خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت اصلی جامعه بین‌المللی باقی بماند

تبلیغات بنری


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت اصلی جامعه جهانی باقی بماند و انواع آزمایش‌های هسته‌ای به شدت ممنوع شود.

یورنا- امیر سعید ایرانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته ای تاکید کرد: وضعیت کنونی نگران کننده است، زیرا اسرائیل رژیم سایر کشورهای منطقه را به انهدام هسته‌ای تهدید می‌کند و زرادخانه هسته‌ای آن تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی تلقی می‌شود. باید انجام شود. اکیدا ممنوع است.

متن کامل سخنرانی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم ترین

آقای رئیس جمهور

ابتدا از شما برای تشکیل این جلسه تشکر می کنم. من همچنین می‌خواهم صدای خود را در ستایش از جمهوری قزاقستان به دلیل ابتکار این کشور در ترویج روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای به صدای سایر هیئت‌ها اضافه کنم.

در واقع جشن گرفتن این روز ادای احترام به قربانیان آزمایش های هسته ای است. افرادی که در گذشته رنج می‌بردند، اکنون نیز رنج می‌برند و در آینده نیز به دلیل تأثیرات پایدار پرتوهای رادیواکتیو رنج خواهند برد. اکثر افرادی که نبودند، شهروندان کشورهایی بودند که این آزمایش ها را انجام دادند.

بزرگداشت این روز همچنین نشان دهنده تعهد جامعه بین المللی برای حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات مخرب آزمایش های هسته ای است. بسیاری از این آزمایش ها در خارج از مرزهای کشورهای مجری اجرا شد. به همین ترتیب، به رسمیت شناختن این روز به عنوان یک رویداد بین المللی نشان دهنده تعهد دیرینه جامعه بین المللی به پایان دادن به آزمایش تسلیحات هسته ای است که برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح های هسته ای حیاتی است.

آقای رئیس جمهور

در بزرگداشت روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای، باید به کشورهایی که سلاح‌های هسته‌ای دارند، توجه ویژه شود، زیرا آنها توانایی انجام چنین آزمایش‌هایی را دارند. از سال 1945، نزدیک به 2000 آزمایش انجام شده است که ایالات متحده به تنهایی 1054 آزمایش را انجام داده است.

در زمانی که همه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا تسلیحات و تأسیسات هسته‌ای خود را مدرن‌سازی، ارتقا یا افزایش دهند و به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید و با کاربرد آسان‌تر هستند، پایان دادن به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این زمینه، دولت های دارای سلاح هسته ای مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. آنها باید اقدامات عملی برای متوقف کردن انواع آزمایش های تسلیحات هسته ای انجام دهند. در کنفرانس بازنگری NPT در سال 2000، کشورهای دارای سلاح هسته ای متعهد شدند که معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای را بدون تاخیر امضا و تصویب کنند، که یکی از 13 گام عملی برای اجرای ماده ششم NPT است.

کشورهای دارای سلاح هسته ای مسئولیت اصلی لازم الاجرا شدن معاهده جامع منع آزمایش های هسته ای را بر عهده دارند و باید در این تلاش ها رهبری کنند. تصویب این معاهده توسط کشورهای دارای سلاح هسته ای گام مهمی در جهت بازسازی اعتماد کشورهای فاقد سلاح هسته ای و جامعه بین المللی خواهد بود. وضعیت کنونی نشان می‌دهد که صرف‌نظر از اهمیت توقف داوطلبانه آزمایش‌های هسته‌ای، این تعلیق نمی‌تواند جایگزین ممنوعیت جهانی، جامع و الزام‌آور قانونی برای انواع انفجارهای هسته‌ای از جمله روش‌های جایگزین شود.

آقای رئیس جمهور

بزرگداشت این روز همچنین فرصتی برای جامعه جهانی است تا رژیم اسرائیل را مجبور کند بدون هیچ پیش شرطی به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای بپیوندد و تمامی تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد. وضعیت کنونی نگران کننده است، زیرا رژیم اسرائیل دیگر کشورهای منطقه را به نابودی هسته ای تهدید می کند و زرادخانه هسته ای آن تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان تلقی می شود.

آقای رئیس جمهور

در حالی که این روز را گرامی می داریم، باید بار دیگر تعهد خود را نسبت به هدف اصیل و انسان دوستانه حذف کامل سلاح های هسته ای، که تنها تضمین مطلق در برابر تهدید یا استفاده از این سلاح های غیرانسانی است، تجدید کنیم.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای، این معاهده را گامی در جهت خلع سلاح هسته‌ای می‌داند و در این راستا معتقد است که این معاهده نمی‌تواند جایگزین حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای شود. در نتیجه، خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت اصلی جامعه بین‌المللی باقی بماند و همه انواع آزمایش‌های هسته‌ای باید اکیداً ممنوع شوند. چنین آزمایش‌هایی نه تنها با روح و مفاد پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای مغایرت دارد، بلکه مهم‌تر از آن، نقض تعهدات قانونی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بر اساس ماده ششم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *