تولید واکسن تیلریوز مقاوم به دما در موسسه رازی/ گامی بزرگ در ایمنی دام‌ها

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری یورنا; علی عاشقی رئیس پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی در نشست خبری سی امین تور اطلاع رسانی دانش و فناوری تات از برگزاری جشن صدمین سالگرد این موسسه در 25 دی ماه سال جاری خبر داد.

وی تاکید کرد: این موسسه با دو وظیفه اصلی تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک و انجام تحقیقات پایه فعالیت می کند و در حال حاضر 90 درصد واکسن های کشور را تامین می کند.

اسحقی به دستاوردهای این موسسه اشاره کرد و گفت: 35 درصد واکسن طیور و 70 درصد واکسن های پزشکی کشور نیز در این موسسه تولید می شود. یکی از مهمترین موفقیت های اخیر تولید واکسن مقاوم در برابر حرارت برای تیلریوزیس است. این واکسن که قبلاً نیاز به نگهداری در دمای نیتروژن مایع داشت و نیاز به فرآیند پیچیده ای برای تزریق داشت، اکنون به شکل کشته شده و مقاوم در برابر حرارت تولید می شود.

وی افزود: این واکسن برای استفاده در دام تولید شد و از دیگر دستاوردهای ما تولید واکسن دوتایی برای طیور زنده است که برای مقابله با کلون H120 و برونشیت استفاده می شود.

رئیس مؤسسه الرازی این مؤسسه را یک مؤسسه تحقیقاتی راهبردی توصیف کرد وی 6 شعبه در کشور را تشریح کرد و گفت: سالانه 3.5 میلیارد دز واکسن در این موسسه تولید می شود. اگر این محصولات تولید نشود، دولت باید 400 میلیارد دلار هزینه کند.

اسحقی به دستاوردهای مهم این نهاد در این زمینه اشاره کرد فلج اطفال، سرخک و سرخجه را از بین ببرید وی در بیست سال گذشته خاطرنشان کرد: این نتایج نشان دهنده اثربخشی واکسیناسیون در کشور است.

وی همچنین با اشاره به عدم پایبندی شهرداری کرج به تعهدات خود در قبال بنیاد گفت: علیرغم توافقی که در خصوص احداث زمین بنیاد در کرج صورت گرفت، شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد و کمکی در این زمینه انجام نداد. حوزه حفظ فضای سبز بنیاد.

وی در خصوص بیماری تلر گفت: بیماری تلر یا یرقان یک بیماری انگلی عفونی است که گلبول های سفید و قرمز دام و سایر نشخوارکنندگان را درگیر می کند و توسط کنه هایی از جنس هیالوما منتقل می شود. این بیماری که اولین بار در سال 1904 تشخیص داده شد، از سال 1317 در ایران توسط پروفسور لویی دلپی در موسسه رازی مورد بررسی قرار گرفت و تحقیقات بیشتر توسط دانشمندان دیگر این موسسه انجام شد. سرانجام تولید انبوه واکسن تیلریوزیس با سویه بذر محلی در سال 1352 آغاز شد.

تولید واکسن تیلریوز مقاوم در برابر حرارت در موسسه الرازی گام بزرگی در جهت ایمنی دام است.
این بیماری با واکسیناسیون و استفاده از داروهای ضد تک یاخته و سموم ضد کنه پیشگیری و کنترل می شود. واکسیناسیون یک روش سازگار با محیط زیست و ایمن است که بر اساس استانداردهای جهانی سازمان جهانی بهداشت حیوانات است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *