حضور رسول نجفیان در برنامه «طریق»

تبلیغات بنری


رسول نجفیان بازیگر و مجری تلویزیون گفت: در کودکی در یکی از محله های قدیمی تهران مدیحه سرایی می کردم و مهم این است که عاشورا و عزاداری بر اساس علم باشد و روی ما تاثیر بگذارد.

یورنا – به گزارش روابط عمومی، رسول نجفیان در برنامه «طریق» که شامگاه دوشنبه از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: در سال 1330 در میدان حسن آباد به دنیا آمدم. پدربزرگ پدرم زائران اربعین برای رسیدن به عتبات عالیات پیاده راه می رفتند و در برخی شهرها که پولشان تمام می شد کار می کردند. دو تن از برادران پدربزرگم به نجف رفتند و در آنجا فوت کردند.

وی ادامه داد: زمانی که مردم شناسنامه گرفتند به خاطر این دو کودک که فوت کردند ما را نجفیان خطاب کردند.

این بازیگر و مجری در این باره توضیح داد: من اهل شهره عزیزخان هستم، شعر «نقاشی زمانی» مربوط به این محله است. مسیحیان در خانه ما نماز عاشورا می خواندند و ما هم در جشن سال نو آنها شرکت می کردیم.

نجفیان با ذکر خاطره ای گفت: خانواده ها فقیر بودند و خانه ها گنبدی بود. یک روز کریسمس و ژانویه، مادری یتیم و پسرش بودند، و پدرم هدیه‌ای را از پنجره‌های سقفی انداخت تا پسر فکر کرد بابانوئل آن را آورده است.

وی افزود: هرجا خانواده شکسته شود، احترام شکسته است. آن موقع ماهی یک بار در خانه نماز می خواندیم. گاهی روزه دار نبود، می خواند و این باورها در دل همه جاری می شد. هر حرفه ای وزن بیشتری برای جنسیت قائل است و این حرفه روی بچه های آن زمان تاثیر گذاشته است.

این بازیگر و مجری گفت: تعجب می کنم که امروز فلانی به این قیمت پایین می فروشد. عاشورا و آداب و رسوم و عزاداری بر این مردم اثری نداشت و اگر این اتفاقات در زندگی ما نمی افتاد کمکی نمی کرد. در کودکی نوحه می خواندم و بزرگان صلوات می دادند و می گفتند: قبر امام حسین را با معرفت زیارت کنید و بر او نماز بخوانید. یک بار از آنها سؤال شد، گفتند حسین علیه السلام باید هوشمندانه و آگاهانه زندگی کند.

نجفیان تاکید کرد: اگر فردای محرم و صفر اتفاقات روز عاشورا را فراموش کنیم و به کار خود ادامه دهیم، هیچ سودی ندارد.

وی ادامه داد: در دسته های ترحیم نوحه می خواندم. یاد دسته قصاب های همدانی می افتم که دست روی سینه می گذاشتند و همه اینها را به یاد دارم. در طول 40 سال، مرثیه های باستانی را از روستاها جمع آوری کردم و سه مجموعه منتشر کردم.

این مجری و بازیگر به مرثیه های باستانی که خوانده می شد اشاره کرد و گفت: دلیل تداوم این مرثیه ها این است که از دل آنها نوشته و خوانده شده است.

نجفیان گفت: عاطفه بودن در عشق حسین (علیه السلام) کافی نیست، بلکه باید عقل و معرفت داشته باشیم. من هنوز کربلا را زیارت نکرده ام. حسرت سفر به قم و مناظر در دل مادربزرگ و پدربزرگم ماند و همیشه آرزویش را داشتند. بارها به مکه دعوت شدم، اما شاید به دلیل بی عدالتی نتوانستم بروم.

وی ادامه داد: ما وقتی سالم هستیم شکر نمی کنیم بلکه وقتی درد داریم شکر می کنیم بلکه بیان درد است که جامعه را می سازد. روزگاری هیچکس جرأت نمی کرد نام سیدالشهدا را به زبان بیاورد و چند بار حرمین شریفین را شخم زدند تا بگویند چیزی نیست، اما بالاخره چه شد؟

این مجری صدا و سیما و بازیگر تصریح کرد: در گذشته مردم برای رسیدن به گنبدها سال ها پیاده روی می کردند و در این مسیر خطرات زیادی وجود داشت اما این مسیر عاقلانه دنبال می شد.

فصل دوم برنامه «طریق» به مناسبت اربعین حسینی هر شب دقیقا ساعت هشت شب از شبکه یک سیما پخش می شد و به گفتگوهای اربعین حسینی اختصاص داشت. با حضور مهمانانی که هر کدام داستانی برای گفتن داشتند که شب گذشته رسول نجفیان که بازیگر و مجری تلویزیون بود میزبان آن بود.

عوامل این برنامه عبارتند از: تهیه کننده: محمدحسین سعادتی، مدیر پروژه: حسین نیرومند، کارگردان: محمد بخنی، مجری: مجید یرج پاوان.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *