جهش اقتصاد سینما فرایند «نقشه‌راه» طراحی شده است/ قدم‌های تحول موزه سینما به سمت استاندارد‌های جهانی

تبلیغات بنری


رئیس سازمان سینمایی در موزه سینما گفت: همکارانم در سازمان سینمایی وقت زیادی را صرف توسعه زیرساخت های سینمای ایران کردند و با «نقشه راه» طراحی شده که در آن چشم انداز سینمای کشور ترسیم شد تا اینکه سال 1408 در پی پویایی اقتصاد سینمای ایران.

یورنا مراسم تقدیر و تشکر از دست اندرکاران موزه سینما با حضور رئیس سازمان سینمایی عصر دیروز در تالار الفردوس موزه سینما برگزار شد.

رئیس بنیاد سینمایی در این دیدار صمیمانه گفت: خوشحالم که در آخرین روزهای مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فرصت حضور در موزه سینما را داشتم و از همکاری صمیمانه این مجموعه قدردانی می کنم. من سال هاست با موزه فیلم ارتباط نزدیک دارم، تعدادی از نزدیک ترین دوستانم مدیران این مجموعه هستند و همگی زحمات زیادی کشیده اند.

خزاعی افزود: امروز می توان گفت که توسعه موزه سینما به استانداردهای جهانی نزدیک شده و ساختار اولیه آن با فناوری های جدید جایگزین و مدرن شده است و تلاش می کند مخاطب جدی تری نسبت به عموم مردم و رکود جذب کند. در فرهنگ و هنر

رئیس بنیاد سینمایی با بیان اینکه بحث تغییرات در موزه سینما سال هاست در دستور کار بوده و در ادوار مختلف تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، تصریح کرد: امروز همه اذعان دارند که بخش بزرگی از این اقدامات به همت ماجد الاسماعیلی، مدیر موزه سینما و سایر همکاران این گروه، مثمر ثمر بوده است و از همه شما به خاطر این تغییرات فوق العاده تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه از سال 1400 تاکنون شاهد فراز و نشیب هایی در عرصه سینما بوده ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه حافظه تاریخی بسیاری از ما ضعیف است و برخی حوادث و بحران هایی را که در این سه سال شاهد بودیم فراموش کرده اند. . اتفاقاتی که اغلب خارج از چارچوب سینما تحمیل می شد. در عین حال سینمای ایران علیرغم همه مشکلات، کاستی ها و چالش های پیش روی این دوره، دوران «پررونق، شلوغ و پربار» را پشت سر گذاشت. ما مسئولیت خود را در سینما از دوران پسا کرونا و آسیب های باقی مانده آن و همچنین با شروع برخی مسائل اجتماعی در کشور آغاز کردیم. در آن زمان سینمای ایران راکد بود و بسیاری از سینماها تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در نتیجه بیکاری گسترده در این بخش حاکم شد.

خزاعی تاکید کرد: البته این موضوع یک موضوع عادی تلقی می شد و بسیاری از کشورهای درگیر در بحران کرونا نیز چنین شرایطی را پشت سر گذاشتند اما بعدها مشکلاتی پیش آمد که ساعت ها قابل بررسی و رسیدگی کارشناسی بود. همکاران من در سازمان سینمایی با موافقت بخشی از سازمان سینمایی زمان زیادی را به جلسات کارشناسی اختصاص دادند تا زیرساخت های سینمای ایران را توسعه دهند و مخاطبان خشمگین را از سالن های مختلف سینما بازگردانند. برای طراحی «نقشه راهی» که چشم انداز سینمای کشور تا سال 1408 از طریق آن ترسیم می شد، به بررسی پویایی اقتصاد سینمای ایران پرداختند. این موضوع مختص به وضعیت کرونا نیست و اگر مثلاً آن را با یکی دو سال دهه 90 که سینما مخاطبان زیادی داشت مقایسه کنیم، متوجه می شویم که با آخرین اقدام، رکوردهای مختلفی در سینما شکسته شده است. . بنابراین مشخص است که برنامه ریزی جامع و کاملی در این حوزه انجام شده است که شامل حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اشتغال، علاقه به شهرها، زیرساخت ها، سیاست های نمایشگاهی و علاقه به انواع و سلایق سینما می شود.

به گفته وی، سینما از کشوری شکننده، نیمه بسته و ورشکسته با کمک، حمایت و همکاری بخش بزرگی از خانواده سینما که دغدغه ترویج و تقویت فرهنگ را داشتند، به جایگاه، رشد و شکوفایی امروز رسیده است. . از منافع ملی

وی با بیان اینکه یکی از موارد فوق العاده در زمینه توسعه زیرساخت ها در کنار پیشرفت های فناوری برای صنعت پخش و نمایش در موزه ملی فیلم و سینمای ایران محقق شد، ادامه داد: تلاش کنیم و البته وجود داشت. معایب، مثلاً اگر شاهد بحران های اجتماعی نبودیم، وضعیت سینمای ایران خیلی بهتر از امروز بود.

وی گفت: از آقای اسماعیلی که با وجود پیشنهادات بسیار خوب دیگر در حوزه مدیریت فرهنگی مسئولیت مدیریت موزه سینما را پذیرفتند، سپاسگزارم. ایشان استاد دانشگاه و جامعه شناس زبده و دارای دانش کافی در حوزه فرهنگ و هنر هستند و حضور ایشان در راس گروه موزه سینما افتخار بزرگی برای ما در بنیاد سینما بود.

وی تصریح کرد: نقدهای مغرضانه و سودمندی که این روزها از سوی برخی رسانه ها و اهالی حوزه های مختلف منتشر می شود، نشان از پویایی هنر سینما دارد که از همه این افراد تشکر می کنم. برخی تعجب می کنند که چرا سینمای ایران در این سال ها در صحنه بین المللی موفق نبوده است و در این زمینه اشاره به نکاتی ضروری به نظر می رسد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: دیپلماسی فرهنگی جدا از دیپلماسی کشور نیست بحث اقتصاد و نمایش فیلم در خارج از کشور در این سال ها به طور جدی دنبال شده است. اکنون فیلم های سینمای ایران در پنج کشور روسیه، ترکیه، عمان، امارات و لبنان به صورت پراکنده اکران می شود و این موضوع مستقل از اجاره سالن های خصوصی در سایر کشورها است. همچنین همکاری گسترده ای در سطح کارگردانان و کیوریتورهای هشت کشور در جشنواره فجر صورت گرفت که زمینه برگزاری نمایشگاه و برپایی هفته های فیلم ایرانی را در این کشورها گسترش می دهد.

وی به حضور بین‌المللی سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی اشاره کرد و با اشاره به اینکه برخی می‌گویند جوایز سینمای ایران در این سال‌ها کم شده است، خاطرنشان کرد: و البته در این زمینه شاید بیش از ما دوستانی که در این سه سال مانع این مسیر شده اند و به انحاء مختلف علیه سینمای ایران فعالیت داشته اند باید پاسخگو باشند.

خزاعی بر لزوم اشاره به موفقیت های سینمای ایران در عرصه فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن تاکید کرد و افزود: اتفاقا در سال های اخیر روند صعودی حضور بین المللی این گونه آثار را به خوبی می توان مشاهده کرد. استعدادهای جوانی که بر تجربیات و انگیزه های هنری خود متمرکز بودند، آثاری در ژانرهای مختلف تولید کردند و در جشنواره های بین المللی شرکت کردند. طبیعتا حضور فیلم های ایرانی به دلیل برخی فضاهای سیاسی و غیرفرهنگی در بسیاری از جشنواره های جهانی ضعیف شده است و امسال این مشکل نیز مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: حضور بین المللی سینمای ایران نباید تنها در موفقیت فیلم های بلند جلوه کند. وی افزود: ورود هنرمندان و متخصصان عرصه انیمیشن به پروژه های بین المللی و همچنین موفقیت مستندسازان در تولیدات بین المللی امری بزرگ است.

به گفته رئیس سازمان سینمایی، طبق شواهد، ارز و اقتصاد سینمای ایران در عرصه بین‌الملل در این سال‌ها رشد مثبتی داشته است و راه‌اندازی آثار انیمیشن در کشورهای مختلف این روند را تقویت کرده است که نمی‌تواند غلبه کند. در مقایسه با گذشته.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *