زندگی جنگ نیست، فهمیدن یکدیگر است

تبلیغات بنری


عصر روز 12 تیرماه نشست نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ ها دویدند» توسط گروه هنر و سینما با حضور امیراطاهر سهیلی کارگردان، لعیا زنگنه بازیگر و محمدتقی فهیم منتقد سینما برگزار شد. در سینما چارسو محوطه دانشگاه.

یورنا به گزارش روابط عمومی گروه هنر و سینما، محمدتقی فهیم منتقد سینما با اشاره به اکران این فیلم پس از 6 سال گفت: چه خوب است که بعد از 6 سال مسائل این فیلم مطرح می شود. این فیلم بالاخره حل شد و این فیلم در مجموعه سینما هنر و تجربه قرار گرفته و اکران شده است. امیدوارم این موضوع ادامه داشته باشد.

محمدتقی فهیم با اشاره به ساخت فیلم هایی درباره سازمان منافقین در سال های اخیر گفت: حدود 15 فیلم به طور مستقیم و غیرمستقیم درباره این سازمان تولید شده است و به نظر می رسد هنوز هم حق دارد درباره جنایات و جنایات این سازمان بنویسد. این سازمان سازمانی که علیه دولت مرتکب شده بود به ایران اجازه داده شد، اما پولی دریافت نکرد.

وی با اشاره به اینکه برای تاثیرگذاری بیشتر باید از سینما و هنر بهره برداری کرد، افزود: هر اثر هنری که خلق می شود نتیجه فرهنگی و تاثیرگذاری غیرقابل انکاری دارد اما آنچه مهم است نحوه برخورد با این اثر هنری است. شکی نیست که هنر در تولید خود تأثیر سیاسی دارد، اگر هنر نتواند بر جامعه تأثیر بگذارد، دیگر هیچ کارکردی در وهله اول ندارد.

وی به ایفای نقش لیا زنگنه در این فیلم اشاره کرد و گفت: تقریباً تمام آثاری را که خانم زنگنه در آن ایفای نقش کرده اند را تماشا کرده ام و به نظرم این نقش بسیار نقش سختی بود و این نقش یکی از این نقش ها بود. بهترین نقش هایی که خانم زنگنه بازی کرد.

محمدتقی فهیم در خصوص نقاط قوت و ضعف فیلم گفت: یکی از نکات منفی فیلم این است که در ابتدای فیلم پلان شاهدی به مخاطب داده نمی شود، بنابراین اولین مشکل مخاطب با فیلم این است که فیلم را تماشا می کند. نمی دانم وضعیت خاص کجاست! این به فرم کار مربوط می شود و اینکه شما چه روایت، روایت و پرداختی را برای شخصیت خود انتخاب کرده اید. نکته دوم اینکه باید واقع بینانه تری عمل می کردید تا اتفاقات غار را باورپذیر کنید و شخصیت ژاله را در آن دخیل کنید. اما در مجموع فکر می کنم زنانی که با گرگ ها دویدند در زمینه خودش فیلم مهمی است، زیرا فیلم های تک لوکیشن فیلم های سختی هستند، به خصوص با سرمایه کم و محدودیت های زیادی در تولیدشان.

امیرطاهر سهیلی کارگردان فیلم نیز به تاکید و علاقه خود به بعد انسانی جنگ و سال های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به نظر من هر چه فضایی که درام در آن ساخته می شود، جذاب تر باشد. درام خواهد بود. دفاع مقدس و دفاع مقدس بستر مناسبی را برای شکل‌دهی به درام ایجاد می‌کند و با نگاهی به فیلم‌های موفقی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در بستر جنگ جهانی تولید شده‌اند، به تأثیر این بستر در شکل‌گیری درام قدرتمند پی می‌بریم.

سهیلی به اهمیت حضور لیا زنگنه در این فیلم اشاره کرد و گفت: تعاملی که در زمان ساخت فیلم با خانم زنگنه داشتیم بسیار فوق العاده بود و ایشان همیشه با ایده و پیشنهاد به تئاتر می آمدند و تمام انرژی خود را به کار می گرفتند. و این تعامل نه تنها بین من و خانم زنگنه بود، بلکه در بین همه افراد گروه ما نیز به نظرم این فیلم را می توان یک فیلم گروهی به معنای واقعی دانست.

لیا زنگنه بازیگر اصلی فیلم نیز به تشریح دلایل این همکاری پرداخت و گفت: به دو دلیل عمده این کار را پذیرفتم. اولی متن و سناریوی کار بود که قبل از آشنایی با کارگردان خواندم و خیلی دوستش داشتم و دلیل دوم هم خود آقای امیر اطهر سهیلی بود. وقتی با او آشنا شدم دیدم قبل از اینکه کارگردان خوبی باشد آدم خوبی بود.

وی ادامه داد: انگیزه شخصی من این بود که مسئله زنان همیشه برای من بسیار خاص بوده است، بدون هیچ تشویقی، زیرا معتقدم این زنان هستند که در میانه جنگ بین دو نفر دخالت می کنند و به عقل و درایت دعوت می کنند. من به عنوان یک زن و یک مادر، وظیفه ما این است که یاد بگیریم و سبک زندگی خود را آگاه کنیم.

زنگنه افزود: اگر همیشه به یاد داشته باشیم و با خود تکرار کنیم که عشق و روابط بر دو عنصر احترام و کرامت استوار است، نسبت به یکدیگر مدارا بیشتری خواهیم داشت زیرا مسئولیت و احترام نشانه انسان، عشق و بردگی است و زندگی در درجه اول جنگ نیست، بلکه درک یکدیگر است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *