حواشی بخت‌آزمایی ایران‌خودرو؛ از شانس کم متقاضیان برای برنده‌شدن تا ورود سازمان بازرسی به رقابت بانک‌ها برای اعطای تسهیلات

تبلیغات بنری


ثبت نام در طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو تا 11 شهریور ادامه دارد. این در حالی است که اشتباهات اخیر بانک ها در اعطای تسهیلات به ارائه دهندگان این طرح برای ایجاد حساب کارگزاری باعث ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده شده است.

یورنا- ثبت نام طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو از 3 مرداد ماه آغاز شد و متقاضیان تا دوم شهریور ماه سال جاری فرصت دارند تا ریرا، تارا، سورن، راناپلاس، پژو 207 و هایما و همچنین دو خودروی برقی جدید را خریداری کنند. فرم طرح پیش فروش را انتخاب کنید.

در این طرح، ایران خودرو تا پایان سال جاری 120 هزار خودرو به شرط تحویل به متقاضیان تحویل می دهد که 50 درصد این ظرفیت به طرح مادران و 20 درصد به خودروهای فرسوده اختصاص دارد و سهم متقاضیان برای طرح معمولی تنها 30 درصد از محصولات ارائه شده است.

ایران خودرو نیز در اطلاعیه شماره 3 خود تایید کرد که ثبت نام زود یا دیرتر درخواست تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد و در نهایت فرآیند اولویت بندی 48 ساعت پس از پایان مهلت ثبت نام آغاز شده و تمامی متقاضیان از فرصت یکسان برخوردار خواهند شد.

بالاخره آمارهای غیررسمی حکایت از ثبت نام بیش از 2 میلیون نفر در این طرح دارد که با توجه به اینکه از هر خودرو 230 میلیون تومان کسر می شود که به نفع خودروساز و البته بانک ها است، رقم زیادی است.

این مبلغ قرار است حداقل به مدت دو هفته در حساب بانکی مسدود شود. به همین دلیل، اعلامیه بانک ها مبنی بر افتتاح حساب نمایندگی در شعب خود به اوج خود رسید و اکثر بانک ها اقدام به تخصیص وام های 80 تا 130 میلیون تومانی به مشتریان خود کردند.

این اقدام در حالی از سوی بانک ها صورت می گیرد که صف های طولانی وام ازدواج، زایمان و مسکن بی پاسخ مانده و بانک ها به بهانه هایی مانند کمبود منابع، مشتریان خود را ماه ها در انتظار نگه می دارند.

به همین منظور بانک مرکزی در جدیدترین بخشنامه خود خطاب به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد که با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار آنها و کثرت درخواست تسهیلات بانکی، اولویت با بازپرداخت تسهیلات بانکی است. با تمرکز بر تسهیلات و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مشمول قانون حمایت از خانواده، جوانان و جمعیت و قانون جهش تولید مسکن، هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت های مذکور فاقد وجاهت بوده و غیرقابل قبول است. البته شواهد حاکی از آن است که بانک ها این راهنمایی را جدی نگرفته اند.

پس از اخطار بانک مرکزی و ادامه فعالیت بانک‌ها در اعطای تسهیلات به افتتاح حساب‌های نمایندگی، سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا کرد و بازرس کل بانکی و بیمه‌ای سازمان بازرسی کل کشور به شبکه بانکی در این خصوص هشدار داد. عواقب این اقدام بانک ها.

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور گفت: در صورتی که نتایج حاکی از عملکرد نامناسب در اعطای تسهیلات به شیوه مذکور باشد، با بانک ها یا مؤسسات اعتباری متخلف برخورد انتظامی و نظارتی مناسب انجام خواهد شد. و اعضای هیئت مدیره آن.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *