«سیمرغ» در سایه تک درخت پر کشید/ ادای دین به زنده‌یاد کیارستمی

تبلیغات بنری


عصر روز جمعه اول تیرماه مراسم اهدای بسته ویژه سیمرغ و تجلیل از سازندگان این بسته به یاد عباس کیارستمی در شهرستان رستم آباد استان رودبار برگزار شد.

یورنا به گزارش روابط عمومی سیمرغ، ویژه برنامه اکران فیلم‌های «سیمرغ» بزرگداشت عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران در کنار درخت تنهای معروف فیلم «خان دوست کگاست». منطقه کوکار شمام در شهر رستم آباد با حمایت گروه سینمایی هنر و تجربه، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری و شورای اسلامی شهر رودبار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنر و معماری صفا. این گروه با سعیده بورعلی، تی بار، گیلان مارکت و گروه تبلیغاتی رهبر عصر روز جمعه 10 تیرماه برگزار شد.

شاهین آذر، عکاس، کارگردان و بازیگر فیلم های «زندگی و هیچ» عباس کیارستمی و «آسیب باد» مهرداد اسکویی این مراسم را بر عهده داشت که در تشریح منطقه کوکر گفت: سه فیلم معروف از زندگی عباس کیارستمی در شهر رستم آباد و محله کوکر در پایان نمایش و این مراسم قرار است مسیر منتهی به تک درخت برای فیلم «خانه دوست کجاست» روشن شود.

وی همچنین با تشکر از سعید نجاتی و سعیده پورعلی که برای برگزاری این ویژه برنامه در رودبار تلاش زیادی کردند، گفت: ردپای آقای کیارستمی در همه جای این منطقه و این جاده بود. او نه تنها یک کارگردان سینما، بلکه یک انسان شناس نیز بود و در ساخت مدرسه و بیمارستان در اینجا کمک زیادی کرد. او در جذب مردم رستم آباد تاثیرگذار بود و سال هاست که برای دیدن ما به اینجا می آید.

علی رجبی شهردار رستم آباد به عنوان اولین سخنران ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مهمانان این برنامه گفت: جامعه هنری زبان بسیاری از مسائل است و زمانی که پیشنهاد برگزاری چنین مراسمی را مطرح کردیم پذیرفتیم. آی تی. امیدوارم آقای کیارستمی زنده باشند و بتوانیم از حضور ایشان بهره ببریم.
در ادامه زهیر علمی عضو شورای شهر رستم آباد گفت: بسیار خوشحالیم که محله شمام میزبان هنرمندانی از سراسر کشور است. مردم این شهر خاطرات زیادی از شادروان کیارستمی دارند، اما اگر آقای عباس کیارستمی سه گانه خود را اینجا نمی ساخت، بعد از زلزله فاجعه بار سال 69 اینجا تثبیت نمی شد. دو فیلم از سه گانه فیلم عباس کیارستمی که پس از زلزله در منطقه کوکر تولید شد، جهانی و ماندگار شد و امید زیادی را برای مردم اینجا به ارمغان آورد و به همین دلیل نام کوکر برای همیشه ماندگار شد و این فیلم ها به زلزله معروف هستند. سه گانه اینجا

همانطور که بهزاد درانی بازیگر و زنایاد کیارستمی بازیگر «باد ما را با زه برد» در این برنامه خاطرنشان کرد: با کارگردانان زیادی کار کردم اما زنده کیارستمی شخصیت متفاوتی داشت که تا به حال ندیده بودم. کیارستمی پس از اتمام فیلمش به مسجد کوکر رفت و از افرادی که در ساخت فیلم به او کمک کردند، خواست که بیایند و حق آن را بگیرند. از اینجا عاشق این آدم شدم که با بقیه کارگردان ها فرق داشت و خوش شانس بودم که کنارش بودم.

وی درباره بازی در فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» گفت: سر صحنه فیلمبرداری فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرگویی بودم که در آنجا طراح نور بودم. بیرون از صحنه داشتم سیگار می کشیدم که یکی آمد و به من پیشنهاد بازی در فیلمش را داد. عباس کیارستمی بود.

درانی گفت: در این فضای زیبا می توان گفت روح عباس کیارستمی اینجا حضور دارد و با ما ارتباط خواهد داشت.

سعید نجاتی کارگردان فیلم کوتاه «دبر» به عنوان آخرین سخنران گفت: بسیار خوشحالم که مراسم ویژه اکران زیر سایه تک درخت کوکر که تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت و من بسیار خوشحالم. با تشکر از همکاری همه مردم عزیز به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر رستم آباد.

وی گفت: بسته فیلم «سیمرغ» را به ابوالفضل جلیلی تقدیم کردیم، زیرا او هنرمند و کارگردان زنده سینما است که از 50 جشنواره بین المللی جوایزی کسب کرده است و از پلان های سینمایی او با نظر خودش در بسته استفاده کردیم. از این رو، اکران بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» در سینماهای منتخب هنر و تجربه به طور رسمی به کارگردان و نویسنده ابوالفضل جلیلی اختصاص دارد.

سپس فیلم های کوتاه «سیمرغ» در منطقه کوکر، محل دائمی «خان دوست کگاست» و در کنار تک درخت معروف این فیلم به نمایش درآمد. جاده پر پیچ و خم معروف فیلم «خانه دوست کجاست» هم نورپردازی شد.

جواد حیدری رئیس انجمن سینمای جوانان رودبار در سخنانی پس از نورپردازی جاده کوکر گفت: سعید نجاتی مشاور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برای ثبت معنوی تلاش زیادی کرد. این تک درخت معروف و جاده کوکر ثبت شد اما این امر محقق نشد اما امیدوارم مسئولان سازمان فیلم اسلامی این زمین را بخرند تا به حالت قبل برگردد یا با صاحبان زمین مشورت کند. این یک منطقه فرهنگی محسوب می شود. امیدوارم ضبط معنوی کوکر جاده و درخت تنها در بالای تپه محقق شود.

در این مهمانی؛ علی رجبی شهردار رستم آباد، زهیر العالمی عضو شورای شهر رستم آباد، جواد حیدری رئیس دفتر انجمن سینمای جوانان رودبار، زهرا زمانی رئیس دفتر انجمن سینمای جوانان انزلی، نواب محمودی رئیس انجمن سینمای جوانان لاهیجان، دفتر بهزاد درانی، نوشین مرجی، سعیده بورعلی، مهدیه غلامحسینی، حامد برجانی، سهیلا پورمحمدی، رضا کشاورز حداد، کارگردان فیلم باغ کیانوش، سعید نجاتی، محمد علیزاده سرخابی، رام‌حسنی ، حسن اصغری، مهتاب. در این مراسم ابراهیمی، فاطمه نوفلی، مریم السادات فاضلی، میلاد سرابی، حسن بهرامی، ستاره حسنی و پدر و مادر احمد و بابک احمدپور بازیگران اصلی سریال «خانه دوست کجاست» حضور داشتند.

فیلم کوتاه «سیمرغ» با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران توسط گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمد و از جمله فیلم‌های «اعراف» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دبر» به کارگردانی می‌توان به فیلم کوتاه «سیمرغ» اشاره کرد. ساخته سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا، فیلم کوتاه «دبر» در دوره سی و هشتم، فیلم کوتاه «رفاق» در دوره چهلم، فیلم کوتاه «برنو» در دوره چهل و یکم و فیلم کوتاه. فیلم «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ قسمت کوتاه «آنها خودشان این کار را کردند».

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *