سوءاستفاده از پیشرفتهای تکنولوژیکی احتمال ارتکاب جرایم جنسی را افزایش میدهد
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه سوء استفاده از پیشرفت های فناوری، بهره کشی جنسی از کودکان را به تصویر می کشد، گفت: این حادثه به عادی سازی بهره کشی جنسی از کودکان و افزایش احتمال ارتکاب این گونه جرائم منجر می شود. . جنایات
یورنا – امیر سعید ایرانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در اجلاس پایانی تشکیل مجدد کمیته ویژه سازمان ملل برای تدوین کنوانسیون جامع بین المللی علیه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه گفت: ما معتقدیم که ماده 14 فعلی برای محافظت از کودکان ما در برابر جنایت هولناک بهرهکشی جنسی از کودکان در فضای مجازی کافی نیست.
وی همچنین تاکید کرد: استفاده نادرست از پیشرفتهای فناوری و محتوای تصویری که بهرهکشی جنسی از کودکان را با استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی به تصویر میکشد، به عادیسازی بهرهکشی جنسی از کودکان و افزایش احتمال ارتکاب این گونه جرائم منجر میشود.
متن کامل سخنان ایروانی را در زیر میخوانید:
خانم رئیس جمهور
ابتدا می خواهم از تلاش هایی که در جلسات قبلی کمیته ویژه انجام داده اید و همچنین دبیرخانه به دلیل تعهد و ادامه فعالیت های خود در زمینه آمادگی برای این جلسه قدردانی کنم.
ما بر رهبری توانا و حرفه ای شما برای بهبود متن کنوانسیون علیه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی حساب می کنیم تا انتظارات و نگرانی های همه کشورهای شرکت کننده را برآورده کند. ما تعهد خود را برای همکاری نزدیک با شما برای رسیدگی به نگرانیهای موجود و دستیابی به اجماع در مورد موضوعات باقیمانده در پیشنویس کنوانسیون تکرار میکنیم.
خانم رئیس جمهور
با اشاره به بیانیه مشترک ارائه شده از سوی مصر به نمایندگی از بسیاری از هیئت ها که بیانگر هدف مشترک همه کشورها از دستیابی به توافق بر اساس اجماع است، این امر را از طریق اصل بیانیه فوق الذکر که بر دستیابی به یک توافق مثبت و سودمند تاکید دارد، اعلام می کنیم. توافق. متن پذیرفته شده، برخی از مسائل هنوز مشخص نشده است، وظایف بسیار مهم باید مورد بحث قرار گیرد تا به سمت اجماع حرکت کنیم، ما موافقیم.
یکی از وظایف مهمی که با قطعنامه 247/74 به کمیته ویژه محول شده است «تدوین یک توافقنامه جامع بین المللی برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه» است. این باید محور اصلی جلسه فعلی باشد. پرداختن به موضوعاتی که خارج از محدوده و هدف این کنوانسیون است، ما را از هدف مشترک اصلی خود که ارائه یک چارچوب حقوقی بین المللی قوی و مستحکم برای مبارزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه است، منحرف می کند.
جای نگرانی است که پس از مذاکرات شدید و مخالفت شدید با برخی مفاد به دلیل ایرادات ذاتی آن در متن پیش نویس، مجدداً این مفاد وارد متن شد. ما به همان اندازه نگران هستیم که پیشنهادات سازنده کمیته و سایر گروه های همفکر در مورد برخی از این مفاد نادیده گرفته شده و در متن فعلی حذف شده است. جمهوری اسلامی ایران به مشارکت فعالانه در فعالیتهای کمیته ویژه ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که نگرانیهای جدی هیئت ما و بسیاری از هیئتهای همفکر در متن نهایی بررسی شده است.
خانم رئیس، نمایندگان محترم
بار دیگر تاکید می شود که ماهیت این کنوانسیون و هدفی که برای آن تهیه شده است نیازمند رویکرد فنی مشابه با رویکردی است که در تهیه پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد استفاده شده است. بنابراین باید از تکرار برخی اقدامات و پرداختن به موضوعاتی که اساساً در محدوده و هدف معاهدات حقوق بشری است، خودداری شود. کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد، کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمانیافته فراملی و سایر معاهدات مرتبط که تقریباً همه اعضای سازمان ملل متحد به آن ملحق شدهاند یا آن را امضا کردهاند، شامل حقوق بشر نمیشود. روشهای موجود در رابطه با کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد و کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمانیافته فراملی در عدم پرداختن به موضوعات حقوق بشر در طول تدوین، از اهمیت تعهدات حقوق بشر نمیکاهد، بلکه منعکسکننده این واقعیت ساده است که عدالت برای کنوانسیون های جنایی بر جنبه های فنی مبارزه با جرم تمرکز دارند. مسئولیت رسیدگی به تعهدات حقوق بشر در چارچوب موضوعات مورد بحث باید به سایر نهادهای مناسب که توانایی بهتری برای رسیدگی به آنها دارند، مانند نهادهای بین دولتی بین المللی واگذار شود.
در این راستا، ما با نظر بسیاری از هیئتها موافقیم که گنجاندن برخی مقررات تحت پوشش تعهدات حقوق بشری تأثیر منفی بر همکاری بینالمللی در مبارزه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی دارد. چنین مقرراتی که حتی با قوانین بینالمللی حقوق بشر همخوانی ندارد، ممکن است به عنوان تلاشی برای بازنویسی تعهدات حقوق بشر در زمانی که دیگر چنین اختیار یا صلاحیتی نداریم تلقی شود. چنین موضوعی با هدف اساسی توافق در تضاد است و بیم آن وجود دارد که این توافق به سمت سیاسی شدن و گزینش تعداد کمی از کشورها پیش برود. چنین موضوعی همکاری را مختل می کند و حفاظت از حقوق بشر قربانیان جرایم فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین کل جامعه را در برابر جنایتکاران ظالمی که از خلاءهای قانونی برای آسیب رساندن به مردم استفاده می کنند، مختل می کند.
خانم رئیس جمهور
ما معتقدیم که ماده 14 فعلی برای محافظت از فرزندانمان در برابر جنایت هولناک بهره کشی جنسی از کودکان در فضای مجازی کافی نیست. هدف اصلی این مقاله مقابله با استثمار جنسی از کودکان و جلوگیری از قربانی شدن کودکان توسط مجرمان است. هیچ استثنایی نباید وجود داشته باشد که اجازه بهره کشی جنسی از کودکان را به هر شکلی بدهد یا به نوعی این رفتار مجرمانه را عادی کند. اما بدیهی است که بند 3 ماده 14 با هدف این ماده مغایرت دارد و بهره کشی جنسی از کودکان را در صورتی توجیه می کند که در آن شخص حقیقی نباشد. عنصر کلیدی ماده 14 حمایت از «کودکان» است نه شکل محتوا، بنابراین جای تعجب است که برخی شوراها در این مورد سعی می کنند بین محتوای واقعی و غیر واقعی مرزبندی مصنوعی ایجاد کنند.
استفاده نادرست از پیشرفتهای فناوری و محتوای بصری که بهرهکشی جنسی از کودکان را با استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی به تصویر میکشد، استثمار جنسی از کودکان را عادی میکند و احتمال ارتکاب چنین جنایاتی را افزایش میدهد. محدود کردن دامنه این مقاله به افراد واقعی یا محتوای بصری رویکرد مناسبی برای این موضوع نیست. ما نباید به فرزندان خود نشان دهیم که در مبارزه با این جنایت شنیع استثنا وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر موضع اصولی خود را مبنی بر منع بهره کشی جنسی از کودکان در تمامی اشکال آن اعلام می کند. به همین منظور بند 3 ماده 14 حذف شود.
یک بار دیگر نگرانی خود را در مورد ماده 16 ابراز می کنیم که موضع بسیاری از هیئت هایی را که پیشنهاد یا از ماده ای برای تصویب این ماده در قوانین داخلی بسیاری از کشورها حمایت کردند، در نظر نگرفت. در جلسه قبلی این کمیته، هیئت ما و کشورهای همفکر ما ادبیاتی را پیشنهاد و از آن حمایت کردند که تفاوتهای بین نظامهای حقوقی مختلف را بدون تضعیف هدف نهایی ماده فوقالذکر تصریح میکند. گنجاندن الزامات اخطار و هشدار، همانطور که کمیته ما قبلاً پیشنهاد کرده بود، حداقل نیاز برای جلب حمایت و اجماع در مورد چنین الزامی است.
خانم رئیس جمهور
ضمن رعایت اختصار، به اختصار به گروه اطلاع داده شد که جمهوری اسلامی ایران موضع خود را نسبت به برخی دیگر از مفاد پیش نویس کنوانسیون از جمله سایر ملاحظات مرتبط با مواد فوق محفوظ می دارد و در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در خاتمه، مایلم در این دیدار حمایت و همکاری کامل هیئتم را در جهت توسعه یک توافقنامه جامع بین المللی برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه اعلام کنم. ما متعهد به همکاری برای دستیابی به اجماع و ارائه پیش نویس کنوانسیون حاوی مقررات قوی هستیم که می تواند به طور موثر با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی مبارزه کند.
با تشکر از شما، خانم رئیس جمهور.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا