سفیر عربستان: برای کاهش تنش با ایران هماهنگیم – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا به نقل از یورنا، با تشدید تنش ها در منطقه به دلیل ماجراجویی های خطرناک رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت غرب، پیامی از واشنگتن خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام شد که در آن آمریکا اعلام کرد و اسرائیل نسبت به امکان اعمال محدودیت‌هایی در مورد حمایت‌های آتی از تل‌آویو هشدار داد، مگر اینکه به تشدید بحران انسانی در غزه توجه شود.

اما پس از افشای این پیام، مقامات آمریکایی بار دیگر به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداختند و تایید کردند که این پیام لحنی تهدیدآمیز ندارد.

در همین راستا، شاهزاده خالد بن بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در لندن، با بیان اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اکنون باید به وعده خود عمل کند، افزود: ما باید فرض کنیم که آمریکایی ها هر آنچه را که می گویند، اجرا می کنند آنها این کار را نمی کنند، این خواهد بود “دنیا وحشتناک است.”

سفیر عربستان سعودی در گفت‌وگو با سایت «بالتیکو» تاکید کرد: در گذشته شاهد بودیم که آمریکا قول‌هایی داد و عمل نکرد و ماجرا به فاجعه ختم شد.

وی افزود: “در مواجهه با این درگیری، عواقب عدم پیروی از آنچه می گوید بسیار بیشتر است… هیچ کشور دیگری نمی تواند مانند ایالات متحده بر اسرائیل تأثیر بگذارد.”

شاهزاده خالد از رفتار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در غزه و همچنین تشدید درگیری ها در جنوب لبنان علیه حزب الله انتقاد کرد و گفت که آمریکا باید قاطعانه و با اصرار خواستار آتش بس همه جانبه شود.

سفیر عربستان در انگلیس گفت: از آنچه از بیرون می بینیم، به نظر می رسد که اسرائیلی ها گوش نمی دهند و این کاری نیست که «دوستان» انجام دهند. اما در نهایت، اگر آمریکا به شدت اصرار کند، این کار را می کند. آن.” “این در نهایت نیاز به یک واکنش دارد و یک پاسخ به دنبال خواهد داشت.”

این اظهارات صریح یکی از متحدان نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، حکایت از فاصله فزاینده این پادشاهی با رژیم صهیونیستی دارد. این در حالی است که دولت‌های بایدن و نتانیاهو امیدوار بودند که توافق‌نامه آبراهام به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی و تل‌آویو در ازای تضمین‌های امنیتی بیشتر علیه ایران منجر شود.

خالد، یکی از اعضای برجسته خاندان آل سعود که برادرش سفیر عربستان در آمریکا است، گفت: رویکرد ریاض در قبال رژیم صهیونیستی از زمان جنگ غزه سخت‌تر شده است.

سفیر ریاض گفت: اگر راهبرد صلح و امنیت در منطقه است، نمی بینم آنها (صهیونیست ها) به این هدف برسند. اسرائیل امروز بیش از دهه 1970 در معرض تهدیدات قرار دارد. “در هیچ هدف بلندمدت قابل اندازه گیری، من موفقیت آنها را نمی بینم.”

روابط با ایران

خالد بن بندر آل سعود همچنین هشدار ایران درباره بستن مسیر حمل و نقل نفت در تنگه هرمز را «بی اهمیت» دانست و گفت: ما با ایران اختلافاتی داشتیم. وی افزود: «اما من فکر می‌کنم که اکنون کاملاً متعهد به کاهش تنش هستیم.»

این مقام سعودی درباره احتمال بستن تنگه هرمز در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: آیا آنها (ایران) می توانند این کار را انجام دهند؟ بله آیا آنها این کار را اکنون انجام خواهند داد؟ من اینطور فکر نمی کنم.”

روابط با انگلیس

سفیر عربستان در انگلیس همچنین با اشاره به سفر محمد بن سلمان به لندن که در آخرین لحظه یعنی دسامبر 2023 به تعویق افتاد، درباره تاریخ احتمالی تکمیل آن، در دسترس بودن «چارلز سوم» پادشاه بریتانیا گفت. و انگلیس ممکن است عامل تعیین کننده ای در به تعویق انداختن آن بوده باشد و پذیرفته است که بن سلمان خواسته های خاصی در رابطه با برنامه کاری پادشاه بریتانیا داشته است.

خالد گفت: «او می‌خواست چارلز سوم را ببیند. همه چیز آماده نبود. گذراندن 10 دقیقه با افراد مهم واقعاً ارزشش را ندارد. “شما دوست دارید با یکدیگر اوقات خوشی داشته باشید، زیرا ما دوست هستیم، نه فقط متحد.”

پس از تغییر اخیر در دولت بریتانیا، یک راه حل دیپلماتیک محتمل به نظر می رسد، زیرا سفیر عربستان تایید کرد که امیدوار است “در دو یا سه ماه آینده، اگر نه قبل از آن، جلسه ای برگزار شود.”

وی خاطرنشان کرد که سفر نخست وزیر انگلیس به عربستان سعودی محتمل ترین نتیجه است.

پس از اجلاس سرمایه گذاری اخیر کیر استارمر، روابط با عربستان سعودی به عنوان یک شریک تجاری استراتژیک در جهان عرب برای چشم انداز اقتصادی دولت بریتانیا حیاتی تلقی می شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *