دومینوی اوج‌گیری مصرف آب و برق با افزایش گرمای هوای کشور

تبلیغات بنری


با مطالعه تأثیر سه گانه دمای آب، الکتریسیته و هوا بر یکدیگر به خوبی مشخص می شود که اثر دومینوی مصرف آب و انرژی با افزایش دمای هوا افزایش می یابد، به طوری که با هر درجه افزایش دما، 200 لیتر در روز به مصرف آب هر خانواده 1800 مگاوات به شبکه برق کشور اضافه می کند.

یورنا – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، موضوع تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن، امروزه یکی از بحران های اساسی برای مدیریت منابع آب محسوب می شود از مهمترین منابع تامین آب برای مردم، تجزیه و تحلیل اثرات تغییرات اقلیمی، برآورد دقیق میزان آب زیرزمینی و تغذیه آن ضروری است.

پیش از این طی تحقیقات انجام شده اعلام شده بود که با افزایش دما و گازهای گلخانه ای، بسیاری از مناطق کره زمین در معرض تغییرات شدید آب و هوایی قرار گرفته اند. وقوع طوفان های شدید در سراسر جهان و همچنین وقوع سایر پدیده های شدید آب و هوایی نشان دهنده تغییرات گسترده آب و هوایی در کره زمین است.

قبلاً گفته شده بود که تغییر دمای جهانی مورد انتظار در قرن 21 حدود 2 تا 10 برابر بیشتر از افزایش دمایی است که در 100 سال گذشته رخ داده است. تغییرات فوق برای انسان و طبیعت دارای مزایا و معایب است، اما اگر میزان افزایش دما بیشتر باشد، منفی‌ها گسترده‌تر و بیشتر می‌شوند.

در همین راستا علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اخیرا تایید کرد که افزایش دما و افزایش تقاضا برای مصرف برق در کشور فشار زیادی را هم بر واحدهای نیروگاهی و هم بر شبکه های انتقال و توزیع وارد می کند. میانگین افزایش مصرف برق در کشور به 8 درصد رسیده و این میزان در تهران 9 درصد است.

محرابیان در خصوص وضعیت تامین برق گفت: پیش بینی می کنیم طی هفته آینده پیک جدیدی در تقاضا برای مصرف برق داشته باشیم و بر این اساس از شهروندان می خواهیم با تامین برق و کمک به فرزندان خود در این صنعت حداکثر برق را در انواع مختلف تامین کنند. بخش ها دادن

محمدرضا کاوانپور، رئیس پژوهشکده آب کشور دلیل این اظهارات را اینگونه توضیح می دهد که ماه گذشته یکی از گرم ترین ماه های تاریخ دمای کره زمین بود و این ماه ادامه گرم شدن ۱۲ ماه گذشته است. زمین پیوسته است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود روند تغییرات دمایی تا 10 مرداد (پایان هفته جاری) افزایش یابد، افزود: زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی 1.63 درجه سانتیگراد افزایش دما را ثبت کرد و با توجه به رکوردهای جهانی، ایران و سال گذشته نسبت به میانگین بلندمدت دما 1.03 درجه سانتیگراد افزایش دما داشته است و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری افزایش یابد.

همچنین صادق زیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه دمای هوای ایران دو برابر دمای جهان است، گفت: در حال حاضر دمای هوا در جهان افزایش یافته است بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی، با وجود اینکه ایران در پنجاه سال گذشته دو درجه گرمتر شده است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی خطرات جوی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: افزایش دمای هوا به طور طبیعی با افزایش مصرف آب و انرژی مرتبط است.

اثرات افزایش دمای هوا بر مصرف آب و انرژی

با افزایش دمای هوا، تقاضای مردم برای استفاده از وسایل خنک کننده افزایش می یابد. با کارکرد کولرهای آبی به طور متوسط ​​روزانه 200 لیتر آب به مصرف هر خانواده اضافه می شود که معادل سرانه مصرف آب در روز است.

از سوی دیگر طبق آخرین آمار در حال حاضر 20 میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد که حدود 10 هزار مگاوات برق تولیدی کشور را مصرف می کنند.

یکی از اثرات دمای بالا افزایش مصرف برق در سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان ها می باشد. بنابراین طبق آمار اعلام شده در سال جاری سهم سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود 40 درصد (معادل 30 هزار مگاوات) رسید که نشان دهنده اهمیت مدیریت صحیح مصرف برق در این کشور است. بخش منطقه

بخش بزرگی از رشد مصرف برق مربوط به افزایش دما و بخشی از آن مربوط به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی است. بیش از 32 هزار مگاوات تجهیزات تهویه مطبوع مصرف شد که بیشتر از مصرف کشوری مانند مصر است.

این گزارش می افزاید: به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور، 1800 مگاوات به بارهای شبکه اضافه می شود.

با مطالعه اثر سه گانه آب، برق و دمای هوا مشخص می شود که پیک دومینوی مصرف آب و انرژی با افزایش دمای هوا افزایش می یابد، به طوری که با هر درجه افزایش دمای هوا، شاهد افزایش چشمگیر مصرف آب و برق در کشور

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *