تولید پادزهرهای نجات‌بخش در ایران/ نجات سالانه ۱۰ هزار ایرانی از مرگ حتمی

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری یورنا؛ مارها و عقرب ها از قدیمی ترین موجودات سمی در جهان هستند و در اکوسیستم های مختلف در سراسر جهان یافت می شوند. بیش از 3000 گونه مار و حدود 2500 گونه عقرب در جهان شناسایی شده است که بیشتر آنها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پراکنده هستند. کشورهای گرمسیری و بیابانی مانند برزیل، مکزیک، هند و کشورهای خاورمیانه به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشک میزبان بسیاری از گونه های سمی و خطرناک مارها و عقرب ها هستند.

وضعیت مار و عقرب در ایران

ایران همچنین به دلیل گستردگی جغرافیایی و تنوع زیستگاهی، زیستگاه گونه های بسیاری از مارها و عقرب ها است. بر اساس آمارهای علمی بیش از 80 گونه مار و 60 گونه عقرب در ایران شناسایی شده است که از این تعداد تقریباً 2 گونه0 نوع مار و 5 نوع عقرب در دسته گونه های خطرناک و سمی قرار دارد. این گونه عمدتاً در مناطق گرم و خشک کشور مانند استان ها یافت می شود خوزستان، سیستان، بلوچستان و کرمان بیشترین موارد مار و عقرب گزیدگی در این مناطق گزارش شده است.

تولید پادزهر نجات بخش در ایران / سالانه 10 هزار ایرانی از مرگ حتمی نجات می یابند

نقش مؤسسه الرازی در تولید پادزهر

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی الرازی به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز علمی کشور، نقش اساسی در تولید پادزهر برای مارهای سمی و عقرب دارد. این نهاد به طور کلی 1303 این شرکت از ابتدا تاسیس شد و بر روی تحقیق، تولید و توسعه پادزهرهای موثر برای مقابله با نیش مار و عقرب کشنده تمرکز داشت. موسسه الرازی تاکنون موفق به تولید پادزهر موثری برای مارها شده است مانند: افعی ها، کبراها، افعی ها و همچنین گونه های سمی عقرب ها او بود

تولید پادزهر نجات بخش در ایران / سالانه 10 هزار ایرانی از مرگ حتمی نجات می یابند

فرآیند تولید پادزهر

پادزهر به روش خاصی تولید می شود. اولا زهر خالص مار یا عقرب استخراج شده از موجودات و حیواناتی مانند اسب تزریق می شود و سپس بدن این حیوانات شروع به تولید آنتی بادی های مورد نیاز می کند که پس از جدا شدن از خون اسب، سرم ضد سم تبدیل می شوند

در فرآیند تولید، سم مار یا عقرب به تدریج در چند مرحله به بدن اسب تزریق می شود. سپس با خون گیری از اسب و جداسازی پلاسمای خون، آنتی بادی های مورد نیاز پادزهر به دست می آید.

این فرآیند بین از یک سال تا یک سال و نیم طول می کشد و به همین دلیل قیمت پادزهر در بازارهای جهانی بالاست و تا 400 دلار نیز به فروش می رسد.

تولید پادزهر نجات بخش در ایران / سالانه 10 هزار ایرانی از مرگ حتمی نجات می یابند

بیانات محققین مؤسسه الرازی

هادی ربیعی، یکی از پژوهشگران آزمایشگاه سنتز پادزهر مؤسسه الرازیاین در حاشیه تور فناوری و دانش بنیان و بازدید خبرنگاران از موسسه الرازی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برینا وی به جزئیات این روند اشاره کرد.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی مارها و عقرب‌ها و اطمینان از سمی بودن آن‌ها، سم استخراج‌شده را پس از آنالیز و آماده‌سازی با خونگیری از اسب‌ها و جداسازی پلاسمای خون به داخل اسب‌ها تزریق می‌کنیم پادزهر تولید می شود این پادزهرها پس از تایید سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.

ربیعی در ادامه درباره انواع سم مار توضیح داد:مارهای کبری دارای نوروتوکسینی هستند که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و باعث فلج تنفسی می شود. از سوی دیگر، زهر مار حاوی هموتوکسین است که بر گردش خون تأثیر می گذارد و با تجزیه خون، از رسیدن اکسیژن به بدن جلوگیری می کند.

تولید پادزهر نجات بخش در ایران / سالانه 10 هزار ایرانی از مرگ حتمی نجات می یابند

عقرب قدیم و اثرات سمی آن

ربیعی همچنین به عقرب های سمی در ایران اشاره کرد و افزود: تعداد آنها بیش از… 60 گونه عقرب این امر به رسمیت شناخته شده است 6 نوع طبی یک کار یکی از خطرناک ترین گونه ها عقرب ها هستند گادم آنجاست استان خوزستان بسیار فراوان است. زهر این عقرب بر خلاف سم عقرب های دیگر بدون درد است و فرد اغلب تا زمانی که علائمی مانند تب، تهوع و هماچوری (خون در ادرار) ظاهر نشود، متوجه نیش نمی شود.

اهمیت تولید پادزهر ربیعی با اشاره به اهمیت تولید پادزهر در کشور گفت: ما محصولی تولید می کنیم. آنها سالانه جان 10000 نفر را در ایران نجات می دهند. پادزهرها به عنوان یکی از با ارزش ترین و گران ترین محصولات جهان شناخته می شوند و قیمت هر پادزهر برای عقرب و مار بین 30 تا 200 دلار است.»

در این ویدئو نحوه مسمومیت یک مار در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی الرازی را مشاهده می کنید.

انتهای پیام/

گزارش: زهرا فوجانی

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *