دیده بانی رسانه‌ها در عرصه مبارزه با فساد

تبلیغات بنری


گفتگو

یکی از نویسندگان کتاب، رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی و بازوی قوی مبارزه با فساد دانسته و آگاهی رسانه ها از چارچوب ها و قوانین نظارتی حائز اهمیت است.

منصور ساعی نویسنده کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» در گفت و گو با … مرحله وی درباره موضوع این اثر گفت: کتاب به مقوله نظارت رسانه ای بر عملکرد و شفافیت ادارات و همچنین پیشگیری از فساد اشاره شد. این موضوع مهمی در برنامه های سازمان بازرسی کل کشور است که در قالب کتاب پژوهشی منتشر شده است.

وی ادامه داد: ارتباط مهم و متقابلی بین رسانه ها وجود دارد که شامل مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها به عنوان نهادهای اجتماعی و عمرانی و ادارات اداری است که می توان از آنها به عنوان متغیرهای مهم در بحث مسائل زیست محیطی یاد کرد. نظارت و حفاظت. این قواعد با اطلاع رسانی، گزارش، تحلیل، تفسیر و نقد وقایع به حدی عمل می کند که برخی از نظریه پردازان نقش رسانه ها را نظارت بر محیط زندگی مردم می دانند.

الساعی اهمیت نظارت عمومی را مطرح کرد و گفت: نظارت عمومی روشی است که همه یا اکثریت افراد یا نهادها و نمایندگان مردم در آن نقش دارند، در واقع وقتی موضوع نظارت بسیار گسترده و گسترده باشد در سطح بالایی از اهمیت قرار می گیرد، به گونه ای که منافع و مفاسد آن شامل همه افراد جامعه می شود، بنابراین، فلسفه نظارت کلی معنا پیدا می کند.

نویسنده کتاب بیان کرد: امروزه در جوامع مدرن، وسایل ارتباط جمعی به عنوان نماینده افکار عمومی یکی از ابزارهای مهم کنترل عمومی بر محیط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و نیز نظارت بر دولت به شمار می رود. و نهادها محیط ها و نهادهای نظارتی می توانند نقش ویژه ای در نظارت و مبارزه با فساد داشته باشند.

وی ادامه داد: کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» به بررسی نقش رسانه ها در نظارت بر سازمان ها و ایجاد شفافیت به ویژه سازمان های دولتی می پردازد و نقشه ای از عملکرد رسانه های اجتماعی اعم از اجتماعی و شبکه های داخلی پیام رسان ها و وبلاگ های خارجی پرداخت خواهند کرد.

ساعی تاکید کرد: کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» به چارچوب ها و شاخص های مفهوم نظارت رسانه ای برای دولت و نهادهای دولتی و در عین حال چالش های پیش روی رسانه ها می پردازد. در این زمینه و خلأهای قانونی موجود در این زمینه وجود دارد.

وی به کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» اشاره کرد و گفت: اهداف سازمان بازرسی گردهمایی جامعه برای رفع فشار است تا خبرنگاران رسانه ها نقش بازرس افتخاری را ایفا کنند. چرا که رسانه ها به عنوان نهادهای مدنی مدرن به عنوان بازرس سازمان عمل می کنند و از سوی این سازمان حمایت می شوند.

الساعی به خبرنگاران افتخاری اشاره کرد و تاکید کرد: خبرنگارانی که دارای مدارک صحیح و موثق باشند می توانند به عنوان همکار در دستگاه بازرسی و کشف مفاسد فعالیت کنند و در صورت مشاهده فساد و گزارش آن مورد حمایت و حتی پاداش قرار می گیرند.

نویسنده کتاب گفت: وقتی رسانه ها به عنوان رکن چهارم جامعه عمل می کنند، این بدان معناست که کار دولت با قدرت بیشتری رصد می شود و به این ترتیب روزنامه نگاری نظارتی و تحقیقی جا افتاده و ادامه می یابد. بخشی از مسئولیت نهادهای رسمی نظارتی کاهش می یابد و این مهم به نهادهای مدنی محول می شود و به این ترتیب به تعادل نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک می کند.

الساعی در پایان گفت: کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» در 9 فصل تنظیم شده است. در مباحث مطرح شده، انواع نظارت ها مطرح و مطرح شده و در عین حال، ماهیت کلی نظارت و نظارت رسانه ای و کاستی های این قانون در ایران و حتی قوانین سازمان بازرسی، ارزشمند و ارزشمند است. نکاتی بیان شده و در بخشی دیگر به بررسی چالش های نظارت بر افراد و موانع آنها پرداخته شده است.
انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *