ارائه شد و در کتاب صحیفه سجادیه حفظ شد.

امام سجاد برای مقابله با بنی امیه از دعای موفق تر از نماز استفاده کرد
وی به وظیفه امروز جامعه در قبال صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: این کتاب مشتمل بر ادعیه و مفاهیم بزرگی از امام سجاد علیه السلام است که باید روزانه از این گنجینه عظیم بهره ببریم و استفاده کنیم چرا که راه زندگی و حقیقت در این کتاب یافت می شود و نکات ارزشمندی در مورد جاودانگی وجود دارد و باید به ابدیت فکر کرد.

بابا الحسینی به بیان بیستمین دعای اخلاق نیک پرداخت و افزود: یکی از زیباترین دعاهایی که نکات اخلاقی و ارزشمندی را در زبان دعا بیان می کند دعای بیستم صحیفه سجادیه است. بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ایمانم را در حد کاملترین ایمان قرار ده و یقینم را بالاترین یقین قرار ده و نیتم را نیکوترین نیت قرار ده و اعمالم را به بهترین اعمال تبدیل کن». این نیاز به دعا و امثال آن دارد تا در آن فکر کنیم.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اهمیت دعا برای محمد و آل محمد، گفت: دعا برای رسول خدا در استجابت دعا تأثیر بسزایی دارد و دعایی که بین دو سلام قرار می گیرد به معنای آغاز و پایان دعا با سلام شروع و ختم می شود، قداست خاصی دارد و قبولی باب حق است.

بابا حسینی بخشهایی از دعای بیستم را از صحیفه سجادیه بررسی کرد و تأیید کرد که در جزء دوم دعا آمده است. «خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست، و گره از هر کاری که مرا مشغول کرد بگشا، و مرا در کاری که فردا از من می‌پرسی قرار ده، و وقتم را به آنچه برای من آفریدی که دارم، مشغول کن. بی نیاز و در رزق و روزی خود بر من بسط ده، و مرا به طمع مبتلا نساز، و مرا مورد تکبر و تکبر قرار ده، و مرا تسلیم بندۀ خود گردان، و بندگی مرا با آنچه که نجس می کند، تباه مکن حقوق جان، و به دست من برای همه مردم نیکی بریز، آن را انجام ده، و از وسوسه وعده دور نگه دار، و حالم را بلند، و از فخر فروشی حفظ کن.
انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *