رژیم غذایی شیرهای آدم‌خوار ساوو کشف شد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری یورنا؛ محققان با استفاده از تکنیک های پیشرفته ژنتیکی رژیم غذایی شیرهای انسان خوار معروف ساوو را کشف کردند. این دو شیر که در سال 1898 در کنیا دست کم 28 نفر را به وحشت انداختند و کشتند، طعمه های مختلفی از جمله زرافه، انسان، اویکس و گورخر را شکار کردند.

در این تحقیق که توسط موزه تاریخ طبیعی فیلد و دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign انجام شد، از موهای یافت شده در دندان این شیرها استفاده شد.

تیم تحقیقاتی با استفاده از روش های میکروسکوپی و ژنومی توانست DNA باقی مانده در این موها را تجزیه و تحلیل کند و مشخص کند که این شیرها در حال شکار انواع مختلف حیوانات از جمله کاکل هستند. همچنین نتایج نشان داد که این شیرها خواهر و برادر بوده و ژنوم میتوکندری آنها متعلق به شیرهای کنیایی یا تانزانیایی است.

تجزیه و تحلیل موهای باقی مانده در دندان

این موها در دهه 1990 توسط توماس گنوسکی، مدیر مجموعه های موزه فیلد کشف شد. او متوجه شد که هزاران تار مو در حفره دندان های آسیب دیده شیرها فشرده شده اند. در مطالعه اخیر با همکاری محققان کنیا و دانشگاه نایروبی، این موها به دقت مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل DNA میتوکندری که در این موها یافت شد نشان داد که شیرها حداقل دو زرافه و یک گورخر را شکار کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که شیرها منطقه ساوو را برای مدتی ترک کردند و سپس به حملات خود بازگشتند. عدم وجود DNA گاومیش در آنالیزها به دلیل نابودی گاو و گاومیش توسط آفت گاو در آن زمان بود.

رژیم غذایی شیرهای ساوو انسان خوار کشف شده است

پیشرفت های علمی در تجزیه و تحلیل DNA

محققان با استفاده از تکنیک های جدید توانستند DNA میتوکندری را از تکه های بسیار کوچک مو استخراج کنند. این کشف امکان تجزیه و تحلیل DNA باستانی را حتی در موهای بیش از یک قرن می دهد و راه های جدیدی برای بررسی نمونه های موزه ارائه می دهد.

این یافته ها نشان دهنده پیشرفت مهمی در مطالعه دیرینه شناسی است و می تواند به درک بهتر گذشته و رژیم غذایی حیوانات و انسان کمک کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *