حضرت علی اکبر (ع) درس حقجویی را در واقعه کربلا ارائه داد
گفتگو
یک کارشناس علوم قرآن دوری از فردگرایی و خودخواهی را درس ارزشمندی از حضرت علی علیه السلام در روز عاشورا دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمد عترت در گفتگو با مرحله وی در خصوص سیره حضرت علی اکبر (علیه السلام) گفت: صحنه شهادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) یکی از سخت ترین و سخت ترین لحظات برای انسان است. امام حسین (علیه السلام) این در روز عاشورا بود. حضرت علی اکبر علیه السلام هنگام شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام 7 سال داشت و در کربلا 28 سال داشت. از شباهتترین افراد به پیامبر اسلام (ص) بودند.
وی رویکرد و دیدگاه حضرت علی اکبر (علیه السلام) را دلیل الگوپذیری ایشان در زندگی دانست و تأکید کرد: بررسی دیدگاه حضرت علی اکبر (علیه السلام) نسبت به شهادت و زندگی دنیوی ایشان زندگی پس از مرگ نیاز به تفکر بسیار متفکرانه دارد. مسیر، چون جستجوی حقیقت، عنصر اصلی در این تفکر است.
عترت گفت: طبق آنچه در کتاب خوارزمی جلد اول آمده است. هنگامی که امام حسین علیه السلام همراه کاروان کربلا در مقام ثعلبیه بود و چند لحظه خوابید، در خواب دید که سواری در مقابلش ایستاده است. به آقا فرمود: الشهداء (علیه السلام): ای حسین عجله کن که مرگ تو را به سرعت وارد بهشت می کند.
وی افزود: در این هنگام از خواب بیدار شدند و نزدیک ترین فرد به امام حسین (علیه السلام) حضرت علی الاکبر (علیه السلام) بود. حضرت علی اکبر (علیه السلام) از پدر عزیزش پرسید; آیا ما در این مسیر درست هستیم؟ سیدالشهدا علیه السلام پاسخ داد: آری حق با ماست. حضرت علی اکبر (علیه السلام) تأکید کردند: حالا که حق با ماست دیگر از مرگ نمی ترسیم. این کلمه معنای بسیار بالایی دارد و درس های زیادی برای انسان زمینی ارائه می دهد.
عترت تاکید کرد: با توجه به سخنان حضرت علی اکبر (علیه السلام) باید از خود بپرسیم; آیا در محور درست حرکت می کنیم؟ این موضوع برای جامعه امروزی که زندگی با مشغله ها و کار روزمره آمیخته شده و توسعه زندگی مادی اهمیت بیشتری پیدا می کند و زنگ خطری برای ماست، پس باید بیشتر فکر کنیم.
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حق محوری یعنی ایستادن در مقابل همه ظلم ها و ظلم ها برای رضای خداوند متعال و نترسیدن از چیزی حتی اگر مرگ باشد. این نکته ای است که باعث می شود از روزمرگی دور شویم و زمانی را به اندیشیدن به زندگی جاودانه و جست و جوی حقیقت اختصاص دهیم و بدین ترتیب فلسفه زندگی انسان را بررسی کنیم و راه درست زندگی را انتخاب کنیم.
وی تصریح کرد: حق محوری حیات نیازمند شاخص هایی است که در درجه اول غلبه بر فردگرایی و خودخواهی است، در حالی که زندگی امروز باعث شده است که مردم بیشتر دنبال خودخواهی و منافع مالی بروند و به آنها اهمیت دهند.
عترت به بررسی اهمیت چرخش به حق پرداخت و گفت: چرخش به حق دارای ویژگی های خاصی است که یکی از آنها دور شدن از فردگرایی و خود محوری است، بنابراین از حق محوری جاودانگی پیروی می کند.
یک کارشناس علوم قرآنی افزود: اگر امروز بتوانیم از زندگی عادی و روزمره فراتر برویم، قطعاً می توانیم به سوی جاودانگی رشد و تعالی گام برداریم، اما هستند افرادی که این زندگی عادی را پشت سر گذاشته و به رشد و تعالی رسیده اند. به عبارت دیگر پرده های دنیا از چشمانشان برداشته شده است، مثلاً شهدای مدافع در مورد مکان. کسانی که مانند ما به زندگی روزمره مشغول بودند، اما به راحتی توانستند از قید و بندهای این روزمرگی رها شوند و فداکاری را انتخاب کنند، نشان دادند که برای رسیدن به ایثار، ابتدا باید منیت را کنار بگذاریم و غلبه کنیم. موانع دستیابی به تعالی به عنوان یک تجربه الهی در تفسیر
عترت درباره تفکر سعید صفوی از مدافعان حرم گفت: این شهید مدافع حرم در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است: آنهایی که فکر می کنند شهدا به این راحتی شهید شدند ساده هستند. در عین حال مستلزم هزینه های مادی زیادی است.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا