تکمیل سامانه املاک و اسکان باید جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی باشد

تبلیغات بنری


گفتگو

یکی از اعضای کمیته عمران شورا در خصوص اهمیت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و مسکن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تکمیل اطلاعات مورد نیاز این سامانه باید در دستور کار وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی قرار گیرد. و اقتصاد.

یورنا قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجارهپس از چند بار رفت و برگشت مجلس و شورای نگهبان، سرانجام در جلسه علنی روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1403 به تأیید شورای نگهبان رسید.

از دیگر اقدامات می توان به تقویت سامانه ملی املاک و مسکن برای شناسایی مسکن های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و مسکن، ورود معاملات به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و اجرای ضمانت نامه اجرایی ثبت قراردادها و ارائه راهکارهای لازم برای انجام این موارد اشاره کرد. محلول های الزام آور به موارد دیگری که در این لایحه آمده است توجه جدی شده است.

حبیب قاسمی عضو کمیته ساختمان شورای اسلامی در این خصوص گفت: گفت و گو با میزانوی درباره تاثیر تکمیل سامانه املاک و مسکن در اجرای قانون وضع مالیات بر خانه های خالی گفت: مبنای سامانه املاک و مسکن بر اساس قانون وضع مالیات بر خانه های خالی ایجاد شد و از آنجایی سپس از سال 2009 تلاش هایی برای بهبود این مسائل با استفاده از این قوانین صورت گرفته است، اما متاسفانه سازمان های زیادی برای بارگذاری اطلاعات در این سیستم همکاری نکرده اند.

وی افزود: نهادهای متولی این موضوع مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و شهرداری ها رغبتی به اجرای این قانون نداشتند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی از املاک کشور فاقد سند هستند و این موضوع در سامانه املاک و مسکن محسوس نیست، گفت: در این سامانه استاندارد خوداظهاری است و خود مالکان املاک خود را با اطلاعات ثبت می کنند.

قاسمی گفت: در رصد اولیه اعلام شد که 2 میلیون و 700 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که تعداد زیادی است. تا زمانی که قوانین اجرا نشود، مالک خود را اعلام نمی کند و دیدیم که یک مالک صدها خانه دارد که گاهی خالی است و از آنها به عنوان کالای سرمایه ای استفاده می کند.

عضو کمیسیون سازندگی مجلس خاطرنشان کرد: تا زمانی که سامانه املاک و مسکن داده های واقعی نداشته باشد، نباید انتظار اجرای صحیح قانون را داشت و در صورت عدم اجرای صحیح قانون، اهداف تعیین شده خواهد بود. حاصل نمی شود.

وی تصریح کرد: طرح های پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل سامانه مسکن و املاک باید ابلاغ شود چرا که این سامانه و سایر دستگاه های نظارتی در حوزه مسکن می تواند در نظارت و اجرای قوانین کمک کند.

قاسمی با اشاره به اینکه رصد دقیق داده ها در سامانه املاک و مسکن می تواند بسیاری از مشکلات حوزه مسکن را حل کند، گفت: وزیر اقتصاد نیز باید برای اجرای کامل این سامانه برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *