سلمان فارسی نظریه‌پردازی متواضع بود

تبلیغات بنری


گفتگو

یک کارشناس علوم قرآن، رویکرد سلمان فارسی را نسبت به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مهم دانست و او را نظریه‌پرداز و شخصیتی متواضع دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فضی در گفتگو با مقدار درباره سبک زندگی و رویکرد سلمان فارسی وی گفت: قبل از هر چیز برای درک شخصیت و جایگاه سلمان فارسی باید به روایتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نگاه کرد از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و با این حال بسیار مورد قدردانی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بود.

وی ادامه داد: سلمان فارسی یکی از شخصیت‌های بی‌نظیر در خط مقدم اسلام است و تمام زندگی او برای ما به‌ویژه برای جامعه امروزی درس‌های مهم و مفیدی محسوب می‌شود. یکی از مهمترین صفات سلمان فارسی تلاش مستمر او برای یافتن حقیقت و عدالت است. او برای رسیدن به حقیقت، تمام پیوندها و پیوندها را طی کرد تا حقیقت را آن گونه که هست کشف کند.

حجت الاسلام فضی توضیح داد: حقیقت همیشه آن چیزی نیست که ما فکر می کنیم. اغلب برای رسیدن به حقیقت آنچه از آن ماست، باید از آن عبور کنیم تا زمانی که بتوانیم حقیقت را پیدا کنیم و آن را درک کنیم. این نکته ای است که سلمان فارسی آن را به خوبی درک کرده و مسیر صحیح را در این زمینه در نظر گرفته است.

وی حب حق را از صفات سلمان فارسی دانست و افزود: اغلب افراد در جستجوی حقیقت هستند اما ایمان و هماهنگی لازم برای پایبندی به حق را ندارند. تضاد بین منافع و حقوق فردی افراد را از حرکت در مسیر درست باز می دارد.

این کارشناس علوم قرآنی گرایش برخی افراد به استفاده از عقل ابزاری را مهم دانست و تاکید کرد: باید در نظر داشت که دلیل ابزاری باعث افزایش تاکید و تاکید بر مقولاتی مانند موقعیت، ثروت و قدرت توسط افراد و برگزیدگان می شود. توسط آنها . مردم باید تصمیم بگیرند که کدام گزینه را انتخاب کنند و نکته ای که پس از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بیشتر مورد توجه قرار گرفت، دلیل مؤثر آن بود.

حجت الاسلام فارسی با تاکید بر حوادث و وقایع کربلا تصریح کرد: آنچه در واقعه کربلا رخ داد، برگرفته از همین انتخاب دلیل ابزاری بود، زیرا برخی در سایه تهدید و برخی دیگر با انتخاب بین مال و ثروت مواجه شدند. و قوت و عقل ابزاری مردد شد که باعث شد سیدالشهدا علیه السلام را رها کنند و تصمیم نادرست را انتخاب کنند.

وی بار دیگر به رویکرد سلمان اشاره کرد و گفت: سلمان در مواجهه با حوادث و درگیری ها منافع شخصی خود را در نظر نگرفت و سمت راست را انتخاب کرد. احسان و احسان او نسبت به امت اسلامی در طول تاریخ شگفت انگیز و مثال زدنی است. سلمان فارسی هیچ گاه احساس نکرد که از کشور دیگری آمده و در محضر پیامبر اکرم (ص) است، اطلاعات و تجربیات خود را چنان خالصانه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عرضه می کند که ابزار پیروزی می شود. از مسلمانان در جنگ خندق.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: چیزی که اهل علم باید به آن توجه کنند، پرداخت زکات علم از طریق تبادل تجربیات است. اگر این تجربیات و علوم در اختیار مسئولان قرار گیرد باعث موفقیت جامعه می شود.

وی به رویکرد سلمان فارسی نسبت به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرداخت و گفت: امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «حق مسلمان صدقه است» و هنگامی که تجربه و دانش را به اهل علم و تجربه عرضه کرد. بنابراین بیان حکمت برای مسئولان در امت اسلامی ارزشمند است.

حجت الاسلام فروعیت را یکی از ویژگی های سلمان پارسی برشمرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) سلمان را از یاران صالح خود می دانستند تا جایی که امیرالمؤمنین (ع) – مؤمنان (علیه السلام) سلمان را والی مدائن کردند. التزام سلمان بزرگ به خاتم انبیاء (علیه السلام) به او جایگاه ویژه ای در میان ائمه (علیهم السلام) داد.

وی سلمان را با دیگر صحابه پیامبر اسلام(ص) مقایسه کرد و گفت: سلمان فارسی مانند سایر صحابه پیامبر(ص) نبود که در برخی مواضع در برابر تصمیمات پیامبر اسلام(ص) اختلاف داشته باشند. او در برابر تصمیمات خاتم انبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) متواضع و فرمانبردار بود و باید او را منزلگاه تابع رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نامید.

این کارشناس علوم قرآن بر لزوم الگوبرداری از سلمان فارسی در جامعه امروزی تاکید کرد و افزود: سلمان فارسی فردی بود که در طول زندگی خود عدالت خواهی کرد و هیچ گاه از حق غافل نشد. جامعه امروز باید به او توجه کند.

حجت الاسلام فضی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که مانند سلمان وقتی حقیقت را یافتیم، او را همراهی کنیم و در این جبهه حرکت کنیم تا دیگران نیز در همین راستا حرکت کنند. ما نیز مانند سلمان باید اطاعت از حاکم را در دستور کار قرار دهیم. این درس زندگی سرافراز سلمان است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *