در پی ترسیم الگوی زن تمدن‌ساز در سینمای ایران هستیم

تبلیغات بنری


دبیر پنجمین جشنواره جهانی فیلم کوثر مهمترین هدف این رویداد سینمایی را ترسیم الگویی از زنان تمدن ساز در سینمای ایران عنوان کرد.

یورنا پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر به پایان رسید و مانند صدها جشنواره هنری دیگر، هیچکس از دستاوردهای این رویداد سینمایی اطلاعات مشخصی ندارد. زحمات ناصر باکیدا کارگردان و از کارگردانان پیشکسوت سینمای کشورمان به عنوان دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوثر رونمایی شد و پس از 15 سال وقفه موفق شد. سنگ بنای این رویداد سینمایی که به موضوعات مختلف مربوط به زنان می پردازد، توسط بنیاد آیات ایثار و تلاش تأسیس شد. این سازمان مردم نهاد با هدف تقویت روحیه استواری و مقاومت، ارتقای خودباوری و غرور ملی، توسعه و اشاعه فرهنگ ایثار و آشنایی آحاد جامعه و نسل جوان با الگوهای حماسی ایثار فعالیت می کند. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سال 1380 با مشارکت برخی نهادها و سازمان ها در کار فرهنگی آن آغاز شد.

اما جشنواره های کوچک و بزرگ فیلم در طول سال با موضوعات مختلف و به هر دلیلی برگزار می شود. تعداد، کیفیت و دستاوردهای این رویدادهای سینمایی که از بودجه فرهنگی کشور امرار معاش می کنند، محل بحث است. با توجه به جذابیت ذاتی دنیای سینما و تلویزیون، این جشنواره ها با پوشش رسانه ای و خبری فراوانی همراه است. اما گاهی تعدد و تداخل این اتفاقات باعث می شود که توجه رسانه ها را جلب نکند. اگر این اتفاقات سینمایی بهانه ای باشد برای برقراری رابطه بین سه طرف یک مثلث مهم در صنعت سینما یعنی اهالی سینما، مخاطب و منتقد، راه را به سوی تعالی هموار می کند.

ناصر بخیدا دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم الکوثر در گفت و گو با … مرحله وی ضمن اشاره به فاصله 15 ساله در برگزاری این رویداد سینمایی گفت: برگزاری پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم کوثر با ابعاد مختلف نیازمند تلاش و توجه ویژه است چرا که پس از 15 سال وقفه در دوره جدید و بر اساس تحولات جامعه زنان و نقش آن در تحولات کشور، با چهارمین دوره این رویداد سینمایی تفاوت‌های اساسی ایجاد کرده است.

وی افزود: در این مدت تلاش های زیادی برای تشریح و تبیین موضوع و اهداف جشنواره فیلم الکوثر در حوزه سینما و اهالی فرهنگ و هنر صورت گرفت.

دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم الکوثر درباره اهداف برگزاری این رویداد سینمایی اظهار کرد: طبیعی است که جشنواره با عنوان الکوثر نامی برگرفته از القاب حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) باشد. ما را به سمتی سوق داد که تصویر زنان در تراز انقلاب اسلامی را سرلوحه جشنواره قرار دهیم و در همین راستا تحقیقات خود را آغاز کردیم تا جایگاه زن در سینمای ایران را دریابیم. نسبت به انقلاب اسلامی به این ترتیب می توان تصویر درستی از دختر و پسر کشور ایجاد کرد.

وی افزود: طبیعتا چنین هدفی مستلزم وجود الگوی کارشناسی کامل بود که بخشی از این داده های کارشناسی از طریق برگزاری جلسات مختلف دانشگاهی و میزگردهای رسانه ای به دست آمد.

بخیدا در ادامه صحبت های خود درباره این نشست های تخصصی بیان کرد: این نشست های کارشناسی با اهالی سینما و سینماگران، نویسندگان و نویسندگان مختلف ادامه یافت و پس از کسب نظر دقیق کارشناسان، در نهایت به ضرورت برگزاری این جشنواره و فراخوان رسیدیم. پنجمین دوره جشنواره جشنواره جهانی فیلم کوثر را منتشر کردیم

بخیدا با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص الگوبرداری از زن تمدن ساز گفت: در واقع بحث الگوی زن هزاره سوم و زن تمدن ساز باید همیشه محور اصلی باشد. موضوع جامعه باید روی این موضوع و ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی آن و همچنین گستره فعالیت زنان در کشور کار کرد.

به گفته مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان، پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر تلاش کرد تا موضوع زنان را به چشم سینماگران و سینماگران درجه یک کشور بکشاند.

بخیدا تاکید کرد: سعی کردیم تمامی گروه های آثار تولید شده را که از سال 1395 به دبیرخانه جشنواره راه یافته اند مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم زیرا معتقدیم ارزشیابی مهمترین کاری است که این جشنواره های موضوعی می توانند انجام دهند.

وی به 1200 فیلم وارد شده به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم با نقطه ایده‌آل فاصله داریم و راه زیادی در پیش است، اما نکته قابل توجه این است که به هر حال پانزده سال بعد در این جشنواره، او مجموعه را ترک کرد.

دبیر جشنواره فیلم الکوثر با اشاره به همکاری این رویداد با وزارت کشور در بحث حجاب و عفاف اظهار کرد: زندگی عفیفانه را در بخش ویژه جشنواره قرار دادیم که فیلمنامه 135 ثانیه ای را به آن اختصاص دادیم. رقابت.

وی در پایان اظهارات خود تاکید کرد: در این دوره از جشنواره فیلم کوثر سعی کردیم به عنوان تسهیل کننده در جهت تولید بهترین سناریوها عمل کنیم، اگرچه این سناریوها برای فیلم های کوتاه در نظر گرفته شده است، اما به عنوان اولین گام در جهت تحقق این امر. . اهداف رویداد فیلمی تامل برانگیز است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *