زبان کودکان مقوله‌ای بین‌المللی است/ ظرفیت صادرات کتاب کودکان به خارج از مرز‌ها وجود دارد

تبلیغات بنری


دبیر اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان، معرفی کتاب های خوب برای عرضه در خارج از مرزها را ارزشمند، اقتصادی و معرف فرهنگ ایرانی اسلامی دانست.

یورنا- نشست خبری اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان یکشنبه 23 مردادماه در محل سرای اهل القلم با حضور علی رمضانی مدیر عامل انتشارات. کتاب و ادبیات ایران، حمید محقق، معاون شعر و ادب و محمد حمزه زاده، دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.

علی رمضانی مدیرکل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به شهادت 15 هزار کودک در غزه اهمیت تولید آثار کودک و نوجوان را مهم توصیف کرد و گفت: برگزاری جشنواره جداگانه ای برای گروه سنی ضروری است. از کودکان و نوجوانان. کودکان و نوجوانان این زمینه را فراهم کرده اند و این اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان است که برگزار می شود.

وی ادامه داد: بخش بین المللی اولین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان سالی یک بار برگزار می شود و جوایز آن بر اساس آیین نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله جایزه کتاب سال و جوایز آن است. به این ترتیب جایزه آثار برگزیده حدود 300 میلیون و کتاب قابل ستایش نیز 100 میلیون جایزه ویژه نوجوانان در نظر گرفته شده است که موجودی آن به صورت ریالی می باشد.
رمضانی گفت: چیدمان کتاب کودک در نمایشگاه کتاب امسال ضرورت تشکیل جشنواره ویژه کتاب کودک را نشان داد چرا که ناشران کودک و نوجوان برخلاف سال‌های گذشته در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشتند.

وی به اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: اختتامیه این جشنواره 26 تیرماه از ساعت 15 الی 17 در تالار وحدت برگزار می شود که آثار برگزیده در آن به نمایش در می آید و کودکان و نوجوانان تجلیل خواهد شد.

مدیرکل خانه کتاب و ادبیات ایران به ویژگی های جشنواره کتاب کودک و نوجوان پرداخت و افزود: انتخاب داوران از بین خود کودکان و نوجوانان نکته ای بود که در این جشنواره با تعامل صورت گرفته مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از سازمان هایی که فعال بودند. در حوزه کتاب نیز توانستیم سه کتابخوان نوجوان را پس از گذراندن مراحل و دوره های مختلف به عنوان داور انتخاب کنیم.

حامد محقق معاون اداره شعر، کودک و ادبیات با اشاره به آمار آثار ارسالی گفت: حدود 225 اثر در حوزه شعر، 2 میلیون و 125 هزار اثر در بخش داستان کوتاه، 160 هزار اثر در کتاب بلند یا رمان ارسال شده است. بخش، و حدود 556 اثر در بخش، اکثر این آثار از مرکز پروکاری با 8 اثر و محرق با 4 اثر، بیشترین نامزدی را در میان آثار برگزیده به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: بخش های جانبی که در قالب بسته کامل، نشست های آموزشی، علمی و … اجرا شد نیز در جشنواره در نظر گرفته شد.

در این برنامه محمد حمزه زاده دبیر اولین جشنواره ملی و بین المللی کودک و کتاب گفت: در این سال ها حوزه بزرگسال بر کتاب های کودک و نوجوان سایه سنگینی انداخته است که باید از آن به عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد. بنابراین باید با تفکیک جشنواره های کودک و نوجوان به مسیری نو و افقی نو برای کودکان و نوجوانان توجه کرد.

جایزه توسعه هویت ملی
وی درباره مفهوم جایزه توضیح داد: جایزه در دنیا مترادف با مقوله راهنمایی در مسیر رشد است چرا که می تواند انسان را به مسیر درست هدایت کند و از این رو قرار دادن جوایز در جشنواره به خاطر آن در نظر گرفته می شود. آموزش و مراقبت از انسان نسل جدید و توسعه هویت ملی.

حمزه زاده این جایزه را مدالی بر سینه نویسندگان عنوان کرد و افزود: نویسندگانی که جوایزی دریافت می کنند معمولا آن را در کشوی میز خود نمی گذارند. بلکه برای رشد و توسعه در تولید استفاده می کنند.
وی هدف گذاری برای رشد و توسعه ادبیات کودک و نوجوان کشور را نکته مهم و ضروری عنوان کرد و تاکید کرد: کتاب های زیادی نوشته شده است که قابلیت ورود به مرزهای بیرونی و برگزاری نمایشگاه کودک و نوجوان را دارد. جشنواره کتاب این مهم را رقم خواهد زد.

دبیر اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه برای توسعه ادبیات کودک و نوجوان هموار شد و با برگزاری کارگاه ها و کلاس های متعدد، اساتید ارشد تربیت شدند. در این زمینه. برای ادبیات کودک و نوجوان این پتانسیل تولیدی ارزشمندی است و کتاب خوبی محسوب می شود و باید از آن بهره برد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که زبان کودک یک زبان بین‌المللی است، بنابراین توسعه و پیشرفت برای پیروزی در بازارهای جهانی و کسب ارز نکته مهمی است که نباید فراموش شود.

وی به چالش ها و مشکلات تولید کتاب کودک پرداخت و افزود: اگرچه قیمت تمام شده کتاب کودک در بازار نشر زیاد است و این امر برای ناشران مشکلاتی ایجاد می کند، اما نباید فراموش کرد که حجم آثار ترجمه شده نیز زیاد است.

حمزاده تاکید کرد: در سال های گذشته کتاب های آموزشی و کتاب های مدرسه ای بازار کتاب را به خود اختصاص داده بود، اما امروز می بینیم که کتاب های غیرآموزشی و غیرآموزشی توانسته اند در صدر جدول قرار بگیرند و این مهم و ارزشمند است. یک نقطه.

وی بر جریان جشنواره ها تاکید کرد و گفت: جشنواره ها تاثیر بالقوه خود را از برگزارکنندگان خود می گیرند و از این رو تداوم شاخص ها و کیفیت انتخاب کتاب ها باعث می شود جشنواره ها تاثیر قوی و ماندگاری داشته باشند.

در خاتمه اسامی برگزیدگان نهایی اولین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان ارائه شد که در ادامه این مقاله به ثبت آنها می پردازیم:

بخش عمومی
«دائرهالمعارف قرآن کریم برای نوجوانان» تألیف المظفر سالاری، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کتاب دوتوک عروسک کوچک بلوچ اثر زهرا بریرخ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بخش شعر
کتاب «آسمان هرگز به پایان نمی رسد» نوشته منیره آل هاشمی، انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت
«باران چه می نویسد» نوشته خاتون حسنی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«باران می آید» مهری ماهوتی از انتشارات توتک
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «بهار بازگشت» نوشته بابک نیک طلب.
کتاب «پنج و ده دقیقه» نوشته طاهره شهابی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
«فرشتگان برفی» نوشته مریم زرنشان، انتشارات موسسه مهرک با ادیب
«قطار دکمه ها» نوشته مریم هاشم پور از انتشارات محجب با ادیب

داستان کوتاه
«جنگل پشت پنجره» نوشته نریه باقری، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
«خاطرات چهل قطعه» نوشته محمد گودرزی دهریزی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
«توهین» اثر پروین پناهی، انتشارات موسسه مهرک با ادیب
مجموعه ماجراهای دخترانه اثر کلر ژوبرت منتشر شده توسط موسسه مهرک با ادیب
«مجموعه یادداشت ها» اثر امیرحسین زنگبار و محمد دهریزی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

داستان های بلند و رمان
«آتش در آشیانه اژدها» اثر رویا منوچهری از انتشارات قدیانی
«اردو در قبرستان زاغرا» نوشته زهرا گالیور از انتشارات آستان قدس رضوی.
«روز اول، آخرین روز» اثر معصومه میرابوتلبی از دفتر نشر فرهنگ اسلامی
«روز بین المللی سوپ احمق» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی
«ناگفته‌های شهرزاده» نوشته داریوش عبدی از انتشارات قدیانی
کتاب کتانی کوکام اثر فاطمه جدیدی از انتشارات بین المللی
«همه سیب زمین را دوست دارند» نوشته آویسا شرفی از انتشارات محراب قلم

شفاف سازی
«آدم‌های کوچک، آرزوهای بزرگ» از انتشارات چاگاه و «بیشولی کوچولی» از انتشارات بی‌نش (انتشارات آستان قدس رضوی)، هر دو اثر اسماعیل شیشه‌رخ.
«بهرام و ماجراهای هفت گنبد» نوشته نرگس محمدی، انتشارات فاطمی.
بابلند نوشته نیلوفر برومند، نشر توتک، جامع القرآن
«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی آوغ، کتاب های فاندیک
«آفتاب در صحرای ترکمن» نوشته نقاله مهدوی اشرف، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
«رهایم نکن» نوشته اعظم چاشی مقدم، انتشارات آستان قدس رضوی

پژوهش
هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان کاندید در این بخش انتخاب نکردند.
انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *