سعید راد؛ وطن‌‌دوستی که هنرمند بود

تبلیغات بنری


او در عرصه هنر است. او یک سرباز برای کشور بود. او به وطن و ملت خود پشت نکرد و از ایران و ایرانی بد نگفت تا مورد استقبال غربی ها قرار گیرد. درود بر او.

یورنا – در بازیگری و هنرمندی سعید راد شکی نیست، اما برای کسانی که کمی از ویژگی های اخلاقی او می دانند و یک بار با او همکلام شده اند، میهن دوستی و علاقه به ایران و میهن می تواند شاخص بزرگ اخلاقی باشد. این بازیگر توانا در سینمای ایران شناخته شده است

سعید راد در دهه شصت و در آن زمان که هیچکس به کسی توضیح نمی داد که چرا عکس هایش را ممنوع کرده اند، زنده باد یاد دو نفر و زنده باد یاد ناصر ملک مطیعی و… و فقط به خاطر نگاه و سلیقه شخصی. از مدیران فرهنگی آن دهه، از سینما فاصله گرفت و مجبور به ترک کشور و مهاجرت شد.

او در دوران مهاجرت و حتی پس از بازگشت به ایران، هرگز کشورهای غربی را مدینه فاضله نکرد و همیشه از ایران خوب می گفت و با افتخار از هویت ایرانی خود می گفت.

راد یک بازیگر متواضع بود که به ندرت دوست داشت چیزهایی بگوید که به قول امروزی در فضای مجازی پخش شود. اما در مواردی حتی از نوع انتخابی که برای نقش هایش داشت انتقاد می کرد و اینکه چرا در سریال خاصی ایفای نقش می کرد که فقط جنبه تجاری داشت.

این بازیگر فقید در آخرین مصاحبه های خود اشاره کرد که نباید افکار عمومی را فریب دهد و سریال هایی را ارائه کند که فقط جیب مردم را هدف قرار می دهند. وی از تولید و پخش این نوع سریال ها که امروزه در تریبون ها به وفور یافت می شود انتقاد کرد.

هنرمند راد گفت; مردم او را به عنوان پرسپولیسی متعصب و دو دستی می شناختند، اما این هنرمند هرگز به خود اجازه نمی داد در مورد تیم حریف ناعادلانه و بی ادبانه صحبت کند. او با احترام و مهربانی از تیمش حمایت کرد و مورد اعتماد هواداران تیم مقابل قرار گرفت.

این بازیگر پیشکسوت و فقید سینما با کارگردانان بزرگی چون امیر نادری، ناصر تقوی، مسعود کیمایی و دیگر کارگردانان ایرانی کار کرد و اتفاقاً یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران بود.

راد بازیگر کاریزماتیکی بود که به خاطر طرز حرف زدن، چهره و هنرش مورد علاقه مردم بود. او در اوج بازیگری به دلیل سلیقه برخی از کارگردانان ممنوع الکار شد و هیچ گاه از دولت و نظام گلایه نکرد و تنها با ابراز تأسف از زمانی که مجبور به مهاجرت شد صحبت کرد.

سعید راد در هنگام شهادت حاج قاسم با حضور در یک برنامه تلویزیونی از حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از بزرگان و سرداران ایران یاد کرده بود و در همان زمان مورد هجوم افراد سرشناس قرار گرفت. اما این بازیگر هیچگاه نظرش را نسبت به شجاعت سردار سلیمانی تغییر نداد و معتقد بود هرکسی که دیدگاهی داشته باشد، اگر بتواند باعث افتخار ملی برای ایرانیان شود، سعید راد او را از صمیم قلب دوست خواهد داشت. وی همواره با عشق و علاقه از شهدای ایران اسلامی به ویژه حاج قاسم سلیمانی سخن می گفت و این شهدا را مایه مباهات ایران می دانست.

«احمد سعید حق پرست راد» نزدیک به 50 سال فعالیت هنری دارد و در فیلم های مهمی چون «صادق کردی»، «خداف رفیق»، «تنگنا»، «تیش»، «دوئل» و… به ایفای نقش پرداخته است. و ماندگارترین بازیگران سینما، اما باید بگوییم که سعید راد را باید به وطن دوستی اش بشناسیم و به او احترام بگذاریم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *