داخل بدن انسان را می شود دید؟ / دانشمندان راهی برای شفاف کردن پوست پیدا کردند

تبلیغات بنری


به گزارش «اقتصاد آنلاین» که به نقل از گجت نیوز بر اساس یکی از جدیدترین اخبار علمی منتشر شده است، دانشمندان با استفاده از رنگ خوراکی ساده توانستند پوست موش های زنده را شفاف کنند تا بتوانید داخل آن ها را ببینید. اجساد بدون نیاز به دیدن آنچه در درون آنها است. نیاز به جراحی.

به داخل بدن نگاه کنید
این اولین بار است که محققان از این روش برای بررسی بافت های زنده موش زیر میکروسکوپ استفاده می کنند. آنها از رنگ های خوراکی رایج موجود در بسیاری از غذاها و برخی قوانین ساده علمی برای این کار استفاده کردند.

بافت های بیولوژیکی حاوی مواد مختلفی مانند پروتئین ها، چربی ها و مایعات هستند و هر یک از این مواد توانایی متفاوتی در خم کردن یا شکست نور دارند. این خاصیت به ضریب شکست معروف است.

هنگامی که نور از یک ماده به ماده دیگر منتقل می شود که نور را به طور متفاوتی منتقل می کند، مسیر آن تغییر می کند یا گسترش می یابد. به عنوان مثال، نور به راحتی از شیشه عبور می کند، اما نمی تواند از دیوار عبور کند و به اطراف می پرد. وقتی به دیواری نگاه می کنیم، نور منعکس شده از آن به چشمان ما می رسد و توسط مغز ما به عنوان یک جسم جامد تعبیر می شود. به همین دلیل است که ما نمی توانیم چیزی را پشت دیوار ببینیم.

پوست را با تارتازین شفاف کنید

همانطور که گفتیم، اکنون محققان راهی ساده برای شفاف کردن پوست پیدا کرده اند. آنها یک رنگ خوراکی غلیظ جذب کننده نور را در آب حل کردند و روی پوست مالیدند. این باعث شد که خواص نوری مواد داخل پوست یکسان باشد و پوست به طور موقت شفاف شود.

محققان این روش را در مطالعه جدیدی که در مجله Science منتشر شده است، توصیف می کنند. آنها این روش را روی موش ها با استفاده از رنگ خوراکی ایمن به نام تارترازین آزمایش کردند. این رنگ زرد نارنجی معمولا در غذاها، نوشیدنی ها، داروها و لوازم آرایشی استفاده می شود.

پس از اینکه متوجه شدند فیله های سینه مرغ با استفاده از تارترازین شفاف می شوند، این روش را روی موش های آزمایشگاهی امتحان کردند. آنها محلول تارترازین را روی پوست سر موش ها قرار دادند و سپس آنها را زیر میکروسکوپ بررسی کردند. به گفته Zihao He، یکی از محققان این پروژه، چند دقیقه طول می کشد تا پوست شفاف شود. این فرآیند شبیه جذب کرم پوست است و به سرعت نفوذ رنگ به پوست بستگی دارد.
پس از موفقیت راه حل، محققان توانستند رگ های خونی جمجمه موش ها را با دقت بالایی مشاهده کنند. در آزمایش دیگری محلول تارترازین را روی معده موش مالیدند. در مدت کوتاهی، آنها توانستند به وضوح بین اندام هایی مانند کبد، روده کوچک و مثانه تمایز قائل شوند. آنها حتی قادر به دیدن حرکت عضلات درون روده و همچنین حرکات جزئی شکم ناشی از تنفس و ضربان قلب بودند.

شفافیت پوست را می توان با شستن با آب از بین برد. مقدار اضافی رنگ جذب شده توسط بدن طی دو روز از بدن موش ها خارج شد. محققان این مطالعه گزارش دادند که این روش، اگرچه در کوتاه مدت باعث التهاب جزئی پوست شد، اما هیچ تاثیر بلندمدتی بر سلامت کلی موش‌ها از جمله وزن بدن و نتایج آزمایش خون نداشت.

با استفاده از این روش جدید می‌توانیم بدون آسیب رساندن به بدن، ساختار و فعالیت بافت‌های داخلی را مستقیماً تحت نظر بگیریم. این کشف می تواند انقلابی در تشخیص و درمان بیماری ها ایجاد کند.
این روش هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است. پوست ما چهار برابر ضخیم‌تر از پوست موش است، بنابراین رنگ‌های غذایی ممکن است به لایه‌های عمیق‌تر پوست نرسد. تیم تحقیقاتی گفت، اما اگر تحقیقات آینده نشان دهد که این رنگ در انسان بی خطر و موثر است، می تواند به یک ابزار پزشکی مفید تبدیل شود.

Josung Hong، محقق دانشگاه استنفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت که این روش جدید می تواند کاربردهای گسترده ای در پزشکی داشته باشد. از جمله این کاربردها می توان به بهبود روش های خون گیری، تسهیل پاکسازی تاتو و تشخیص زودهنگام سرطان اشاره کرد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *