سمفونی مردگان: زمزمه‌های بازگشت آزمایشی «من‌وتو» – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا»، روزنامه صبح نو نوشت: شبکه تلویزیونی منوتو، یکی از معروف ترین رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، پس از اعلام تعطیلی خود در اوایل سال 2024، از بازگشت به دادگاه خبر داد. اساس در شرایطی که اوضاع منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر به تنش‌ترین و ناسازگارترین حالت خود رسیده است و اسرائیل دست به ماجراجویی‌های جنگی دیوانه‌کننده در کشورهای مختلف می‌زند، شاید با شنیدن خبر بازگشت شبکه «مرد و تو» فکر کرد. – تحریکی برای رسانه ها

بدون شک پخش آزمایشی شبکه منوتو در چنین روزهایی به معنای نظرسنجی از افکار عمومی برای مسموم کردن اذهان مردم ایران در قالب دوره جدیدی از عملیات روانی است. به نظر می رسد که متولیان این شبکه مناد در شرایط کنونی آب ها را در تخیلات خود گل آلود دیده اند و به امید تغییر معادله نسبت به ظالمان و جبهه استکبار بر افکار عمومی قیام کرده اند. . این در حالی است که کاهش ضریب نفوذ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در سال های اخیر کاملا مشهود بوده و مشخص است که این شبکه های تلویزیونی قافیه رسانه های مجازی را از دست داده اند و دیگر ضریب نفوذی که داشتند را ندارند. یک دهه پیش در میان مخاطبان.

بالا و پایین

Manoto از زمان تأسیس خود در سال 2010، به عنوان یک کانال تلویزیونی سرگرمی با تمرکز بر پخش برنامه های موسیقی، مستند و برنامه های گفتگوی اجتماعی وارد عرصه رسانه شده است. این شبکه به ویژه به دلیل تولید و پخش برنامه های ترویج فرهنگ غرب مورد توجه بسیاری از ایرانیان داخل و خارج از کشور قرار گرفت و جرقه تحلیل های مختلفی را در فضای رسانه ای کشور زد.

اما در مورد منابع مالی و اهداف سیاسی این شبکه همواره ابهام وجود داشته است. برخی از منتقدان آن را به اتکای مالی و ایدئولوژیک به برخی جنبش ها به ویژه خاندان پهلوی متهم کردند. این ادعایی است که خود شبکه Manoto مدتهاست آن را رد کرده است.
کانال Manoto در طول فعالیت خود سعی کرد در جهت ایده سلطنتی حرکت کند، اما همیشه مورد انتقاد شدید قرار گرفت زیرا در تولید برخی از برنامه های خود محتوای جنجالی و گاه سیاسی با سوگیری آشکار و غیرعادی تولید می کرد.

بحران مالی و تعطیلی موقت

در ژانویه 2024، مدیران این شبکه اعلام کردند که به دلیل مشکلات مالی مجبور به تعطیلی فعالیت خود شدند. در بیانیه صادره از سوی وی تلاش متولیان این شبکه برای جذب منابع مالی و حامیان جدید به وضوح مشهود بود. اما چندان موفق نبود. به همین دلیل تلویزیون Manoto نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و در حالی که این اطلاعیه برای بسیاری از علاقه مندان به سرگرمی های ماهواره ای شوکه کننده بود، این اتفاق منجر به توقف فعالیت این شبکه شد.

بازگشت دوباره: جهت گیری مشارکت و معضل حمایت

پس از این وقفه طولانی، شبکه «مانوتو» به تازگی از برنامه های خود برای بازگشت تجربی به رقابت با شبکه های فارسی زبان خبر داد. تفاوت مدل جدید این شبکه با گذشته این است که قرار است هزینه های آن از طریق اشتراک های پرداختی به ایرانیان خارج از کشور تامین شود.

این روش می تواند به نحوی از چالش های مالی قبلی جلوگیری کند. اما سوالاتی در مورد میزان موفقیت این مدل باقی مانده است. این شبکه همچنان به پخش رایگان برنامه های خود از طریق ماهواره برای مخاطبان ایرانی داخل کشور ادامه می دهد. اما ادامه فعالیت آن به حمایت مالی ایرانیان مقیم خارج بستگی دارد.

علاوه بر این، بعید به نظر می رسد که یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان در خارج از کشور تنها بر اساس حق اشتراکی که قرار است از ایرانیان و فارسی زبانان خارج از ایران دریافت کند، راه اندازی شود. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم Manoto به پرهیز از پخش پیام‌های تجاری معروف بود و همچنین به دنبال پخش غیرمجاز محتوای تولید شده در داخل ایران نبود.

حال سوال اینجاست که شبکه بدون تبلیغات و محتوای نمایشی چگونه از ورشکستگی با حق اشتراک جزئی برای تعدادی از مخاطبان خارج از ایران خارج خواهد شد؟
مدل جدید مبتنی بر اشتراک چالشی جدی برای مدیریت این کانال ایجاد خواهد کرد. از آنجایی که بسیاری از بینندگان ایرانی در داخل کشور به دسترسی آزاد به محتوا عادت دارند، مشخص نیست این مدل در نهایت تا چه حد موفق خواهد بود. اگرچه به نظر می رسد بیان این مدل پوششی برای مزدوران این شبکه باشد.

اهداف و سوگیری ها

شبکه Manoto از ابتدای تاسیس همواره به صورت استراتژیک به دنبال سرگرمی بوده تا در مرحله اول مخاطب را جذب کند و در مرحله بعد محتوای سیاسی خود را به مخاطب برساند. بر این اساس منوتو همواره تلاش کرده است تا علاوه بر پرداختن به وقایع قبل و بعد از انقلاب اسلامی، به تولید برنامه های مستند با محتوای تاریخی و سیاسی نیز بپردازد.

اکنون پس از زمزمه بازگشت به صحنه، این شبکه بار دیگر متهم به حمایت از برخی جریانات سیاسی و سلطنتی شده است. برخی از منتقدان و تحلیلگران رسانه ای معتقدند این شبکه حتی در صورت بازگشت به صدا و سیما باز هم همان مسیر ترویج فرهنگ غرب و حمایت از بازگشت سلطنت در ایران را دنبال خواهد کرد.

چشم انداز آینده

در نهایت، بازگشت Manoto به عنوان یک شبکه تلویزیونی با مدلی جدید احتمالاً تأثیرات متفاوتی خواهد داشت. این شبکه از یک سو مدعی است با نوآوری های جدید و مدل های مالی متفاوت به راه خود ادامه می دهد. اما از سوی دیگر، نااطمینانی های مالی و انتقادات سیاسی همچنان بر اوضاع سایه افکنده است. در هر صورت آینده این شبکه و موفقیت آن در جلب حمایت مالی ایرانیان مقیم خارج از کشور به ویژه با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان موضوعی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر این، سوال اصلی همچنان باقی است: آیا شبکه منوتو می تواند با مدل جدید خود به حیات بازگردد و جایگاه قبلی خود را در میان رسانه های فارسی زبان باز یابد یا خیر؟ آیا این بازگشت تنها یک مرحله گذرا در تاریخ این شبکه خواهد بود؟

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *