دلیل سانحه بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه مشخص شد

تبلیغات بنری


ستاد کل نیروهای مسلح گزارش نهایی کمیته عالی بررسی ابعاد و علل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.

یورنا – بر اساس دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، گزارش نهایی. فرماندهی معظم کل قوا از احضار ملت شریف ایران خبر داد.

با تلاش شبانه روزی کمیته ای متشکل از کارشناسان لشکری ​​و کشوری، شرایط فنی، مهندسی، الکترونیکی و ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و نتایج آن به شرح زیر اعلام شد:

کلیه مدارک و مدارک مربوط به نگهداری و تعمیرات هلیکوپتر از زمان خرید و استفاده تا زمان وقوع حادثه اعم از تعمیرات اساسی و تعویض قطعات اصلی و مهم بررسی و کلیه مراحل مطابق با سند معیارهای خاص

همچنین اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات بالگرد مذکور در چهار سال گذشته مستقر در بانه (شرکت پشتیبانی و نوسازی هوانوردی ایران) مورد بررسی و بررسی قرار گرفت و هیچ مشکلی در روند رسیدگی به آن مشاهده نشد.

گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به اجرای ماموریت از زمان سفارش بالگرد از آشیانه جمهوری اسلامی ایران توسط دفتر ریاست جمهوری، تحویل بالگرد، تعیین نحوه انجام ماموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، اعزام به فرودگاه تبریز، سوخت‌گیری، حمایت مالی بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت به مکان‌های تعیین‌شده رسیده است که با رعایت دستورالعمل‌ها، اطلاعیه‌ها، مقررات، قوانین لازم بوده است ، مقررات و استانداردها.

کارشناسان با بررسی دقیق نقشه های پرواز تبریز به پل آگبند، سد قزقلاسی و از آنجا به پالایشگاه تبریز مشخص شدند که بالگرد در مسیر مورد انتظار بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.

کامپیوتر لپ تاپ (i-pad) خلبان بالگرد مصدوم توسط کارشناسان و کارشناسان بازیابی شد که نشان می دهد اطلاعات مسیر پرواز بالگرد از ابتدای پرواز تبریز به مقصد سد قزقلاسی و از مبدا صحیح است. که با یک مسیر از پیش تعیین شده به زمان حادثه برمی گردد.

قطعات و سیستم‌های باقی‌مانده بالگرد بدبخت (موتورها، سیستم‌های انتقال نیرو و سوخت‌گیری، تجهیزات الکترونیکی، اویونیک الکتریکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفت. هیچ نقص مربوط به مداخله در صورت عدم سقوط هلیکوپتر وجود ندارد.

گزارش های سازمان هواشناسی (هوای فعلی، پیش بینی ها و هشدارهای مربوط به شرایط ناپایدار جوی) از روز قبل و روز حادثه توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و با شرایط روز حادثه یکسان بود.

اطلاعات ضبط کننده صدای کابین (CVR) و ثبت اطلاعات پرواز در سیستم FDR هلیکوپتر با خدمه پرواز (Mil 171) انجام و تجزیه و تحلیل شد و هیچ پیام یا اطلاعیه اضطراری از سوی خلبان هواپیما صادر نشد. بالگرد در سامانه مذکور.

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص کمیته فنی پزشکی قانونی، در نتایج معاینات سم شناسی و آزمایشات پزشکی بر روی اجساد شهدا مورد مشکوکی اعلام نشد.

قطعات و سیستم های هلیکوپتر توسط کارشناس بررسی شد و هیچ نشانه ای از خرابکاری در قطعات و سیستم ها مشاهده نشد.

امکان هدف قرار دادن بالگرد توسط سامانه های تهاجمی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر توسط کارشناسان و متخصصان مورد بررسی قرار گرفته و هرگونه تداخل عناصر مذکور در وقوع حادثه منتفی است.

نتیجه نهایی:

با توجه به موارد 11 گانه فوق و بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی، بررسی ها و نتایج متعدد حاصل از آن، نظر نهایی هیات عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

دلیل اصلی سقوط هلیکوپتر شرایط اقلیمی و آب و هوایی پیچیده ای است که منطقه در فصل بهار تجربه می کند، ظهور ناگهانی توده غلیظ و متراکم مه به سمت ارتفاع بالا آمده و بالگرد با کوه برخورد می کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *