رشد بالای مصرف دخانیات در بانوان – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری یورنا به نقل از مهر، محمدرضا مسجدی دبیر کل انجمن مبارزه با دخانیات ایران در خصوص روابط انجمن مبارزه با دخانیات با دولت گفت: گروه ما با نهادهای مختلفی همکاری داشته است. از جمله دولت و دولت تاجیکستان. مجلس و دادگاه در طول دهه‌های تأسیسش، دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، صدا و سیما و هر جا که امکان ورود وجود دارد، حضور داشته باشند و نفوذ کنند. یکی از اقدامات مجمع اخیر پس از تلاش فراوان این بود که توانستیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کنیم و با تلاش دبیر شورای عالی میز ویژه ای برای کنترل داشته باشیم. از مصرف دخانیات

وی ادامه داد: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داد پنج بسته هر کدام مربوط به یکی از مراکز آموزشی، تبلیغات در فضای مجازی، استعمال دخانیات در اماکن عمومی و صنعت صادر شود که پس از آن یک سال و نیم تلاش خواهد شد، این طرح را در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی کرد.

دبیرکل جامعه مبارزه با دخانیات ایران اذعان داشت: این مرکز یکی از مراکز مهم شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی در کشور است و مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور است.

مسجدی تصریح کرد: دخانیات موضوعی است که چند قسمت مختلف دارد. به عنوان مثال وزارت بهداشت تنها مسئول مالیات بر دخانیات است و بیش از 20 سازمان مستقیم و غیرمستقیم مانند صنعت، تبلیغات، گمرک، مجلس، نیروی انتظامی و دادگاه در مبارزه با مصرف دخانیات دخیل هستند. چاپ . ما به نوعی توانستیم با این دستگاه ها مقابله کنیم، اما محصول هنوز راضی کننده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای کاهش دخانیات و سیگارهای الکترونیکی چیست؟ وی گفت: در بحث کاهش مصرف دخانیات در کشور ناسازگاری دستگاه ها با یکدیگر بسیار نمایان است. باید بدانیم که هیچ ارگانی نمی تواند به تنهایی در بحث دخانیات عمل کند، بلکه خواست و همراهی مردم با دولت و هماهنگی دولت با سایر نهادهای ذیربط روش مهمی در کاهش مصرف دخانیات است.

دبیر کل جامعه مبارزه با دخانیات ایران ادامه داد: قانون جامع کنترل ملی و کنترل ملی 4 دهه است که در این کشور وجود دارد اما متاسفانه این مقررات و قوانین زیرزمینی رعایت نشده است. بر اساس این قانون، انتقال مواد دخانی و تبلیغات ممنوع است و باید برای کاهش آن تلاش جمعی کرد. اگر خانواده ها بدانند که 10 تا 15 درصد از اعتیاد کودکان ناشی از مصرف سیگار است، نسبت به مشارکت نوجوان خود در بحث دخانیات با سازمان های دیگر حساسیت بیشتری نشان می دهند.

مسجدی افزود: موضوعی که امروزه در کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته، بحث تبلیغات در فضای مجازی و نمایش های خانگی است، زیرا مدرسه و خانواده هر چقدر هم تلاش کنند، تأثیری که فضای مجازی یا هنرمند مورد علاقه او در یک سریال نمایش خانگی، در مورد جوانان، می گوید، خیلی بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: هنرمندان کشور بدانند که در مبارزه با دخانیات مسئولیت اجتماعی خطیر دارند. متأسفانه در عمل رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند و به عادی سازی این رفتارهای خطرناک در جامعه دامن می زنند.

دبیر کل جامعه مبارزه با دخانیات ایران در پاسخ به این سوال که امروزه آمار مصرف دخانیات در این کشور چگونه است؟ وی گفت: بر اساس آمار دبیر ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، 85 درصد اعتیاد به مواد مخدر با سیگار و قلیان شروع می شود. سالانه 70 میلیارد نخ سیگار در ایران تولید می شود و 73 درصد سیگارهای داخلی توسط دو شرکت بین المللی تولید می شود.

وی افزود: مصرف سیگار و قلیان در بین دختران 13 تا 15 ساله به 133 درصد و مصرف سیگار در دانش آموزان پایه هفتم در کشور به 36 درصد رسیده است.

مسجدی خاطرنشان کرد: امروزه بیش از 14 درصد ایرانیان 25 تا 64 ساله از دخانیات استفاده می کنند. متأسفانه تمایل به سیگار در بین زنان نسبت به مردان 70 درصد افزایش یافته است.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری tabnak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *