حکم بازداشت این زن صادر شد/ ماجرا چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دادگاه بین المللی مبارزه با تروریسم امروز حکم بازداشت شیخ حسینه نخست وزیر پیشین و 45 نفر دیگر از جمله رهبران ارشد اتحادیه عوامی بنگلادش را در ارتباط با جنایات ادعایی صادر کرد. علیه بشریت در اعتراضات ژوئیه، در ماه اوت منتشر شد.

محمد تاج‌الاسلام، دادستان عمومی بنگلادش، به دیلی استار گفت که دادگاه بین‌المللی مبارزه با تروریسم به ریاست قاضی ارشد غلام مرتضی مجومدار، پس از ارائه دو دادخواست از سوی دادستان عمومی به دادگاه که درخواست حکم بازداشت کرده بود، دستورات را صادر کرد. برای حسینه وجد قرار دستور صادر شده است

او گفت که دادگاه همچنین به مقامات مربوطه دستور داد تا 46 نفر از جمله حسینه را پس از دستگیری تا 18 نوامبر (28 نوامبر) به دادگاه معرفی کنند.

این گزارش می افزاید: هدف از این اقدام تسریع در پیگرد جنایات علیه بشریت و نسل کشی در اعتراضات تیر و مرداد است. در این اعتراضات که به استعفای شیخ حسینه و فرار از بنگلادش انجامید، دست کم 753 نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون بیش از 60 شکایت از جنایت علیه بشریت و نسل کشی علیه حسینه و چند تن از اعضای حزبش به آژانس تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات و تیم دادستانی بنگلادش تسلیم شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعتراضات در بنگلادش از اول ژوئیه مصادف با 11 ژوئیه 1403 آغاز شد. زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه کشور، با پلیس و حامیان دولت به شدت درگیر شدند.

این اعتراضات ریشه در یک سیستم سهمیه بندی شغلی بحث برانگیز دارد که تا 30 درصد از مشاغل دولتی را به اعضای خانواده های جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971 علیه پاکستان، که به «مبارزان آزادی» معروف بودند، اختصاص می داد.

آنچه که با اعتراض مسالمت آمیز دانشجویان علیه سهمیه های استخدامی دولتی آغاز شد به یک کمپین سراسری نافرمانی مدنی و خشونت تبدیل شد که در نهایت منجر به استقرار ارتش و حکومت نظامی توسط دولت وقت شد.

شیخ حسینه 76 ساله، دختر شیخ مجیب الرحمن، بنیانگذار بنگلادش مستقل که از سال 2009 به مدت 15 سال نخست وزیر این کشور بود، در 15 می 1403 در پی ادامه ناآرامی ها و ناآرامی ها از سمت خود استعفا داد. با تشدید درگیری ها، هلیکوپتر داکا را به مقصد هند ترک کرد.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینه، دفتر رئیس جمهور بنگلادش پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل به درخواست تظاهرکنندگان به عنوان رئیس دولت موقت این کشور سوگند یاد کرد. . کشور در هجدهم سال گذشته

شیخ حسینه، نخست وزیر مستعفی بنگلادش، بعداً مدعی شد که آمریکا در ازای حمایت سیاسی به دنبال تصرف جزیره استراتژیک سنت مارتن است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *