دانشگاه عالمانه‌ترین و مردمی‌ترین مسیر برای کارآمدسازی حکمرانی است

تبلیغات بنری


رئیس شورای اسلامی شهر در آیین گرامیداشت هزار و 757 سال سنت آموزش عالی در ایران با بیان اینکه دانشگاه علمی ترین و مردمی ترین راه برای کارآمدتر شدن حکمرانی است، گفت: نهال امید در نهاد نباید وجود داشته باشد. اجازه داده شود که فرسوده و آشفته شود.»

یورنا – محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر در مراسم گرامیداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران که عصر امروز (سه شنبه 21 تیر 1403) همزمان با سراسر کشور در دانشگاه تهران برگزار شد. کنفرانس. در نودمین سالگرد تأسیس این دانشگاه به عنوان «نماد آموزش عالی در ایران» با اشاره به اینکه این دانشگاه تهران، دانشگاه ممتاز و مادر ایران است و خوشحالم که به عنوان عضوی از این دانشگاه با شما صحبت می کنم. وی گفت: دانشگاه تهران مکانی است که نه تنها در طول نود سال گذشته تاریخ و سرنوشت علوم کشور را ندارد، بلکه خاطرات تلخی را نیز به همراه دارد و شیرین نیز تحولات اجتماعی و سیاسی ماست. در بسیاری از موارد مرکز و موتور این تحولات است.

هر جا از علم دور شویم، تأثیر منفی آن بر سرنوشت اجتماعی ما تأثیر می گذارد. علم در تجربه تمدنی ایران از دین جدا نبود.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه تاریخچه پیشرفت علم در ایران به مراتب بیشتر از دانشگاه تهران و صدها سال قبل از تأسیس آکسفورد، کمبریج، بولونیا و سوربن است، گفت: از جندیساپور قبل از ظهور اسلام به نظام عصر طلایی تمدن اسلامی و خانه هنر در دوره معاصر; ایرانیان همواره به دانش «ارزشمند» معتقد بوده و از پیشگامان علم در تمدن بشری بوده اند. البته هر جا از علم دور شویم، تأثیر منفی آن بر سرنوشت اجتماعی ما نیز تأثیر می گذارد; اما علم و دین، همانطور که در تاریخ غرب اتفاق افتاده است، هرگز در تجربه تمدنی ما از هم جدا نشده اند. امروز هم چراغ تأسیس علم در ایران در دو مکان روشن است: دانشگاه و حوزه. به همین دلیل است که پیوند رشته و دانشگاه را «پیوند سازگار داخلی» می‌دانیم.

رئیس قوه مقننه افزود: دانشگاه در متن جامعه معنا پیدا می کند و به نیازها و پرسش های جامعه پاسخ می دهد. پرچمدار جامعه می شود و می تواند در این زمینه پیشرفت کند و بنابراین ماهیت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی دارد.

عملکرد دانشگاه به دلیل ماهیت و کارکرد علمی خود راهی جز ایجاد آرامش و رفاه در جامعه نخواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه تنها بر اساس ماهیت و کارکرد علمی خود عمل کند، قطعاً پیامدهای آن چیزی جز آرامش و رفاه در جامعه نخواهد بود، اما واقعیت اجتماعی پیچیده‌تر از این است، گفت: قدرتمندان وجود دارند. بازیگرانی در جامعه که به جای آرامش، تنش ایجاد می کنند و این همان جایی است که واقعاً ریشه مسئولیت دانشگاه است. چگونگی استفاده از سازوکارهای علمی برای مبارزه با موانع صلح حتی فراتر از مرزهای ملی، درک این رسالت و مسئولیت است که دانشگاه های امروز آمریکا و اروپا را به مقابله با جنایت رژیم صهیونیستی علیه بشریت برانگیخته است.

قالیباف با اشاره به اینکه بر اساس آمار ماه گذشته تمامی دانشگاه های غزه تخریب شده یا آسیب جدی دیده اند، گفت: امروز چشمان دانشگاهیان دغدغه مند به چشمان کودکان فلسطینی گراینده گره خورده است که شاهد خشونت های افسارگسیخته هستند اعمال شده توسط کسانی که خواستار حقوق بشر و صلح هستند، علیه مردم عادی و صلح واقعی است. نیروهای مقاومت برای صلح پایدار می جنگند، در حالی که برخی به سادگی با اسرائیل تبانی می کنند. نهاد علمی نمی تواند و نباید نظاره گر چنین صحنه دردناکی باشد. علم ناجی است و من قویاً معتقدم که حل مشکلات جامعه ما و جهان همچنان به کمیت و کیفیت کار بنگاه علمی بستگی دارد.

دانشگاه بازیگر اصلی اتحاد مردم و دولت است

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز شرایط پیچیده ای داریم که بدون نور علم نمی توانیم آن ها را حل و فصل کنیم، گفت: نه تنها زمین گیر می شویم بلکه از پیشرفت دنیا هم عقب می مانیم. همچنین بسیار مهم است. انقلاب اسلامی در حال ورود به مرحله دوم خود است که بیش از هر چیز نیازمند انسجام بین مردم و دولت است و سازمان لیگ نقشی کلیدی در این امر دارد.

وی بیان کرد: اگرچه از ابتدای قرن پانزدهم تجربیات خوبی در زمینه حکومت داری داشته ایم، اما پدیده هایی مانند محدود کردن مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی خود، فرسایش اخلاق سیاسی و یا تشدید شکاف های اجتماعی، چیزهایی نیستند که بتوانیم به راحتی بتوانیم آن ها را به دست آوریم. استاد. او نادیده می گیرد. اینها برای ایران که بدون پوپولیسم، اخلاق و یکپارچگی معنای خود را از دست می دهد، مسائل حیاتی است.

دانشگاه و حوزه لنگرگاه حکمت است

به گزارش هان ملت، قالیباف افزود: معضل سازی و سپس حل آن تنها از نهاد علم نشأت می گیرد چرا که ما نیاز روزافزون به عقلانیت داریم و چه جایی بهتر از دانشگاه و مدرسه می تواند بهترین مکان باشد. . لنگر خرد. به همین دلیل است که ما معتقدیم یک دولت باید همیشه به سخنان نهاد علمی گوش دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه امروز مسائل اداره کشور روی میز دانشگاه و منطقه است و مشخص است که این امر به دانشگاه تحمیل نشده است، گفت: مطالبه شایسته از سوی نهاد علم بیان کرد: اگر دانشگاه یا منطقه از محدوده مسائل واقعی جامعه خارج شود، اعتبار و رشد علمی خود را از دست می دهد با تمرکز بر حل مشکلات جامعه جامعه ملی و جهانی، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران نیز انگیزه بیشتری پیدا می کنند و خود را در عرصه علم ثابت می کنند.

اساس حکمرانی یک مسئله فرهنگی است

وی ادامه داد: از یک سو در نظام حاکمیتی کشور باید به حفظ و ارتقای میراث علمی دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران کمک کرد و از تکریم اساتید تا ارتقای ارزش های علم و دوستی گام برداشت. از سوی دیگر، حکمت، آینده کشور به لیگ ایران آباد گره خورده است و اینکه ایرانیان آزاده و قدرتمندی هستند که نیاز به ایفای نقش و رهبری لیگ دارند.

ضمن اینکه تاکید می کنیم حاکمیت جمهوری اسلامی مبتنی بر ادغام علم و دین است و در عرصه حکومت داری، دانشگاه شریک نظام حکومتی در سطوح محلی، ملی و فراملی است و نه رقیب آن است و می گوید: رابطه این دو نهاد رابطه کارفرما و کارگزار نیست، بلکه تفاوت اساسی رویکرد ایرانی-اسلامی ما به حکومت این است که آن را اساساً یک موضوع فرهنگی می دانیم و دین را نقطه کانونی می دانیم. از ادغام از فرهنگ.

دانشگاه علمی ترین و محبوب ترین راه برای کارآمدتر کردن مدیریت است

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه دستیابی به آرزوی تمدن اسلامی که اولین گام های خود را با انقلاب اسلامی برداشته است جز با عوامل علم و دین محقق نمی شود و بیانگر این است که هدف نهایی حکومت داری در ایران حل است. مشکلات موجود در جامعه و ساختن دولت از طریق مشارکت مردم و با روش های علمی برای رفع شکاف بین دولت، ملت، دانشگاه نهادی است که عاقلانه ترین و پرطرفدارترین راه برای گام برداشتن در جهت کارآمدتر کردن حکومت است. .

وی افزود: بنابراین نهاد سیاست و نهاد علم باید یکدیگر را تقویت کنند نه اینکه یکدیگر را تضعیف کنند. نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم دچار فرسودگی و آشفتگی شود. امید با عمل به دست می آید و راه را برای چنین مأموریت ویژه ای باز می کند. امیدوارم روزی برسد که هیچ دانشجو، استاد و محقق ایرانی جز برای مهاجرت هدفمند یا ارائه دستاوردها و کسب آخرین نتایج علمی کشور را ترک نکند. این هدف میانی سیستم مدیریت در رابطه با بنگاه علمی است تا زمینه حاکمیت علمی را فراهم کند.

قالیباف در خاتمه خاطرنشان کرد: وظیفه دارم یاد همه شهدا، شیوخ و درگذشتگان این دانشگاه و دانشگاه های کشور اعم از دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، مدیران و کارکنانی که قرن ها در این راه پیموده اند و یاد کنم. این امانت بزرگ را ترک کرد. در دستان همه ما از درگاه خداوند متعال مغفرت و برای تک تک شما اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و دست اندرکاران این عرصه موفقیت، نشاط و عاقبت به خیری را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

اساسنامه 1757 دانشگاه توسط رئیس شورای اسلامی رونمایی شد

به گزارش هان ملت، این مراسم با حضور 4 هزار نفر از جمله سفرای بیش از 30 کشور، روسای 20 دانشگاه خارجی، وزیران آموزش عالی و دانشگاه و انجمن دانشجویی، از منشور دانشگاه ها در سال 1757 و کتاب « از جندی‌ساپور تا دانشگاه تهران» و رئیس شورای اسلامی شهر محمدباقر قالیباف را در مراسم رونمایی از سکه یادبود برکنار کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *