شوک به بازار پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۴۰۳

تبلیغات بنری


اعلام نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش بازار داخلی در حوزه های مهمی مانند طلا، ارز، بورس و خودرو را به دنبال داشت.

یورنا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ 1 تیر 1403 هجری شمسی در ایران برگزار شد و به دلیل عدم کسب اکثریت آرا توسط هیچ یک از نامزدها، به دور دوم کشیده شد.

بدین ترتیب دور دوم انتخابات برای تعیین نهمین رئیس جمهور ایران در 24 تیر 1403 هجری شمسی برگزار شد و مسعود پشیکیان با کسب 16 میلیون و 384 هزار و 403 رای به عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. .

بازارهای مالی در هفته‌های اخیر بیشترین تأثیر را از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند و منتظر بودند تا نتیجه این رویداد سیاسی مشخص شود. معامله گران روز شنبه را روز سرنوشت سازی برای جهت گیری قیمت دلار و سایر بازارهای مالی می دانستند.

ساعاتی پس از اعلام نتایج حضور مردمی در پای صندوق های رای، بازارهای داخلی در حوزه ارز، طلا، خودرو و بورس با تغییرات جدی و محسوس مواجه شدند.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر شاخص کل بورس

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با جهش تاریخی 2.4 درصدی مواجه شد که بالاترین نرخ رشد در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ بازار سرمایه است. در نتیجه این رشد بیش از 450 هزار میلیارد تومان به ارزش کل بورس افزوده شد.

به این ترتیب ارزش بازار سهام طی یک روز با رشد 13 میلیارد دلاری که در بازار سهام کم سابقه بود، به 156 میلیارد و 510 میلیون دلار رسید.

همچنین یک روز پس از انتخابات و ماه ها بعد بیش از 540 میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شد و ارزش معاملات خرد از مرز 3 هزار میلیارد تومان گذشت.

بررسی تاریخ انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که این اولین بار در تاریخ بازار سرمایه است که بورس با موضوع انتخابات ریاست جمهوری تعامل دارد.

در واقع رشد 2.4 درصدی بورس در واکنش به انتخابات رکورد جدیدی در تاریخ بازار سرمایه محسوب می شود و شاخص بورس تاکنون هرگز به این میزان رشد نکرده است.

پیش از این دوره، شاخص بورس یک روز پس از انتخابات 1392 در 25 خرداد شاهد رشد 2 درصدی بود و همین رویه در 29 خرداد 1400 یک روز پس از پیروزی شهید ابراهیم رئیسی در انتخابات تکرار شد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شاخص بورس ۱.۲ درصد رشد کرد. به این ترتیب، طبق آمارهای فعلی، رشد روز گذشته بورس بزرگترین واکنش به انتخابات ریاست جمهوری تاکنون بوده است.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر قیمت ارز

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، قیمت دلار در بازار ارز 3.5 درصد کاهش یافت.

بررسی قیمت ها در بازار ارز نشان می دهد که یک روز پس از انتخابات قیمت دلار حدود 1700 تومان کاهش یافت و به زیر کانال 60 هزار تومان بازگشت و قیمت 59 هزار و 176 تومان را پیدا کرد.

معامله گران بر این باورند که قیمت دلار در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری کاهش خواهد یافت.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر قیمت طلا

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، قیمت ارز ۱.۳ درصد کاهش یافت.

همزمان با اعلام نتایج انتخابات، قیمت سکه در بازار با یک میلیون و 157 هزار تومان کاهش به 41 میلیون و 353 هزار تومان رسید.

اگرچه قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت و به 2400 دلار رسید، اما قیمت طلا در بازار ایران روند نزولی را آغاز کرد.

قیمت نیمی از ارز به 450 هزار تومان، ربع به 350 هزار تومان و گرمی به 100 هزار تومان کاهش یافت. بررسی ها نشان می دهد حباب ارز نیز بیش از پانصد هزار تومان پیدا کرده است.

هر گرم طلای 18 عیار در یک روز پس از انتخابات در بازار تهران با 75 هزار تومان کاهش به 3 میلیون و 418 هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز 323 هزار تومان کاهش یافت و قیمت آن 14 میلیون و 811 هزار تومان ثبت شد.

این کاهش قیمت در حالی رخ داد که هر اونس طلا در بازار جهانی به 2400 دلار رسید و به 2391 دلار رسید.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار خودرو

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، قیمت خودروهای داخلی نیز با کاهش 2 تا 3 درصدی مواجه شد و برخی خودروها با کاهش 10 تا 15 میلیون تومانی مواجه شدند.

بر اساس برنامه ریزی های دولت جدید، پیش بینی می شود قیمت بازار خودرو در روزهای آینده بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد و این روند نزولی ادامه یابد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *