خودکشی فرهنگی به سبک رئیس سازمان سینمایی

تبلیغات بنری


محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ایران در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار از روزهای سختی که به عنوان رئیس این سازمان گذرانده صحبت کرد.

یورنا محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور شامگاه دوشنبه (31 مرداد) در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور فعالان این عرصه برگزار شد، گفت: برخی از دوستان به من گفتند که با قبول مسئولیت سازمان سینمایی دست به خودکشی فرهنگی زدم. خبرنگاران و دبیران فرهنگی خبرگزاری ها و رسانه های کشور در مجموعه باغ زیبای تهران در شرایط کرونا و رکود سینماها.

محمد خزاعی در این نشست علاوه بر جمعی از مدیران سینمایی میزبان بیش از 200 دبیر فرهنگی، خبرنگاران، عکاسان و یک تیم فیلمبرداری بود.

برخی پذیرش مسئولیت را به خودکشی فرهنگی تعبیر کردند
رئیس سازمان سینمایی با قدردانی از زحمات، زحمات و حمایت های رسانه ای در سه سال دولت سیزدهم گفت: روزهای پایانی دولت سیزدهم را پشت سر می گذاریم و البته وظیفه من است که با تشکر از شما، متخصصان رسانه مردم قبل از پایان این مسئولیت. در این سه سال دوران تلخ و شیرینی را در بنگاه سینمایی پشت سر گذاشتیم و فراز و نشیب های زیادی را شاهد بودیم. روزی که به دلیل شیوع ویروس کرونا می خواستید به موسسه سینمایی بیایید، سینما راکد و نیمه تعطیل بود و برخی گفتند با قبول چنین مسئولیتی می خواهید «خودکشی فرهنگی» داشته باشید؟ اما احساس می کردم با تعامل، گفت وگو و برنامه ریزی می تواند اتفاقات خوبی برای سینما بیفتد و تا حد زیادی هم این اتفاق افتاد.

موفقیت هایی که امروز به دست می آوریم نتیجه کار گروهی منسجم فیلمسازان است
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ساماندهی سینما گفت: در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حوزه سینما و تنظیم سینما رخ داد که تا کنون شاهد آن نبوده ایم. همکاران من در بنیاد سینمایی در سه سال گذشته تجربه بی نظیری در مواجهه با بحران های مختلف داشتند و خوشبختانه توانستند با قدرت، انسجام تیمی و کار گروهی در بسیاری از بخش ها به موفقیت های چشمگیری دست یابند. البته با توجه به مشکلات خاصی که سینما در چند دهه گذشته با آن مواجه بوده است، هنوز تا رسیدن به سینمای ایده آل راه زیادی وجود دارد، هم از نظر زیرساخت و تولید و هم از نظر کیفیت فیلم. .

دستاوردهای سینما حاصل تلاش کارگردانان سینمای ایران است
رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از همه تلاش‌های مدیران سینمایی در چهار دهه گذشته گفت: طبیعی است که اگر سینما در این سال‌ها به دستاوردهای ماندگاری دست یافته است، حاصل تلاش و تلاش همه مدیران در دوران های مختلف ما باید از این میراث گرانبها محافظت کنیم و برای توسعه آن تلاش کنیم. سینما در دولت سیزدهم با وجود همه مشکلاتی که بقای آن را تهدید می کرد، با برنامه ریزی دقیق و مدبرانه به ساحل آرامش رسید، زیرا معتقدیم سینما در زمان ثبات و آرامش می تواند به حیات و پیشرفت برسد.
وی ادامه داد: شرایط ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا فضای نامساعد و پیچیده ای را برای سینما ایجاد کرد. سینماها مانند بسیاری از مشاغل دیگر پس از ویروس کرونا دچار اپیدمی بیکاری شدند، بنابراین تعطیل و متوقف شدند.

خزاعی ادامه داد: روزی که مسئولیت پذیرفتم، پیش بینی بحران های اجتماعی، فرهنگی و صنفی بسیار سخت و غیرممکن بود و به ویژه می توان به فضای عمومی حاکم بر مهر 1401 اشاره کرد. جنبش MeToo، ضدامنیتی. هشتگ بسیاری از شخصیت های سینما و ده ها بحران و چالش از جمله این اتفاقات بود که حتی نمی شد پیش بینی کرد، اما من به عنوان فردی برآمده از بدنه و متن سینما معتقد بودم و می دانستم که با تعامل، اتفاقات خوبی رخ می دهد. برای خانواده سینمایی شریف اتفاق می افتد و باید تاکید کنم که صلح ما از اکتبر گذشته آغاز شد تا اینکه توانستیم برنامه های خود را اجرا کنیم.

تکمیل 70 درصد از برنامه های چهارساله اول بنیاد سینمایی
وی گفت: از من خواسته شد که یک برنامه هشت ساله طراحی و برنامه ریزی کنم و بر اساس آن راهکارها برنامه های سالانه را اعلام کردیم. یک برنامه برای چهار سال اول به دولت و یک برنامه برای چهار سال دوم ارائه شد. با جسارتی که تاکنون داشته ایم، تقریباً 70 درصد از برنامه های اولیه ما اجرا شده است. این در حالی است که قصد داشتیم در 4 سال اول نزدیک به 1000 سینما افتتاح کنیم که تقریباً اتفاق افتاد. همچنین بر اساس این دو طرح مقرر شد مخاطبان در 4 سال اول به بیش از 42 میلیون نفر و در 4 سال دوم به بیش از 90 میلیون نفر برسد.
خزاعی افزود: بر اساس این برنامه و در برنامه چهارساله دوم تعداد سینماها به دو هزار سالن می رسد. همچنین برنامه هایی را در تولیدات مشترک و نمایش های بین المللی دنبال کرده ایم.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در بخشی دیگر از برنامه 8 ساله اکران آثار ایرانی در خارج از کشور نیز ثبت شد که بر اساس توسعه زیرساخت ها با افزایش مخاطبان همراه شد.

با حضور شما سینماگران و مردم، واقعه بزرگ فجر 41 اتفاق افتاد
وی با تشکر از مجموعه های مختلف فرهنگی و سینمایی افزود: همه در سال 1401 زحمت کشیدند تا بزرگترین رویداد سینمایی کشور تعطیل نشود. اگر شما اصحاب رسانه، منتقدان و خبرنگاران در کنار جمع کثیری از سینماگران نبودید و با مردم همراه نبودید، شاید این اتفاقات نمی افتاد.

ما از تندترین انتقادها استقبال کرده و از آنها استفاده کرده ایم
وی با تشریح بخشی از فعالیت های بنیاد سینمایی از نقش موثر رسانه ها تقدیر و تشکر کرد و افزود: بدون شک نقش رسانه ها در پیشبرد برنامه های ما در سه سال مدیریت ما مهم بوده است همیشه از انتقادات، حتی تندترین انتقادها، استفاده می‌کردم و استقبال می‌کردم.»

رئیس سازمان سینمایی گفت: چه روزنامه نگار، چه کارگردان و چه دستیار برنامه ریزی، کارگردانی و سردبیری روزنامه ها و رسانه ها، همیشه بر این باور بوده ام که منتقدان نمی توانند چراغ راه کارگردانان باشند با تعصب نگریسته شود.»

الخزاعی جایگاه اصحاب رسانه را مهم توصیف کرد و گفت: شما ما را در همه فراز و نشیب ها همراهی کردید و در کنار ما بودید. این مراسم یک حرکت نمادین برای قدردانی از عمق حمایت و همدردی شما برای رشد و توسعه سینماست.

رسانه چراغ راه است
وی به تشریح نقش رسانه های سینمایی در این مسیر پررنگ و تعیین کننده پرداخت و تصریح کرد: رسانه در واقع چراغ راه و چراغ راه است و تاریکی ها و انحرافات را برملا می کند. مسلم است که اکثر نقدها دلسوزانه و تأثیرگذار هستند زیرا رسانه ها مسیر آینده را نشان می دهند و شکل می دهند.

خزاعی در پایان گفت: این کنسرت گزارشی از اجرای من نیست، بلکه این کنسرت به مناسبت روز خبرنگار و 3 سال همکاری با شما در دولت سیزدهم است. طی دو سال گذشته به این بهانه در خدمت شما بوده ایم. ما از نظرات و ایده های شما بهره مند شدیم. من همیشه به انتقاد شما به عنوان انتقاد سازنده نگاه کرده ام. گاهی برای مطالعه و تمرکز، بررسی ها را از هم جدا می کنیم. ما از چندین بررسی استفاده کردیم و در مورد آن تصمیم گرفتیم. اکنون وظیفه خود می دانم که از همه شما و دوستانم به خاطر سه سال همراهی و کمکی که صرف نظر از جناح های مختلف با ما گذرانده اید تشکر کنم.

حبیب البیجی معاون نظارت و ارزشیابی در سخنانی کوتاه تایید کرد: سال هاست که در سینما فعالیت می کنم و همکاری با خبرنگاران را مایه خیر و برکت می دانم. در دوره آقای خزایی، نهاد سینمایی تلاش کرد تا مشکلات را حل کند. این تلاش در شرایطی صورت گرفت که کشور با مشکلات جدی مواجه بود.

یزدان العشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی بنیاد سینمایی با تقدیر از سه سال همکاری و حمایت رسانه ای گفت: یکی از برنامه های روابط عمومی سازمان در سال 403 برگزاری بود. اولین جشنواره رسانه ای فیلم که جای خالی در جشنواره های رنگارنگ کشور دارد.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه فیلم در طول این سال ها مسئولیت حرکت و آگاهی بخشی در عرصه سینما را بر عهده داشتند، اما در جایی مورد تجلیل قرار نگرفتند و هرگز به اهمیت و تاثیرگذاری فعالان رسانه ای تجلیل نشدند.

گفت: نزدیک به سه سال در دولت سیزدهم با شما بودیم. سه سال پرتلاطم آنچه در این مدت نور ما بود و مسیر پیش رویمان را روشن تر کرد، حضور خیره کننده، دلگرم کننده، صریح و صمیمانه شما بود که توانستیم از این مسیر سخت و پیچیده عبور کنیم.
مدیرکل روابط عمومی بنیاد سینمایی با اشاره به سال ها تجربه عالی و عمیق همکاری با اصحاب رسانه گفت: این همکاری به من آموخت که نتیجه آنچه تحلیل و نقد نامیده می شود – چه دلسوزانه و حمایتی باشد و چه رضایت بخش. و رضایت بخش آنچه بسیار مهم است – این است که باید از سرمایه گرانبهای شما مراقبت کامل داشته باشد و از آن مراقبت کند.

وی خاطرنشان کرد: سال ها حضور در کنار شما این فرصت بی نظیر را به من داد تا با علایق، نظرات و دیدگاه های بسیاری از شما آشنا شوم. من معتقدم حضور یک رسانه گرم، پرشور و متنوع در هر جامعه ای برگ برنده و مهر تاییدی بر صفوف دموکراسی است.
عشیری گفت: برای من و همکارانم در روابط عمومی بنیاد سینمایی مایه افتخار و مباهات است که با شما دوست خواهیم بود. اینک بهترین فرصت است تا صمیمانه از همه شما عزیزانی که در گذشته برای اعتلای سینما و فرهنگ و تمدن در این مرز و بوم همراه ما بوده اید تشکر کنم.

لازم به ذکر است قدیر آشنا، حبیب الباجی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، محمدرضا سخندی و لادن طاهری از مدیران بنیاد سینمایی در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *