حذف قیمت‌گذاری دستوری طبق برنامه هفتم توسعه

تبلیغات بنری


محمدرضا بورابراهیمی، رئیس کمیته اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید اینکه دولت جدید ملزم به لغو قیمت گذاری دستوری بر اساس قانون برنامه هفتم است، گفت: برای کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و حمایت هایی که استفاده می کنند. یک سیاست ترجیحی، ارز در قیمت گذاری اجباری قرار می گیرد و از این گروه کالاها نیست.

یورنا – به گزارش بازار سرمایه ایران (سینا)، محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر الزام حذف قیمت گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد: هر دولتی که روی کار بیاید ملزم به رعایت قانون توسعه هفتم خواهد بود. طرح. دولت جدید از هفته آینده آماده می شود و یک فرصت چهار ساله برای اجرای کامل این برنامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: قیمت گذاری دستوری یکی از مواردی است که نظام اقتصادی را مختل می کند و آثار مخرب آن در حوزه هایی مانند تولید، مصرف و چرخه فعالیت های مختلف ظاهر می شود.

برابراهیمی خاطرنشان کرد: تاکنون بارها موضوع قیمت گذاری اجباری در دستور کار مشترک دولت و مجلس قرار گرفته است و در نهایت پس از بررسی های میدانی مشخص شد که قیمت گذاری اجباری نتیجه ای جز رانت و فساد در جامعه نداشته است. کشور. اقتصاد، تولیدکننده را در عین حال ضرر و زیان وارد کرده و به مصرف کننده تبدیل شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پیشنهاد در خصوص لغو قیمت گذاری اجباری به مجلس یازدهم و کمیسیون اقتصادی برنامه هفتم مجلس ارائه شد و در نهایت «اصل 48 بند ج «تصویب قانون برنامه هفتم توسعه در جلسه مجلس نمایندگان».

تصویب حذف قیمت گذاری اجباری

وی گفت: موضوع لغو قیمت گذاری اجباری پس از انجام اقدامات علمی و تخصصی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم قرار گرفت که در نهایت مجلس به تصویب رسید.

بورا الابراهیمی به جزییات بند (ج) ماده 48 قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این بند آمده است که دولت به جز سه مورد، حق تعیین قیمت سایر کالاها را ندارد. دسته بندی کالاها که شامل قیمت گذاری می شوند.

رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی ادامه داد: دسته اول کالاهای مشمول قیمت گذاری دستوری، کالاهای اساسی هستند که از ارز حمایتی و ترجیحی مانند ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان استفاده می کنند.

وی گفت: این کالاها ارز ترجیحی و قیمت تکلیفی دارند و بر این اساس دولت با توجه به حمایت ریالی و ارزی که ارائه می کند، قیمت را تعیین می کند.

بورا الابراهیمی گفت: دسته دوم شامل خدمات دولتی است و دولت قیمت این خدمات را تعیین می کند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران به قیمت گذاری کالاهای انحصاری اشاره کرد و گفت: اگر محصولی در شورای رقابت انحصاری تلقی شود و انحصار آن در آیین نامه تعریف شده باشد، مشمول قیمت گذاری اجباری می شود.

وی ادامه داد: کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و پشتیبانی که از ارز ترجیحی استفاده می کنند مشمول قیمت گذاری دستوری هستند و به جز این دسته از کالاها، دولت حق هیچ گونه اقدامی در خصوص قیمت گذاری دستوری ندارد.

برابراهیمی گفت: این موضوع یکی از مهمترین مصوبات مجلس در حوزه برنامه هفتم توسعه است که پس از صدور آن به قانون درآمد تبدیل شد و اکنون در مرحله اجراست.

رئیس کمیته اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیته های تخصصی آن نظارت بر اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه سیاست های ابلاغی در هفتم است. طرح توسعه.

وی به شکل‌گیری برنامه هفتم توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی خامنه‌ای برای انقلاب اشاره کرد و گفت: این لایحه نهایی شده و پس از تصویب مجلس و تصویب شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شده است. نمایندگان. جمعیت

برابراهیمی تاکید کرد: اکنون علاوه بر نظارت مجلس بر حسن اجرای قانون، مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اجرای صحیح و کامل قوانین مرتبط با سیاست های برنامه هفتم توسعه نیز نظارت دقیق خواهد داشت.

دولت جدید متعهد به اجرای کامل مفاد قانونی و اقتصادی برنامه هفتم توسعه است

رئیس کمیته اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام الزام دولت جدید به اجرای کامل مفاد قانونی و اقتصادی برنامه هفتم، لغو قیمت گذاری دستوری را یکی از مفاد مهمی دانست که به دلیل اختلال در فعالیت های اقتصادی به ویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته و نظام اقتصادی کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به پیگیری کامل و همه جانبه برنامه نظارت بر نیروی انتظامی بر اساس سیاست ابلاغی رهبری اشاره کرد و افزود: دولت جدید فارغ از هر گرایش سیاسی موظف به اجرای کامل قانون است. . کمیته اقتصادی دبیرخانه مجتمع برآورد سرعت در چارچوب دستور کار خود گزارش پایش فصلی را صادر خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *