سالانه ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا به تب دنگی مبتلا می‌شوند

تبلیغات بنری


رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این همایش یک روزه از ابتلای 400 میلیون نفر به این بیماری خبر داد و گفت: در حال حاضر 128 کشور درگیر این بیماری هستند که در مقایسه با این رقم، رقم قابل توجهی است. 1960، زمانی که 10 کشور شرکت کردند.

یورنا – به گزارش ویپدا، شهنام آرشی در همایش یک روزه دنگی با اشاره به اینکه دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می شود، گفت: این بیماری به عنوان یکی از ده تهدید بزرگ برای بشریت از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است. از سال 2019. این شایع ترین بیماری است که توسط ناقلین محلی منتقل می شود.

وی افزود: حدود 20 درصد بیماران دارای علائم خواهند بود بنابراین موضوع مهم این است که حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری علائمی را نشان نمی دهند و بیشترین انتقال عفونت از طریق افرادی است که علائم ندارند. بین 40 تا 50 درصد از جمعیت جهان در معرض این نوع پشه هستند و این تعداد سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفر افزایش می یابد.

آرشی تصریح کرد: سال گذشته بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در دنیا ثبت شد و اپیدمی گسترده در آمریکای جنوبی نیز بسیار زیاد بود. Aedes albopictus ناقل اصلی بیماری در کشورهای اروپایی است. بر اساس گزارش ها، آسیای جنوب شرقی منبع اصلی این پشه و این بیماری بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 70 تا 75 درصد موارد ابتلا به این بیماری در جنوب شرق آسیا بوده است، گفت: در سال‌های گذشته این بیماری در کشورهای اندونزی، بنگلادش، هند و پاکستان به کرات مشاهده شده است. تایلند، اگرچه کشورهایی مانند سنگاپور تجربه بیشتری در مقابله با این بیماری دارند.

وی ادامه داد: با توجه به مقایسه نقشه 2011 با نقشه سال گذشته، شاهد شیوع این بیماری در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی، چین و استرالیا بوده ایم و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز این بیماری را ثبت نکرده اند. این نگرانی سازمان جهانی بهداشت را افزایش می دهد که از عواقب آتی این بیماری همه گیر و حرکت کشورهای خلیج فارس به سمت کشور جلوگیری می کند.

آرشی درباره علت اصلی این بیماری گفت: پشه آئدس آئگیپتی نسبت به گونه دیگر پشه مهاجم تری است و در ایران نیز شیوع بیشتری دارد. با توجه به فیزیولوژی این پشه، توصیه ما به مردم این است که دو ساعت اول صبح و دو ساعت قبل از غروب در مناطق آلوده با لباس راه بروند.

به گفته آرشی، دو روز قبل از بروز علائم بالینی و دو روز بعد از بروز تب، احتمال انتقال عفونت وجود دارد. پشه ها به انسان و از انسان به پشه منتقل می شوند و انتقال عفونت از انسان به انسان از طریق انتقال خون یا سرنگ های آلوده و از مادر به جنین و پیوند اعضا انجام می شود. طول عمر این پشه ها یک تا چهار هفته است و پشه های بالغ هر یک تا دو ساعت یک بار خون می خورند و در طول زندگی خود به طور متوسط ​​40 تا 50 وعده خون مصرف می کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *