تولید ۲۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول پتروشیمی در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳

تبلیغات بنری


دبیرکل انجمن صنفی صاحبان صنایع پتروشیمی از تولید 20 میلیون و 410 هزار تن محصولات پتروشیمی در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: حدود 3 میلیون تن از این میزان در داخل کشور فروخته شد و 3 میلیون و 390 میلیون دلار نیز در این مدت صادر شد.

آژانس خبری مرحله نشست خبری احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، عصر روز دوشنبه 18 مرداد 1403 هجری شمسی در محل دفتر این انجمن برگزار شد.

مهدوی ابهری با تاکید بر لزوم توجه به اصل شایستگی در انتخاب و تعیین وزرا و دولت گفت: همه افرادی که مسئولیت را می پذیرند باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت محرکه کشور می تواند با انتخاب وزیر شایسته کشور را به سمت تحول سوق دهد.

مهدوی ابهری از تولید 20 میلیون و 410 هزار تن محصولات پتروشیمی در سه ماهه اول سال 1403 هجری قمری خبر داد و گفت: حدود 3 میلیون تن از این میزان در داخل کشور فروخته شد و 3 میلیارد و 390 میلیون دلار نیز در این مدت صادر شد. در صورت تداوم این روند، مسلماً ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1403 هجری شمسی نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: از 20 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده در سه ماهه اول سال 1403 هجری شمسی، 7 میلیون و 740 هزار تن و حدود 11 میلیون تن خوراک غیر یکپارچه و یکپارچه صادر شده است.

دبیرکل اتحادیه پتروشیمی با اشاره به لایحه لایحه بودجه سال 1403 مربوط به فروش و صادرات گاز، تأیید کرد: در سال 1403 با اسناد و مدارک به دولت سیزدهم نامه زدیم و یادآور شدیم که تولید در چنین شرایطی می تواند انجام شود. اقتصادی نباشد

وی ادامه داد: متأسفانه با همه تلاش ها برای دیدار و مذاکره با دولت سیزدهم، موضوع به نتیجه نرسید.

دبیرکل اتحادیه پتروشیمی ها گفت: تمام تلاش ما این بود که مهمترین مناطق صادراتی این کشور هستیم و لازم است هزینه های این بخش متناسب با بازارهای جهانی تغییر کند.

این مدیر صنفی در حوزه پتروشیمی گفت: خوشبختانه این دور باطل با شکایت ما در دیوان عالی کشور ادامه پیدا نکرد.

مهدوی ابهری در بخشی دیگر از اظهارات خود در خصوص مقوله اوره تاکید کرد: نزدیک به 4 سال است که بیش از 50 دارایی پرداخت نشده است.

وی بر نوسانات بازار تاکید کرد و گفت: آیا محصولی در کشور وجود دارد که قیمت آن طی 4 سال گذشته افزایش نداشته باشد؟ به جز اوره که در همان قیمت قبلی باقی ماند.

دبیرکل فدراسیون صنعت پتروشیمی گفت: قیمت گذاری مصوب شورای دولت باعث می شود که دیگر حق ما نادیده گرفته نشود.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، بر اساس این مصوبه بهبودی در وضعیت پتروشیمی اوره وجود دارد و در این مدت نقدینگی تولیدکنندگان در این حوزه حداقل 6 برابر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد محور اروپا، تصریح کرد: در مصوبه دولت به آن اشاره نشده است، اما در تلاش هستیم که محور اروپا را حذف کنیم. هدف این مرکز اروپایی فقط افزایش هزینه های ماست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: کجای قانون به محور اروپا اشاره دارد؟ حتی در مجلس نیز بارها بر خلاف قانون بودن این رفتار تاکید شده است.

مهدوی ابهری همچنین افزود: کشاورزان باید حمایت شوند اما قاچاق سوخت در کشور نتیجه اقدامات ماست.

دبیرکل سندیکای صاحبان صنایع پتروشیمی ادامه داد: ما مصرف کننده گاز هستیم و من از ابتدای دولت سیزدهم بارها فریاد می زدم که با این کار کشور بدون برق می ماند.

وی افزود: سه سال پیش این پرونده را شروع کردیم. اما باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشت. ما حدود 8 میلیارد دلار میدان گازی داریم و اعلام می کنیم که قصد سرمایه گذاری داریم، اگر این مجوز را بدهند، آن را محقق می کنیم.

مهدوی ابهری با تاکید بر وضعیت بحرانی پتروشیمی حکمتانا خاطرنشان کرد: متاسفانه پتروشیمی حکمتانا به دلیل نبود مدیریت دچار بحران های زیادی شد.

وی افزود: ما چندین بار تلاش کرده ایم که این پتروشیمی های غالب را بخریم و به مجموعه خلیج فارس بپیوندیم. یکی از برنامه های من در دولت چهاردهم بازگرداندن مجتمع حجمتان به ناوگان نفتی کشور خواهد بود و تنها راه تولید پایدار است.

به گفته مهدوی ابهری، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی از آبان ماه 1397 بر اساس منطق بازار قیمت فروش اوره به جهاد کشاورزی را پیگیری کرد و با پیگیری ها و جلسات فراوان در نهاد ریاست جمهوری و جهاد کشاورزی به توافق رسید. و افزایش قیمت اوره به جهاد کشاورزی تصویب شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، ایجاد نهاد نظارتی در صنعت پتروشیمی را یکی از زیرساخت های لازم برای افزایش مشارکت مردم در صنعت پتروشیمی دانست و دستیابی به این مهم را احیای بدنه نیمه عمر بخش خصوصی عنوان کرد. بخش

مهدوی ابهری ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، انجمن موضوع سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی را پیگیری کرد و در نهایت امسال 10 تفاهم نامه بین وزارت نفت و پتروشیمی منعقد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در حوزه های خاص مشکلاتی وجود داشت که امروز طی جلسه ای مقرر شد سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری در پتروشیمی ها در حوزه های نفت و گاز جذاب شود. 200 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *