سوداگری موی طبیعی؛ قانونی اما غیراخلاقی و غیرانسانی – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از یورنا، این بخشی از بحث در گزارش بعدی است که ماجرای خرید و فروش موهای طبیعی در شهر اصفهان است. اصفهان یکی از شهرهایی است که خرید و فروش موهای طبیعی در سال های اخیر رواج یافته است. به غیر از سالن های زیبایی و آرایشگاه در سطح شهر و در بهترین مناطق اصفهان مانند چهارباگ بالا و جلفا، مغازه های زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. تجارت موی طبیعی که فروشندگان اصلی آن زنان، کودکان و نوجوانان هستند، داستانی به اندازه کوتاه کردن موی آنها پیچیده و طولانی دارد! آنچه در ادامه خواهید خواند، جنبه های مختلف خرید و فروش مو از زبان و دیدگاه خریدار موی طبیعی، مسئول مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان و کارشناس حقوقی در این زمینه است.

عکس موهاش رو برام بفرست

پشت شیشه میله خشک، یک تکه کاغذ می بینم که روی آن نوشته شده است: «خریدار موهای طبیعی شما از 55 سانتی متر به بالا». زنگ زدم و زنی که به نظرم خیلی جوان نیست جواب داد. وانمود کنید که فروشنده هستید! می گویم زنگ می زنم موهای خواهر دبیرستانی ام را بفروشم، می خواهم شرایط را بدانم.

زن جواب می دهد: اول بگو موهاش چقدر بلنده و چطوره؟

من می گویم: “من دقیقاً نمی دانم چند سانتی متر تا کمر است.”

او می گوید: «اگر به بالای صندلی خود برسد، 70 سانتی متر می شود. اگر رنگ و مش و حنا نداشته باشد قیمتش بیشتر می شود. کیفیت مو بسیار مهم است. از شعری به شعر دیگر متفاوت است. باید عکسش را بفرستید.»

می پرسم: اگر 70 سانتی متر است، چقدر است؟

او تکرار می کند: «باید عکس بفرستید اگر 70 سانت باشد، ممکن است بین 5 تا 7 میلیون باشد موها برای من مهم است بدون هیچ دلیلی از ما می خرند، اما ما باید موهایی که کیفیت خوبی ندارند را بین 6 ماه تا یک سال نگه داریم تا ببینیم آیا امکان فروش آن با موهای دیگر وجود دارد یا خیر. نه.”

بعد می گویم: می توانم بپرسم این شعر را به کی می فروشید؟

او پاسخ می دهد: ما 50 یا 60 کیلو موهایی را که خریدیم به کارخانه ها می فروشیم که در کار ساخت کلاه و عروسک هستند.

فروش موهای طبیعی اصول خاص خود را دارد

شماره های بیشتری را این بار به صورت آنلاین و با جستجوی “فروش موی طبیعی در اصفهان” پیدا کردم. به یکی زنگ می زنم و خودم را فروشنده موی طبیعی دخترم معرفی می کنم و قیمت را می پرسم. جوان اینگونه پاسخ می دهد: اولاً بلندی موها باید بیشتر از 50 سانتی متر باشد و ثانیاً باید حضوری مراجعه کنید.

میگم : عکس برام بفرست ، میخوای قیمتشو ببینی ؟

پاسخ او منفی است و می گوید: باید طول، وزن و کیفیت مو را بررسی کنم و بعد به شما بگویم که هزینه آن چقدر است. اینها را نمی توان از روی عکس تشخیص داد. قیمت رو فقط از نزدیک و بعد از مرتب کردن موها میگم. من باید حجم مفید و طول مو را محاسبه کنم.”

سپس می گویم: لطفاً یک قیمت به من بدهید.

او در پاسخ به من گفت: فروش مو منشأ خودش را دارد، یعنی برای خودش قیمت می‌دهد و می‌توانم بگویم 500 هزار تومان میلیون تومان، 10 تا 20 میلیون تومان.

این مرد ادامه می دهد: من باید خودم موها را ببینم و کارشناسان را ارزیابی کنم. بانوی ما در حال حاضر متخصص نیست. موها را که دیدم قیمت هر گرم را به شما می دهم. اگر راضی بودی موها را کوتاه می کنم. من آن را روی ترازو می گذارم و قیمت نهایی را به شما می دهم.

آدرس، روز و ساعت جلسه را می گیرم و با شماره دیگری تماس می گیرم.

موهایتان را از 500 هزار تا 25 میلیون تومان بخرید

این بار مردی که به نظر من جوان نیست پاسخ می دهد. میگم: میخوام موهامو بفروشم قیمتش چنده؟!

مرد پاسخ می دهد: “ما فقط موهای بلندتر از 50 سانتی متر را می خریم.”

بعد می گوید: «اندازه موی بالا و پایین، بلندی، کیفیت و وزن آن برای ما مهم است، این کار را هم نمی توان با عکس انجام داد، به این دلیل است که می خواهد شما را در جایی بکشد شما را متقاعد کنید که موهایتان را بفروشید من تا به حال 500 هزار تومان مو خریدم و 25 میلیون تومان، یعنی قیمت خاصی نداریم و تعیین آن سخت است، باید ببینیم. ”

پاز ادامه می‌دهد: «طول و وزن موها معیار اصلی قیمت‌گذاری در فروش آن است، اما در نهایت کیفیت و حجم موها را تعیین می‌کنیم زنان مبتلا به سرطان یکی از مشتریان این مو هستند.

خرید و فروش موهای طبیعی از نظر سلامتی تعریف خاصی ندارد

مهدی میرجهانیان کارشناس مهندسی بهداشت محیط در استان اصفهان استاو درباره خرید و فروش موهای طبیعی در شهر داستان متفاوتی دارد. وی اینگونه به موضوع نگاه کرد و گفت: موهایی که در موسسات کاشت و کاشت مو استفاده می شود وارداتی است.

این مسئول از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این موهای وارداتی پس از گذراندن فرآیند خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع موها طبقه بندی شده و سپس سفید می شوند. سپس به آنها آنتی اکسیدان اضافه می کنند. حتی آن را مطابق میل خریدار رنگ می کنند. در واقع، موهای طبیعی وارداتی تنها پس از گذراندن چندین مرحله شیمیایی قابل استفاده هستند.

میرجهانیان با اشاره به اینکه آرایشگاه ها مجوزهای ویژه و رسمی دریافت می کنند، گفت: در خصوص خرید و فروش موهای طبیعی زنان، کودکان و نوجوانان همانطور که می گویید در شهر اصفهان امری رایج است تا جایی که من اطلاع دارم. در صنعت و تعریف روشنی از سیستم معدن وجود ندارد. حتی در واحد بهداشت محیط استان اصفهان، مشاور معاونت غذا و دارو و اتحادیه های مربوطه نیز تعاریف خاصی در خصوص خرید و فروش موهای طبیعی زنان و کودکان نداریم.

افراد آسیب دیده فروشندگان اصلی موهای طبیعی هستند

ردا شفخا، وکیل اصلی دادگاهوی در گفت وگو با یورنا، فروش موی زنان و کودکان را از منظر حقوقی مورد توجه قرار داد و گفت: فروش مو اغلب در بین اقشار آسیب دیده، ساکنان حاشیه و محله های فقیرنشین و فقرا رواج دارد. زنان، کودکان و نوجوانان نیز عموماً گروه‌های آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شوند و تصویب قوانین حمایتی برای آنها کاملاً حیاتی است.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه خرید و فروش مو دور از شأن انسانی است، ادامه داد: در قوانین کشور ما حتی به مو هم پول داده می شود، یعنی مو ارزش دارد و جزئی از بدن، شأن و منزلت محسوب می شود. از یک انسان هیچ کس نمی تواند موهایش را بدون رضایت او بفروشد.

سپس این وکیل کلیدی توضیح داد: اگر خود خانم ها برای فروش موهایشان داوطلب شوند، وضعیت فرق می کند. در واقع هیچ منع قانونی برای فروش موهای طبیعی به زنان یا افراد بالای 18 سال وجود ندارد. به طور کلی باید گفت که فروش اعضای بدن منع قانونی ندارد. همانطور که بارها دیده ایم برخی افراد کلیه های خود را می فروشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما قانونی به نام «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» وجود دارد که در اردیبهشت 1398 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و بر اساس این قانون می توان گفت که فروش موهای کودکان و نوجوانان. غیر قانونی محسوب می شود.

این کارشناس حقوقی افزود: به طور کلی هر نوع قرارداد و معاملاتی از این دست که با افراد زیر 18 سال منعقد می شود، لاجرم باطل است. کودکان و نوجوانان هرگز نباید درگیر چنین مسائلی شوند. انجام چنین معاملاتی برای کودک جایز نیست، یعنی معامله ای که کودک یا نوجوان باید بخشی از بدن خود را ببخشد تا به دیگری بفروشد!

شفاخا خاطرنشان کرد: فروش موی سر کودکان و نوجوانان کاری پرخطر است و معمولاً در فرآیندی اتفاق می افتد که آنها راضی نیستند. گاهی این فروش از طرف والدین نیست. موردی بود که زنی دختر جوانی را در شهر ربود، سپس موهایش را در ماشینش برداشت و بچه را در خیابان رها کرد.

وی توضیح داد: اینستاگرام یکی از آن بسترهایی است که در آن مو خرید و فروش می شود. مادر یا پدری عکس دختر بچه خود را می‌گذارند و افرادی هستند که مستقیماً پیام می‌دهند و قیمتی را به آن شخص پیشنهاد می‌کنند تا بتوانند آن مو را بخرند. خریداران اغلب مراقب هستند که چه کسی بیشتر نیازمند و نیازمند است. در واقع این افراد مورد هدف قرار می گیرند. معمولا قشر متوسط ​​جامعه اگر توان مالی داشته باشند شعر نمی فروشند.

جامعه باید با میل به تجارت موی کودکان و نوجوانان پایان دهد

وی با تاکید بر اینکه مردم نسبت به موضوع فروش موهای کودکان و نوجوانان بی تفاوت نباشند، گفت: به محض اینکه هر شهروندی متوجه شد که والدین یا بستگانش اقدام به فروش موی افراد زیر 18 سال می کنند با شماره تلفن 123 تماس بگیرند. از آنجایی که این یک وضعیت اورژانس اجتماعی یا رفاه اجتماعی است و حتی در صورت وجود شک باید برای پیشگیری پیگیری شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه در مورد کودک آزاری، معاون پذیرش باید موضوع را بررسی کند، تصریح کرد: حتی چنین کودک و نوجوانی را باید نزد مشاور برد تا مشکلات روحی و روانی او حل شود. برای توجیه غیرقابل قبول و حتی غیرقانونی بودن این رویه طبق قانون مصوب 2019 باید با خانواده کودک و نوجوان مشورت شود. حضانت باید اراده ای شکل بگیرد که این مشکل در جامعه ما برطرف شود.

این کارشناس حقوقی با تاکید بر اینکه قاطعیت و ماندگاری در مسائل اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، گفت: برخی مسائل را باید خارج از محدوده قانون نگاه کرد. ممکن است قانونی برای ممنوعیت خرید و فروش موی سر زنان صادر شود. آیا این کافی است؟ این به هیچ وجه کافی نیست، زیرا اگر زنی تحت فشار مالی و اقتصادی قرار گیرد، ممکن است با وجود مخالفت با قانون، موهای خود را بفروشد. همه آسیب های اجتماعی دیگر مربوط به زنان، کودکان و نوجوانان باید با همت مسئولان و مردم کشورمان حل شود.

شفاخا درباره خرید مو به عنوان شغل و از منظر حقوقی خاطرنشان کرد: ابتدا باید مجوزهای تجاری اخذ شود. هر کسی که مغازه یا آرایشگاه دارد باید مجوز بگیرد. نکته مهم این است که خرید و فروش مو در صورتی جرم است که سلامت جامعه را به خطر بیندازد. ریختن زباله در خیابان، به خطر انداختن خیابان ها و کوچه ها و یا اجابت مزاج در این مکان ها نیز جرم محسوب می شود. در واقع اگر چنین فردی بر اساس وضعیت سلامتی خود معیارهای لازم را نداشته باشد، می توان او را به دادگاه معرفی کرد.

وی با بیان اینکه تجارت مو در تمام دنیا چالش برانگیز است، یادآور شد: البته در این حرفه مرسوم است که موهایی که معامله می شود، موی مصنوعی باشد. شاید خرید و فروش موی طبیعی که به آن مو مصنوعی گفته می شود برای برخی از کارگران صنعت مد امری عادی به نظر برسد و در محیط کار آن را امری عادی بدانند، حتی اگر این گروه را کنار بگذاریم و بگوییم این معاملات مشروع است و نباید. فراموش کنید که این یک موضوع غیر اخلاقی و غیر انسانی است. خریدار موهایش را از شخصی می خرد و به او پول می دهد چون به نان او نیاز دارد.

به طور خلاصه باید گفت که خرید و فروش موهای طبیعی در آداب و رسوم و فرهنگ مردم اصفهان و بازار لوازم آرایشی و بهداشتی آن چه در محیط های فیزیکی شهر و چه در محیط مجازی آن امری قابل قبول و رایج است. اگر از منظر مقررات بهداشت محیط استان به آن نگاه کنیم، تعریف و محدودیت خاصی ندارد، هرچند خرید و فروش موهای طبیعی وارداتی نظارت می شود. از نظر حقوقی هیچ مقاله و اظهارنظری در این باره وجود ندارد و مانند سایر اعضای بدن به طور گسترده منتشر می شود. با این حال، اگر نگاه عمیق‌تری به موضوع داشته باشیم، بر اساس «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» می‌توان تجارت موی کودکان و نوجوانان را غیرقانونی دانست. با این حال، حتی اگر این یک عمل غیرقانونی نباشد، قطعا به دور از انسانیت است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *