درخشش شریفی‌ها در مسابقات بین المللی طراحی هواپیما

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا؛ دو تیم از دانشجویان مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف به نام‌های ShadX-Tishtrya و ShadX-The Sky Vanguards به سرپرستی سید محمد باقر مالک در مسابقه طراحی هواپیمای انجمن سلطنتی هوانوردی (RAeS) شرکت کردند و با ارسال خود مقام‌های اول و سوم را کسب کردند. طرح های نوآورانه

هدف اصلی این مسابقه طراحی یک هواپیمای چند منظوره آتش نشانی بود که ظرفیت حمل و رهاسازی حداقل 2000 کیلوگرم آب یا مواد شیمیایی آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی های گسترده را داشته باشد. علاوه بر این، هواپیما باید توانایی حمل پرسنل و تجهیزات امدادی را نیز داشته باشد و توانایی تغییر کاربری سریع بین ماموریت های مختلف را داشته باشد. این هواپیما علاوه بر ماموریت اصلی باید بتواند در روزهایی از سال که احتمال آتش سوزی جنگل ها زیاد نیست، ماموریت اقتصادی نیز انجام دهد.

اعضای تیم ShadX-Tishtrya شامل: مقام اول این مسابقات را علیرضا مقدم، پیمان آبشتان، پوریا حیدری، علیرضا صداقتبی، محمد بهمنی، حسن شهیدی، مهران شیراقی، سعیدرضا رزمی، مهدی طرقی، پارسا رحمانی و خانم هانیه آقاخانی کسب کردند.

پرنده طراحی شده توسط تیم ShadX-Tishtrya تیشتریا نام دارد که برگرفته از اساطیر ایران باستان است. چتریا نام اسب سفیدی است که برای مردم ایران باستان منادی باران و پایان خشکی بود. قدرت مانور بالا تیشتریا را به مناسب ترین گزینه برای پرواز بر فراز آتش در محدوده های دمایی مختلف تبدیل می کند. این پرنده هوشمند با استفاده از واقعیت افزوده و حذف تمامی محدودیت های میدان دید خلبان، نمای 360 درجه از صحنه آتش سوزی را بر روی کلاه خلبان به نمایش می گذارد و احتمال خطا در حین انجام عملیات را کاهش می دهد. پیکربندی تیشتریا تغییر کاربری سریع را فراهم می کند و وظایف مختلفی از جمله حمل چترباز، آتش نشان و حمل بار را در کمترین زمان ممکن انجام می دهد. برآوردهای اولیه از هزینه ساخت کریتریا نشان می دهد که این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای مشابه آتش نشانی مقرون به صرفه است.

همچنین؛ پارسا اینانلو، محمدحسین قطری، علی عظیمی، عماد انصاری، محمد باقری، دانیال عسگری، شایان نیک خالک، سید علیرضا مصطفایی و بانوان سودا آسیابانی، نیاش خرمدل، نیگر فاطمی و کیمیا حیدرزاده اعضای تیم ShadX-The Sky Vanguards و همچنین مقام سوم این پیست را در مسابقات کسب کردند.

تیم ShadX-The Sky Vanguards با طراحی هواپیمای ARA با مفهوم هواپیمای بدنه متغیر سعی در استفاده بهینه از فضای موجود و حداقل وزن در انواع آتش نشانی، چترباز، مسافربری و حمل بار داشت. ماموریت ها ارائه طرحی کم هزینه و در دسترس به صنایع هوایی کشورهای مختلف با استفاده از امکانات موجود ارگان های صنعت هوانوردی موجود.
آرا با نصب یک واحد ابتکاری این قابلیت را دارد که در حین انجام ماموریت های آتش نشانی بدون نیاز به بازگشت به پایگاه برای شارژ مجدد آب، مستقیماً از رودخانه ها و دریاچه ها آب برداشت کند. از دیگر امکاناتی که می توان برای ARA نصب و خریداری کرد، می توان به دوربین حرارتی برای انجام ماموریت در شب و استفاده از هوش مصنوعی برای هدایت خلبان برای بهینه سازی ماموریت اشاره کرد که عملکرد ماموریت را بهبود می بخشد. استفاده از موتورهای کم مصرف و آلاینده با اهداف زیست محیطی این هواپیما مطابقت دارد. هزینه عملیاتی این هواپیما کمتر از نصف هزینه عملیاتی سایر هواپیماهای آتش نشانی مشابه است.

تیم طراحی هواپیما دانشجویان صنعتی الشریف قبلا در مسابقات بین المللی طراحی هواپیمای سبک 2021-2022 مقام سوم را کسب کرده بود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *