روایت ثبت جهانی هگمتانه بازخوانی شد

تبلیغات بنری


تسلط جهانی با حضور علی دارابی معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و با گزارش احمد بکتاشی، عبدالرسول وطندوست، محمدحسن طالبیان، مصطفی پورعلی و علی رضا ایزدی ۲۴ مرداد در موزه ملی ایران ثبت شد. .

یورنا در این برنامه علی دارابی معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در دهلی نو (31 تیر تا 10 مرداد 1403) برگزار شد، موضوع «حکمتانه و همدان تاریخی» تنها مورد ایران بود. در نهایت محوطه تاریخی حکمتانه به عنوان بیست و هشتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

وی ادامه داد: ثبت عقیدتی در چند محور صورت گرفت. اول: اهمیت و ضرورت ثبت اثر و دستاوردهای آن. از طرفی ثبت جهانی آثار نیز از نظر حفاظتی و روایی باید مورد توجه قرار گیرد.

دارابی اهمیت و ضرورت ثبت آثار در داخل و خارج از مرزها را مورد بحث و بررسی قرار داد و افزود: حفظ و حراست از مجموعه آثار برجای مانده از گذشته و روشن ساختن جایگاه ایران در جهان از نظر فرهنگی، ارزش های مهم و تاثیرگذاری را در سطح بین المللی به دنبال خواهد داشت. آرنا

معاون میراث فرهنگی کشور حفاظت از آثار باقی مانده را مهم توصیف و تاکید کرد: حفظ و حراست از آثار نیازمند هزینه هنگفتی است و در صورت ثبت در آثار یونسکو شامل حمایت از این بخش می شود.

وی به جایگاه ایران در صحنه بین المللی در ثبت آثار ملموس اشاره کرد و گفت: 196 کشور عضو یونسکو هستند که در بین این کشورها ایران رتبه نهم ثبت آثار باستانی جهان را دارد و از نظر آثار ناملموس نیز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. .

دارابی به دستاوردهای ثبت آثار در یونسکو پرداخت و تصریح کرد: راستی‌آزمایی بخش فرهنگی، رواج ارزش‌های ایرانی، دیپلماسی فرهنگی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، حفظ آثار و ویژگی‌های جامعه فرهنگی منطقه‌ای و محلی و همچنین توانمندسازی جوامع. . نفوذ مهمی است و در میراث جهانی و یونسکو ثبت شده است.

وی نقش رسانه ها در معرفی این آثار را مهم توصیف کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای ثبت و حفاظت از آثار به کار می گیرد، اما رسانه ها نیز وظیفه دارند به فرهنگ، آداب و رسوم و آیین ها توجه کنند و به آنها توجه کنند. قیمت بنابراین مهم است که کل جامعه به خوبی تعریف شود، زیرا این تمدن و آثار ملک انسان است و پیوند فرهنگی با او پیوند خورده است.

رمان رکورد جهانی دوباره خوانده شد

معاون میراث فرهنگی کشور ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی تیم کاری برای ثبت هگمتان به عنوان اثر فرهنگی در یونسکو گفت: تلاشی که برای ثبت این اثر انجام شده بسیار شگفت انگیز و ستودنی است چرا که این گروه از تمامی امکانات استفاده کردند. توان آنها و همه امکانات در ثبت این اثر و این تلاش آسان است راه ایران و ثبت برخی آثار دیگر در یونسکو.

دارابی به دیدار خود با سفیر هندوستان اشاره کرد و گفت: ثبت آثار در یونسکو، معرفی ارزش های این کشور به جامعه جهانی است. با سفیر هند در ایران ملاقات کردیم که گفت نه تنها ارزش ثبت جهانی را دارد بلکه کل ایران باید ثبت جهانی شود.

الدارابی گفت: اگر به کشورهایی که بیشترین تعداد کسب و کار را در جهان دارند نگاه کنیم، متوجه می شویم که این مشاغل چقدر درآمد دارند. در برنامه هفتم توسعه کشور برای اولین بار فصلی به میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یافت و گردشگری به عنوان صنعت محرک محسوب می شود.

وی افزود: ثبت مشاغل در دو حوزه حفاظتی و ورود آغاز کار است. حفاظت و حمایت از آثار درجه یک تنها بر عهده وزارت میراث فرهنگی نیست. استانداران، شهرداران و نهادها برنامه مدیریتی دارند و باید انتظارات را برآورده کنند. ما وظیفه ارائه و روایت کاری را داریم که جهانی شده است و باید به این اثر به عنوان یک کار جهانی نگاه کنیم.

در ادامه این نشست احمد البکتاشی، عبدالرسول وطندوست، محمدحسن طالبانی، مصطفی پورعلی و علی رضا ایزدی در خصوص ابعاد پرونده حکمتان تا زمان ثبت این اثر تاریخی به نظرات کارشناسی پرداختند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *