دستور قتل مهرجویی و همسرش از کجا صادر شد؟ – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا به نقل از اعتماد، یک سال از شبی می گذرد که در آن یک زن و شوهر از هنرمندان سرشناس با ضربات چاقو بدون انگیزه مشخص کشته شدند و عکسی از بدن های خون آلود آنها در اینترنت منتشر شد. فردا سالگرد شهادتشان است.

22 مهر 1402، داریوش مهرجویی; کارگردان مشهور ایرانی و همسرش وحیده محمدفر در ویلای شخصی خود در شهر زیپادشت کرج کشته شدند. 15 اکتبر سال گذشته؛ وحیده محمد فر یک هفته قبل از جنایت با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تهدید فردی ناشناس که با لهجه ایرانی صحبت نمی کرد، خبر داد. بعد از انتشار این پست سعی کردم تلفنی با او تماس بگیرم اما حدود یک هفته طول کشید. او در این مصاحبه چند روزه هر روز با کمی تردید به یک موضوع جدید اشاره می کرد، اما اولین حرفش به من این بود: «راستش نمی خواستم این موضوع را وساطت کنم، دیشب (مهر) خیلی ناراحت بودم 15) و به همین دلیل من در حال حاضر در شوک هستم و روحیه خوبی ندارم، به همین دلیل است که من این پست را حذف کردم ما 9 ماه را در اروپا گذراندیم و وقتی برگشتیم، نمی دانم چه بگویم، در دو منطقه مورد حمله قرار گرفتیم: یکی از کارگران اینجا (شهر زیبادشت)، یکی از آنها از داخل! که مثل فیلم لیدی به امانت خیانت کرد.

روز بعد مصاحبه به من گفت: «هر چه نقاشی کردیم، نیمی از آن از کارگران اینجا بود. باغبانی داشتیم که از ما خیلی دزدی می کرد، اما بعداً فهمیدیم که باغبان و باغبان همسایه است. ما او را به پلیس تحویل دادیم، اما آنها (همسایه ها) باغبان را نجات دادند. برادر باغبان دزد و همدست او بود. دیشب (۲۵ مهر) به ما گفتند که باید او را به ما بسپارید، شاید این کار او بوده است. ما اینجا با آنها خیلی مشکل داشتیم، اما هجوم سنتورها و یک سری وسایل که فقط یک هنرمند ارزش آنها را درک می کرد یک کار داخلی بود که وکیل ما آقای سروری دنبالش می کرد، اما او به ما گفت. نه به برای گفتن به طرف، چون بازجویی خواهد شد “دو شب پیش احساساتی شدم و لو رفتم.”

محمد فر به من توضیح داد: «الان باغبان ما آدم خوبی است، اما باغبان قبلی که همسایه ما را آزار می‌داد، مجبور شد خانه‌اش را بفروشد، به طوری که پسرشان با او درگیر شد آنقدر سر و صدا زیاد شد که مجبور شدند باغبان را اخراج کنند، اما من هنوز می بینم که برادر باغبان سابق که شریک زندگی او هم بود در شهر است من واقعا تحت فشار عجیبی هستم، اما می خواهم این مشکل را به طور کامل حل کنم. نمی دانم چه بگویم به نامه ای که من گذاشتم فکر کن، از شهر به من زنگ زدند و گفتند این چیزی است که من نوشتم، کار شما این است که ما با کسی ارتباط برقرار نکنیم “

بعد همسر داریوش مهرجویی به من گفت می‌خواهی مصاحبه را بنویسی؟ بعداً برایم نوشت: «شب حادثه، حوالی ساعت هشت صبح، در حالی که خانه کاملاً خلوت بود، ناگهان متوجه پارس کردن سگمان در حیاط خانه شدم و سریع در ورودی آشپزخانه را بستم تا اینکه متوجه شدم جلوی در ورودی ساختمان، یک نفر چاقو روی شیشه است سریع زنگ زدم و در جواب گفت: «دزدم زنگ بزن، فهمیدم که لهجه ایرانی نداشت.» با حراست شهر تماس گرفتند و سریع به حیاط منزل ما رسیدند و شروع به جستجوی حیاط و کوچه های اطراف کردند که البته مدتی بود کسی را ندیده بودند وسایل خانه ما از جمله قنطورس مربوط به فیلم. قنطورس و اکنون وکیل همسرم پیگیر امور حقوقی این موضوع است.

پس از مصاحبه با وحیده محمد فر، گزارشی با عنوان «دزدان قنطور علی قنطور را دزدیدند» تهیه کردم که بنا به دلایلی تنها بخشی از صحبت های همسر داریوش مهرجویی منتشر شد و انتشار این گزارش با انتشار این خبر شنیع همزمان شد. خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش با چاقو در فضا منتشر شد. پس از این ماجرا، نیمی از افکار عمومی مشاهده کردند که ماموران بر اساس همین گزارش، مظنونان را دستگیر کردند (دزدان یک قنطورس از علی قنطورس دزدیدند)، اما نیمی دیگر از افکار عمومی مشاهده کردند که به نوعی از این گزارش سوء استفاده شده است…

چند روز پس از جنایت، پلیس بیش از 20 مظنون را دستگیر کرد و یک هفته بعد چهار شهروند (کریم، میرویس، اسکندر و داود) را عاملان این جنایت معرفی و انگیزه اصلی آنها را سرقت اعلام کرد. در حالی که تحقیقات در مورد قتل المحرجوی و همسرش ظاهر می شود. انگیزه متهمان از قتل کافی نبوده و پرونده دارای ابهامات زیادی است. متهم ردیف اول (کریم) که به قصاص محکوم شده بود، چندین بار در جلسات دادگاه منکر حضور در صحنه جنایت شده بود.

با توجه به اطلاعاتی که در این سال از پرونده به دست آوردم؛ از منزل مهرجویی هیچگونه وسیله با ارزشی از قبیل لپ تاپ، خودرو، گوشی و غیره به سرقت نرفت، با توجه به ایرادات مندرج در پرونده، هیچگونه مدرکی دال بر حضور متهم در محل جنایت به دست نیامد و تنها رد پای یکی از متهمان (. داوود) که زیر 18 سال در صحنه جنایت بوده نیز مشکوک است.

انگیزه متهمان برای ارتکاب جنایت کافی نبوده و دستورات خود را اجرا می کردند

منوش منوچهری، وکیل عالیه دیم، درباره روند رسیدگی به پرونده می‌گوید: «دومین جلسه محاکمه متهمان قتل مرحوم مهرجویی و همسرش بر اساس رأی صادره برگزار شد.» از سوی دیوان عالی کشور، تحقیقات در سه مورد ناقص بود و درخواست تکمیل تحقیقات را داشتند. در مورد نقص اول: ما به عدم ابلاغ حکم جلوگیری از محاکمه سه متهم دیگر در پرونده همدستی در قتل عمد اعتراض کردیم. اشکال دوم؛ مواردی که حاکی از تعیین میزان مشارکت هر یک از طرفین و نقش آنها در حمله و ضرب و جرح عمدی در سرقت مسلحانه شبانه و خودکشی مرحومان مهرجویی و وحیده محمدی فر و نقص سوم بود. درخواست من بر این اساس بود که متهم انگیزه کافی برای ارتکاب جرم علیه این دو نفر را نداشت. بنابراین مسلم است که فرمانده دیگری در کار بوده و این چهار متهم صرفاً اجرای دستورات آن فرمانده بوده اند. بر اساس این ایرادات دیوان عالی کشور مجدداً پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع داد. شایان ذکر است پرونده به شعبه قبلی بازپرسی ارجاع نشده و به شعبه دیگری ارجاع شده است. این به این دلیل است که بازپرس محل خود را تغییر داده است. این نباید اتفاق بیفتد در نهایت دور دوم دادرسی در دو جلسه غیرعلنی برگزار شد. در حالی که ما درخواستی نداشتیم که دادگاه به روی مردم بسته شود. در این دو جلسه دادگاه در انجام تحقیقات تکمیلی یا توجه به اعتراض وکلای ارشد به منظور شناسایی نماینده یا نمایندگان احتمالی حرفی نداشت و همان حکم مجدداً تأیید خواهد شد. با توجه به اینکه قاضی و دادستان باید در کشف حقیقت کمک کنند.»

منوچهری درباره مشکوک ترین موضوعات پرونده می گوید: «به استثنای انگیزه متهم و انکار شدید یکی از متهمان (کریم، متهم ردیف اول)، موارد بسیار مبهم وجود دارد: 1. ابزار قتلی که مرحوم مهرجویی با آن کشته شد 2) عدم وجود ردی از خون متوفی بر روی اسلحه قتل 3) برنامه های تلفنی را پاک کنید تا خود اداره اطلاعات نتواند کارگران فقط گوشی های خانم محمدی فر را می دزدند و از اپلیکیشن های تلفنی کپی می کردند و هیچ چیز با ارزشی را ندزدیدند و عمل تاسف باری که با ضربات چاقو اتفاق افتاد نشان دهنده این است که انگیزه بسیار قوی پشت این جنایت وجود دارد در مورد مواردی که در ابتدا برخی رسانه ها از جمله مطالبه 30 میلیون تومان و سرقت یک جارو برقی خبر دادند، هیچ کدام صحت ندارد و مورد قبول ما نبود. با این حال، توجه نکردن به بسیاری از مسائل در این پرونده باعث شد تا افکار عمومی به این باور برسد که قتل با انگیزه سرقت انجام شده است، که باعث نمی شود چنین قتلی به شکل فجیعی اتفاق بیفتد. الثقه در شماره 5685 گزارشی با عنوان «اسرار نامشخص در قتل داریوش مهرجویی و همسرش» منتشر کرده و به 10 مورد رد شده اشاره کرده است.

یکی از ادوات جنگی توقیف نشده بود و مدتها داخل خانه مهرجویی بود

منوش منوچهری ادامه می‌دهد: «همانطور که خود متهمان اذعان داشتند. پیش از این برای اتمام کار به منزل مرحوم مهرجویی مراجعه کرده بودند که موفق به انجام این کار نشدند. مشخص نیست چرا متهمان بار اول نتوانسته اند این عمل را انجام دهند و بار دوم برای اجرای نقشه خود به آنجا بروند. اگر متهمان قصد کشتن متوفی را داشتند، می توانستند در زمانی که او در خانه تنها بوده مراجعه کنند یا برعکس. اگر می‌خواستند خانم محمد فر را بکشند، می‌توانستند وقتی خانم محمد فر در خانه خلوت بودند به آنجا بروند، اما متهم در زمانی که هر دو در خانه بودند و بیدار بودند به منزل مرحوم مهرجویی رفتند. با این حال، همه این موارد مشکوک است. متاسفانه اثر انگشت متهمان بررسی نشد. همچنین از جمله ابزارهای ذبح چوبی که متهم ردیف دوم (میرویس) با آن به عنوان یکی از ادوات جنایت به متوفی مهرجویی اصابت کرد، مدت هاست کشف و ضبط نشده است. پس ماه ها بعد که به منزل مرحوم مهرجویی رفتیم، آن چوب داخل خانه افتاده بود. – هیچ مدرکی دال بر حضور متهم در صحنه جرم وجود ندارد. به استثنای امتناع یکی از متهمان که او نیز کمتر از 18 سال سن داشته باشد. وقتی متهم ردیف چهارم (داود) گردن خانم محمدی را گرفت، متواری شد و متهم ردیف سوم (اسکندر) با چاقو به گردن خانم محمدی اصابت کرد و چاقو از ردیف چهارم به دست متهم اصابت کرد دست او متهم کلاس چهارم ابتدایی گفت که آن روز دستکش به دست داشت اما به دلیل چاقو دستکش پاره شد و دستش برید و لکه خون روی زمین پخش شد. سپس متهم کلاس چهارم (داود) برای شستن دست به ماشین ظرفشویی رفت. با این حال، متهم کلاس چهارمی باید هنگام شستن دست‌هایش دستکش‌هایش را در می‌آورد، اما اثر انگشتش در ماشین ظرف‌شویی بررسی نشد.»

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *