روابط آمریکا و ونزوئلا روی خط تنش؛ حرکت واشنگتن به‎سمت تشدید تخاصم

تبلیغات بنری


اقدام آمریکا برای توقیف هواپیمای رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه اقدامات یکجانبه و تشدید فشارها علیه این کشور است.

یورنا ایالات متحده هواپیمای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را توقیف کرد و مدعی شد که خرید آن ناقض تحریم های اعمال شده علیه این کشور است.

سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این هواپیما به فلوریدا منتقل شده است.

تنش در روابط واشنگتن و کاراکاس

این آخرین تحول در روابط پر تنش و سرد آمریکا و ونزوئلا است و توقیف هواپیمای مادورو در جمهوری دومینیکن نشان از تشدید تنش ها دارد.

یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت: این اقدام پیامی را به بالا می فرستد. توقیف هواپیمای یک رئیس دولت خارجی برای امور جنایی غیرعادی است و ما این پیام واضح را می دهیم که هیچکس فراتر از قانون نیست و هیچکس خارج از محدوده تحریم های آمریکا نیست.

دولت ونزوئلا در بیانیه ای این دستگیری را “سرقت” توصیف کرد و واشنگتن را به تشدید تجاوز به دولت ونزوئلا پس از انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکایی بار دیگر در اقدامی مجرمانه که فقط می توان آن را دزدی نامید، هواپیمای مورد استفاده رئیس جمهور را به طور غیرقانونی توقیف کردند و این اقدام را با اقدامات قهری که به صورت غیرقانونی و یک جانبه در سراسر جهان اعمال می کنند، توجیه کردند.

رژیم تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا در سال های گذشته

ایالات متحده از سال 2005 تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ونزوئلا وضع کرده است، اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این برنامه را در تلاش برای بی‌ثبات کردن دولت ونزوئلا به طور قابل توجهی گسترش داد.

تحریم های آمریکا در کنار سایر مشکلات، باعث ایجاد بحران های اقتصادی و انسانی در ونزوئلا و دامن زدن به مهاجرت دسته جمعی از این کشور آمریکای لاتین شده است.

جو بایدن ادعا می کند که برخی از تحریم ها را لغو کرده است، اما بسیاری از آنها به سرعت پس از اتهامات مکرر سوء استفاده مجدد اعمال شدند.

انتخابات ونزوئلا و تشدید فشارهای آمریکا

در اوایل ماه اوت، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شد و در این انتخابات، مادورو برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شد.

پس از این انتخابات، ایالات متحده با مطرح کردن اتهامات تقلب، فشار خود را بر ونزوئلا افزایش داد. واشنگتن حتی پا را فراتر گذاشت و ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان ونزوئلا را به عنوان برنده انتخابات به رسمیت شناخت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران درباره پیشینه این اقدام اخیر، توقیف هواپیما را مستقیما به انتخابات ونزوئلا مرتبط دانست.

ونزوئلا بارها مداخله آمریکا در این کشور و تحریم های یکجانبه واشنگتن را محکوم کرده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *